Het model van Abell maken en invullen
Hoe maak je het model van Abell en hoe vul je deze in? Het model van Abell is een belangrijk model voor je marketingplan. Dit model maak je voor de interne analyse. Het doel hiervan is om het werkterrein van het bedrijf onder de loep te nemen, ook wel de business scope genoemd. Het geeft een duidelijk overzicht van de marktafbakening van de huidige activiteiten binnen een bedrijf.
Het model bestaat uit drie verschillende dimensies. Om het model te maken kan je de volgende vragen stellen:
- Welke technologieën gebruikt het bedrijf?
- Wat zijn de behoeften van de afnemers?
- Op welke doelgroep spelen ze in?
Met deze gegevens kan je vervolgens zeer gemakkelijk het model opstellen. Hieronder staat een duidelijke uitleg hoe je dit kan verwerken in je marketingplan.
Waarom maak je het model van Abell?
Het model van Abell geeft je een duidelijk inzicht in het werkterrein. Met de gevonden ontwikkelingen en trends in de externe analyse kan het strategisch beleid worden aangepast. Dit gebeurd op basis van het huidige werkterrein.
In de interne analyse ga je daarom het huidige werkterrein analyseren (business scope). Het is belangrijk dat je een goed beeld hebt van de huidige situatie, zodat je later eventueel de strategie erop aan kan passen. In de externe analyse ga je namelijk kijken hoe de (huidige) markt eruit ziet. Daarnaast analyseer je hoe de toekomst er uit gaat zien.
In de SWOT-analyse kan je vervolgens de belangrijkste resultaten neerzetten. In de confrontatiematrix ga je uiteindelijk de belangrijkste resultaten tegenover elkaar zetten.
Voorbeeld:
Stel je voor dat een bedrijf zich alleen op kinderen en volwassenen richt (zie dimensie: afnemers). Uit jouw onderzoek is gebleken dat de bevolking steeds ouder wordt en er vergrijzing op gaat treden. Dan is het voor een bedrijf belangrijk om eventueel producten of diensten te gaan ontwikkelen voor de 65 plussers. Dit wordt een grote groep in de samenleving.
Verschil tussen de business scope en het business domain
Het kan voorkomen dat je op het internet of in de wandelgangen hoort van deze termen. Het verschil tussen deze twee termen is belangrijk om te weten. Niet zozeer om te noteren in het model, maar het is belangrijk om hiervan om de hoogte te zijn. Ze horen immers wel bij het model. Wanneer bijvoorbeeld een examinator of een opdrachtgever een vraag stelt hierover, kan je het uitleggen.
Met het business domain wordt de gehele markt bedoeld. Hoogstwaarschijnlijk bediend een bedrijf niet de gehele markt. In het model van Abell wordt dit duidelijker. Je geeft weer waar het bedrijf zich op richt. Dit wordt ook wel de business scope genoemd. Dit is het stuk wat bediend wordt door het bedrijf.
Kortom, het verschil is dat het business domain de totale markt is en de business scope is het stuk wat het bedrijf bediend.
Voorbeeld van het model van Abell
Een voorbeeld kan uitstekend dienen als inspiratiemiddel. Met zo’n voorbeeld krijg je direct inzicht hoe het model eruit moet komen te zien. Uiteindelijk dient het slechts als ‘hulpmiddel’ en dien je de eigen resultaten te vermelden op de drie assen.
Hieronder zie je een voorbeeld uit een marketingplan. Het gaat hier om een marketingbureau dat creatieve concepten bedenkt voor klanten.
Bij de as ‘behoeftes’ vul je de behoeftes van klanten in. Dit zijn uiteraard de behoeftes die de klanten van het marketingbureau hebben. Met een duidelijke lijn wordt kenbaar gemaakt, wat klanten belangrijk vinden. Daarboven staat weergegeven:
- Technische kennis
- Updates
Dit zijn zaken die gezien kunnen worden als behoeften, maar waar het marketingbureau zich op dit moment niet op richt.
Op de as ‘technologieën’ wordt er gekeken naar de middelen die het marketingbureau inzet om de behoeftes te vervullen. Zoals je ziet biedt en gebruikt het bedrijf op dit moment:
- Marketingstrategie
- Executie (uitvoeren van deze strategie voor het bedrijf)
- Verspreiden van folders
- Lokale marketingstrategie
- Advertentie veilingen (het bedrijf koopt goedkoop advertentieruimte in voor klanten)
- Een eigen dashboard voor klanten waarmee ze de resultaten kunnen zien
Daarnaast staat er buiten de ‘business scope’ ook een aantal andere elementen, wat het bedrijf op dit moment nog niet doet. Dit wordt ook wel het business domain genoemd (totale markt). Een concurrent kan dit bijvoorbeeld al wel doen voor klanten. Het is dan bijvoorbeeld interessant om te onderzoeken of het marketingbureau dit nu ook moet gaan doen.
Op deze manier krijg je een duidelijke indruk hoe je zelf het model van Abell kan maken en invullen.
