Voorbeeld van sterktes en zwaktes in de SWOT-analyse
Wat zijn voorbeelden van sterktes en zwaktes voor de SWOT-analyse? Dit is een vraag die wij vaak horen. De SWOT-analyse is een belangrijk model bij het opstellen van een marketingplan. Wanneer je de juiste sterktes en zwaktes vindt, is de kans groter dat jouw marketingplan en scriptie succesvol wordt. In deze blog zullen wij ingaan op:
- Voorbeelden van sterke punten
- Voorbeelden van zwakke punten
Het belang van de SWOT-analyse is groot. Dit is namelijk het begin van de strategie die je uiteindelijk verder gaat uitwerken. Daarom is het van essentieel belang dat je voldoende tijd steekt in het vinden van relevante sterktes en zwaktes.
Voorbeeld van sterke punten van bedrijven in de SWOT-analyse
Hieronder staan sterke punten die voor kunnen komen in de SWOT-analyse. Deze sterke punten dien je natuurlijk niet over te nemen, maar dient als voorbeeld. Onderstaande sterktes kunnen bijvoorbeeld niet relevant zijn voor jouw onderzoek, ondernemingsplan, marketingplan of scriptie. Het dient als richtlijn, zodat je kan zien wat er eventueel mogelijk is.
- Het bedrijf beschikt over veel kennis en ervaring
- Het bedrijf richt zich op een duidelijke doelgroep
- Het bedrijf doet voortdurend onderzoek om hun product te verbeteren (productinnovatie)
- Beschikt over een goede prijsstrategie (goedkoper dan de concurrent of laagste prijs garantie)
- Het bedrijf heeft een breed assortiment
- Materialen van de producten zijn van hoge kwaliteit
- Het bedrijf voert effectieve marketingcampagnes uit
- Het bedrijf is financieel gezond
- Kan zich snel aanpassen aan veranderingen in de markt
- Het bedrijf heeft een goede imago bij zijn doelgroep (klanttevredenheid is hoog)
- Het bedrijf beschikt over specifieke skills (specialisaties). Denk hierbij bijvoorbeeld aan een sterke verkoopafdeling.
- Het bedrijf is makkelijk te bereiken (bijv. handig voor een bioscoop, zonnebankstudio of sportclub)
- Het bedrijf hanteert snelle levertijden (same-day delivery)
Hierboven zie je een aantal sterke punten voor de SWOT-analyse. Uiteraard is het de bedoeling dat je kort en krachtig de sterke punten noteert. In het voorbeeld hierboven is het wat uitgebreider. Dit heeft Marketingscriptie.nl gedaan om een duidelijk beeld weer te geven.
Voorbeeld van zwakke punten van bedrijven in de SWOT-analyse
Hieronder staat een voorbeeld van zwakke punten. Deze kunnen ingevuld worden in de SWOT-analyse, nadat de interne analyse is uitgevoerd. Deze zwakke punten dienen als voorbeeld en kunnen (indien nodig) worden overgenomen in je strategisch marketingplan.
- Er is weinig specifieke kennis aanwezig binnen het bedrijf (er is bijv. niet iemand die uitblinkt in het opzetten van marketingcampagnes. Er wordt bijvoorbeeld door ‘recruiters’ zelf een wervingscampagne bedacht)
- Het bedrijf hanteert te hoge prijzen i.v.m. concurrentie
- Het bedrijf heeft geen duidelijke strategie (het doet maar iets)
- Het heeft geen onderscheidend vermogen (waarom de klant juist voor het bedrijf moet kiezen is onbekend)
- Er is sprake van een lage klanttevredenheid (veel klachten)
- Er wordt niet geïnvesteerd in productinnovatie (speelt niet of te laat in op de behoeftes van de doelgroep)
- Het bedrijf is financieel niet gezond (slechte jaarcijfers)
- Er wordt vaak geklaagd over de producten (slechte kwaliteit)
- Beperkt aantal locaties waar het product verkrijgbaar is
- Er zijn te weinig medewerkers (te hoge werkdruk bij het huidige personeel)
- Het bedrijf verliest jaarlijks veel klanten (moeite om klanten te behouden)
- Het bedrijf gebruikt verouderde systemen/technologieën
- De medewerkers beschikken niet over de juiste kwalificaties/certificaten
- De organisatie weet niet (goed te vertellen) wie zijn doelgroep is
- Klantenservice is moeilijk bereikbaar
- Locatie van het bedrijf is lastig te bereiken (en geen parkeergelegenheid)
- Er wordt niet geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers
Hierboven zijn voorbeelden van zwakke punten weergegeven. Deze kunnen ingevuld worden in de SWOT-analyse. Dit vormt een belangrijk onderdeel het strategisch marketingplan en scriptie. Nadat je de SWOT-analyse compleet hebt ingevuld, dien je een confrontatiematrix te maken.
