Je scriptie verdedigen en presenteren (presentatie tips)

Je scriptie verdedigen en presenteren (presentatie tips)

Het verdedigen van je scriptie kan gebeuren door middel van een duidelijke PowerPoint presentatie. Tijdens deze presentatie dienen de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek besproken te worden. Dit geeft de opdrachtgever inzicht wat het onderzoek heeft opgeleverd en wat er gedaan moet worden om de doelstelling te bereiken. Kortom, een algehele samenvatting van jouw onderzoek. Wij hebben enkele tips voor het presenteren van je verdediging op een rijtje gezet!

powerpoint presentatie verdediging

Presentatie maken voor je scriptieverdediging

Het maken van een presentatie kan een obstakel zijn. Hoe maak je een logische structuur? Welke informatie plaats ik in een PowerPoint? Wat zijn essentiële onderdelen om toe te lichten tijdens de verdediging van je scriptie? Wanneer de PowerPoint op de juiste manier gepresenteerd wordt, is de kans groter dat de opdrachtgever het plan daadwerkelijk uit gaat voeren. Onderdelen die besproken kunnen worden zijn op basis van een strategisch marketingplan:

  • Hoofdvraag
  • Doelstellingen
  • Onderzoeksresultaten
  • Aanbeveling
  • Financieel plan

Dit zijn slechts enkele onderdelen die van belang zijn om te presenteren. Deze onderdelen kunnen met subkoppen verdeeld worden in een PowerPoint presentatie voor je afstudeerscriptie. Het voorbeeld van Marketingscriptie.nl is meerdere malen in de praktijk uitgevoerd. Het is mogelijk om door middel van dit voorbeeld jouw uitkomsten direct neer te zetten in deze PowerPoint. Scheelt tijd en je bent verzekerd van een goede structuur in je presentatie.

Je scriptie presenteren, waar moet je op letten (tips)?

Het is belangrijk dat je het onderzoek goed kent. Een opdrachtgever vindt het erg onprofessioneel wanneer je tijdens het presenteren letterlijk de PowerPoint voorleest en dezelfde informatie verteld. Een PowerPoint is namelijk een hulpmiddel bij het presenteren van het onderzoek van je scriptie. Het is de bedoeling dat je het publiek weet te boeien. Dit wordt niet gedaan wanneer exact dezelfde informatie opleest.

Marketingscriptie.nl heeft de volgende tips voor je op een rijtje gezet:

1. Bereid de presentatie goed voor

Het is verstandig om voor de verdediging het onderzoek goed door te nemen. Wanneer dit wordt gedaan ben je er van overtuigt dat je de juiste informatie vertelt. Daarnaast helpt het om de zenuwen af te nemen. Als je het onderzoek geheel tot je hebt opgenomen presenteert dat gemakkelijker en kan je eventuele vragen beter onderbouwen.

2. Oefen de verdediging tegenover een vriend(in)

Een generale repetitie is altijd goed om te doen. Wanneer je verdediging al eens hebt geoefend kan dat de kans op stress en spanning verminderen. Vanuit Marketingscriptie.nl geven wij de tip om dit tegenover kennissen, medestudenten, vrienden of familieleden te doen.

Wellicht kan je met een aantal medestudenten een middag inplannen waarin jullie bijeen komen om gezamenlijk de presentaties te oefenen. Hierdoor kan er feedback worden gegeven en krijg je input hoe andere studenten de PowerPoint en verdediging uit gaan voeren.

3. Laat het publiek vragen bedenken en stellen

Laat het publiek tijdens de generale repetitie goed beoordelen op je houding, of de inhoud overeenkomt met je scriptie en/of er wellicht onduidelijkheden binnen zijn. Het is belangrijk dat het publiek na de presentatie vragen stelt over de inhoud van het onderzoek. Dit gebeurt ook door de examinatoren. Noteer de vragen van het publiek en bereid je hier vervolgens goed op voor. Dit komt zeker van pas tijden het moment suprême!

4. Maak een verhaal van je scriptieverdediging

Maak je scriptieverdediging interessant voor het publiek. Dit doe je niet door de PowerPoint presentatie met opsommingen voor te lezen. Ook niet door alleen een afbeelding te laten zien van een model, bijvoorbeeld van een confrontatiematrix. Door middel van storytelling kan je het publiek vermaken. Hierdoor kan je het publiek ook gevoelsmatig meenemen in het verhaal. Door middel van storytelling maak je ze onderdeel van het verhaal. Een voorbeeld hiervan is dat men vaak een presentatie houdt en vooral de ‘hoe en wat’ structuur aanhoudt als leidraad.

  • Hoe heb je het onderzoek tot stand gebracht
  • Wat heb je precies onderzocht

Natuurlijk zijn bovenstaande punten van belang om te vertellen, maar hier vergeet je een belangrijk punt waar vele studenten de mist in gaan. Dit is de ‘waarom’ vertellen:

  • Waarom heb ik bepaalde onderzoeksmethodes gebruikt?
  • Waarom heb ik het onderzoek op deze manier uitgevoerd?
  • Waarom is dit interessant voor de opdrachtgever?
  • Waarom heb ik gekozen voor deze strategische opties (advies)?