Uit welke dimensies bestaat het model van Abell?
Het model van Abell bestaat uit drie verschillende dimensies. Het is belangrijk dat je de focus legt op alle drie de factoren. Het kan wel eens voorkomen dat je in een bepaald model meer de focus legt op één factor. Dit is bij dit model niet goed, je behoort iedere factor dezelfde aandacht te geven.
Het model wordt ook wel het Business Domain Model genoemd. De drie dimensies die erbij horen zijn:
- Afnemers
- Behoeften
- Technologieën
Hieronder zullen wij per dimensie aangeven wat er wordt bedoeld en hoe je dit in kan vullen. Hierdoor is het maken van jouw strategisch marketingplan een stuk makkelijker.
1. Afnemers
De afnemers zijn diegene die het product of dienst aanschaffen. Dit wordt ook wel de ‘doelgroep’ genoemd. Om het jezelf makkelijk te maken, kan je de volgende vraag stellen: wie neemt mijn product af? Voorbeelden van doelgroepen kunnen zijn:
- Kinderen
- Jongeren 14-18 jaar
- 65 plussers
Het is belangrijk dat je alle doelgroepen noteert. Hierdoor kan je in een later stadium het marktterrein makkelijker schetsen en het Abell model opstellen.
2. Behoeften
De behoeften zijn erg belangrijk. Uit deze gegevens kan je opmaken wat klanten belangrijk vinden aan een product of dienst. Om achter de behoeften te komen, kan je jezelf de volgende vraag stellen: wat vind de doelgroep belangrijk? Mogelijke uitkomsten van behoeften kunnen zijn:
- Prijs
- Kwaliteit
- Uitstekende klantenservice
- Innovatief
- Technologieën
3. Technologieën
Met het maken van de technologieën kijk je op welke manier het bedrijf inspeelt op de behoeftes. Het is belangrijk dat je deze term op verschillende manier interpreteert. In deze factor ‘technologieën’ van het Abell model omschrijf je namelijk:
- Kenmerk van het aanbod (producten en/of diensten) waardoor je inspeelt in de behoeftes.
- Welke technologieën worden er gebruikt om het product of dienst in de markt te zetten.
Het is dus noodzakelijk dat je invult hoe het bedrijf de behoeftes vervult. Hieronder staat een voorbeeld van een frisdrank bedrijf. Wanneer zij het model zouden invullen, kan er onder technologieën de volgende elementen worden genoteerd:
- Koolzuur: er wordt extra koolzuur toegevoegd, om het een dorstlessend gevoel te geven
- Jaarlijks onderzoek: er wordt uitgebreid getest voor de beste smaak. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van proeftesten
- Digitale campagne: om het drankje meer naamsbekendheid te geven, worden er regelmatig advertenties geplaatst op social media.
- Light: voor de bewuste drinker is er ook een ‘light’ versie in het assortiment.
Om het model goed in te kunnen vullen, kan je de volgende vraag stellen: ‘op welke manier wordt er ingespeeld op de behoeftes van de doelgroep’.
Heb je bovenstaande stappen gevolgd? Dan is het tijd om het Abell model visueel te maken. Je gaat het model ook daadwerkelijk vormgeven.
Hoe maak je het model van Abell en hoe vul je het in?
Wanneer je bovenstaande factoren in kaart hebt gebracht, kan je beginnen met het maken en invullen van het model van Abell. Dit is uiteraard een belangrijk onderdeel voor je marketingplan. Het komt voor in je interne analyse.
In een later stadium kan je dit uiteraard nog uitbreiden, wanneer je mogelijke kansen hebt gevonden. Dit kan je bijvoorbeeld (indirect) vermelden in je aanbeveling. In jouw implementatieplan kan je dan een nieuw Abell model maken en invullen.
Op internet zijn er diverse formats te vinden. Hiermee kan je het model gemakkelijk en snel invullen. Voorbeeld van zo’n site waar een template staat is:
Uiteraard kan je zelf ook gemakkelijk het model maken in Paint. Je kunt hiervoor onderstaande afbeelding gebruiken en deze openen met Paint. Vervolgens kan je middels ‘tekstvakjes’ de juiste content toevoegen.
Wanneer je de assen hebt gevuld met de juiste informatie dien je deze nog uit te breiden. Je moet namelijk weergeven in welke business scope het bedrijf zit, maar ook het business domain. Dit betekent dat je de gehele markt moet schetsen. Stel dat het bedrijf zich alleen richt op volwassenen, noteer je ook op de as: jongeren’ en 65 plussers.
Hiermee bedoeld Marketingscriptie.nl dat je de gehele markt neerzet in het model. Dit dien je bij elke factor te doen. Wanneer je alles hebt ingevuld ga je een lijn trekken. Dit wordt een lijn waarmee je aangeeft in welke business scope het bedrijf zit. Kortom, een marktafbakening.
Het model van Abell voorbeeld kan je op deze pagina downloaden. Het is gebaseerd op een recent marketingplan dat daadwerkelijk is uitgevoerd in de praktijk.