Hoe vind je de sterktes voor de SWOT-analyse – voorbeeld van modellen
De sterktes vind je door een interne analyse uit te voeren. Deze analyse is van belang om een goed beeld te kunnen vormen van de huidige situatie van een bedrijf. De medewerkers hebben vaak geen concreet beeld van de huidige strategieën. Zij zijn dagelijks bezig om taken uit te voeren en klantencontacten te onderhouden.
Het is daarom voor jouw van groot belang dat je je focus houd bij het onderzoek. De interne analyse is het begin van jouw strategisch marketingplan en scriptie.
De SWOT-analyse is een belangrijk hulpmiddel voor je marketingplan. Om deze analyse te maken dien je sterke punten te vinden. Met o.a. de volgende modellen kan je op zoek gaan naar de sterke punten:
- Het model van Abell
- 7s model
- Interview met enkele leidinggevende
Vooral door het ondervragen van enkele leidinggevende krijg je goed inzicht in de situatie. Zij kunnen relevante en actuele punten opnoemen, waar jij zelf conclusies kan trekken of het wellicht een sterkte of zwakte is.
Een voorbeeld van zo’n vraag kan zijn:
heeft elke medewerker dezelfde kennis van zoekmachine optimalisatie? Kan elke medewerker zelfstandig een website optimaliseren?
Bovenstaande vraag is bijvoorbeeld relevant, wanneer het een online marketingbureau betreft dat SEO activiteiten uitvoert voor klanten. Wanneer een medewerker niet genoeg kennis heeft ten opzichte van de rest kan dit een zwakte zijn. De medewerker kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van een expert. In een drukke periode kan dit nadelig zijn.
Wanneer blijkt dat iedereen dezelfde kennisniveau heeft, kan dit een sterkte zijn. Zij kunnen dan individueel de klanten van dezelfde kennis voorzien.
Kortom, je kijkt naar punten waar een organisatie in uitblinkt. Bovenaan deze blog geven wij concrete voorbeelden van sterktes voor je scriptie en marketingplan.
Hoe vind je zwaktes voor de SWOT-analyse – voorbeeld van modellen
Om zwaktes binnen de organisatie te vinden kan je gebruik maken van dezelfde methode als hierboven. Je kunt de zwakte achterhalen door een interne analyse uit te voeren. Modellen die hier o.a. bij horen zijn:
- Het model van Abell
- 7s model
- Interview met enkele leidinggevende
Om de juiste zwaktes te vinden dien je op zoek te gaan naar zwakke plekken binnen een organisatie. Als voorbeeld kan je de volgende vraag stellen: heeft iedereen dezelfde kennisniveau van het opzetten van Google Adwords campagnes?
Dit is belangrijk om te weten voor bijvoorbeeld een online marketingbureau. Wanneer het bureau voor klanten adverteert is dit een relevante vraag om te stellen. Wanneer blijkt dan een grote groep collega’s minder kennis hebben van Google Adwords kan dit een nadelig punt zijn. Kortom, een zwakte. Een collega is namelijk afhankelijk van een professional binnen het bedrijf, wanneer het met een lastige vraag zit.