Probeer er een meeslepend geheel van te maken. In dit artikel worden ook nog enkele tips gegeven over storytelling en de manier van presenteren.

Verdedigen van je scriptie
De ‘waarom’ vraag is de kern om het publiek mee te nemen in het verhaal

Welke vragen kan je verwachten tijdens je verdediging?

Uit ervaring weten wij dat examinatoren vele verschillende vragen bedenken voor je scriptieverdediging. Zo kunnen zij het hebben over je:

Hieronder staan een aantal kritische vragen. Deze vragen zijn al meerdere malen naar voren gekomen tijdens een afstudeerpresentatie:

  • Waarom heb je gekozen voor deelvraag X?
  • Waarom draagt deelvraag X bij aan het beantwoorden van je hoofdvraag?
  • Kan je uitleggen waarom je hebt gekozen voor het uitvoeren van fieldresearch (enquête)?
  • Waaruit blijkt dat je fieldresearch-onderzoek betrouwbaar is? Zijn er voldoende mensen ondervraagd?
  • Wat is de reden waarom je model X hebt gebruikt (bijvoorbeeld de SWOT-analyse?)
  • Waarom draagt je aanbeveling bij aan het behalen van de doelstelling van de organisatie?
  • Waarom heb je specifiek dit budget gereserveerd voor het uitvoeren van je aanbeveling?
  • Is het vrijmaken van dit budget ook haalbaar voor de organisatie?
  • Zijn er bepaalde onderdelen die je volgende keer anders zou doen?
  • Wat is de reden waarom jij het onderzoek op deze wijze hebt afgebakend? Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je alleen een bepaalde doelgroep (of regio) hebt meegenomen tijdens je onderzoek. Dit staat vaak vermeld in je Plan van Aanpak van je scriptie.

Vragen afstudeerpresentatie

Een goede voorbereiding is het halve werk
Het is belangrijk dat jij je goed voorbereid op kritische vragen. Waarschijnlijk lukt het niet om alle vragen exact voor te bereiden. Op het moment dat je elk hoofdstuk in je scriptie kan verantwoorden, wordt het verdedigen vele malen eenvoudiger. Je bent immers vaak gestrest in de voorbereiding. En wellicht op het moment suprême ook. Daarom is een goede voorbereiding essentieel.

Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je stress vermindert en dat is vaak goed merkbaar tijdens het beantwoorden! Zo kom je losser in je verhaal en kan je de vragen daadwerkelijk krachtiger beantwoorden.

Extra tip voor het voorbereiden van mogelijke vragen
Wat wij als belangrijkste tip geven; doe de presentatie voor een paar vrienden of vriendinnen. Laat deze vrienden vragen stellen (ook tijdens het presenteren en niet pas aan het eind). Hierdoor kunnen zij gelijk inhaken op iets waarover ze een vraag hebben. Dit voorkomt dat zij het bijvoorbeeld vergeten (als ze dit aan het einde pas vragen).

Kom goed voor de dag tijdens de presentatie voor je scriptieverdediging

Om geloofwaardiger over te komen is het verstandig om nette kleding te dragen. Je wilt natuurlijk een goede indruk achter laten bij de examinatoren. Onverzorgd binnen komen tijdens een presentatie kan wellicht er voor te zorgen dat je geloofwaardigheid achteruit gaat. Beeld je in dat iemand binnenkomt met een joggingsbroek en een afgescheurde trui? Dit is natuurlijk niet goed. Een geheel nieuw pak aanschaffen is absoluut geen overbodige luxe, maar dit hoeft natuurlijk niet. Marketingscriptie.nl geeft als tip om bijvoorbeeld onderstaande kleding te dragen.

Mannen:

  • Gestreken overhemd
  • Pantalon
  • Nette (leren) schoenen
  • Een mooie (zakelijke) riem

Vrouwen:

  • Net jurkje of blazer
  • Nette rok
  • Nette schoenen

Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om strak in pak te komen, dit is helemaal aan jou. Het moraal van deze tip is om representatief voor de dag te komen tijdens de presentatie. Een eerste indruk is altijd belangrijk!

Hoe lang duurt je afstudeerpresentatie?

Het verschilt natuurlijk per presentatie en opleiding hoelang je verdediging duurt. De één kan zijn onderzoek op een briljante wijze in korte tijd presenteren. De ander heeft hier net wat langer de tijd voor nodig. Hierdoor neemt het aantal minuten natuurlijk toe. Een andere factor wat meespeelt in jouw verdediging is de vragen die jij voorgeschoteld krijgt. Wanneer het onderzoek nog niet helder is voor de examinatoren is de kans groot, dat zij nog enkele kritische vragen gaan stellen. De tijdsduur van je afstudeerpresentatie zal hierdoor toenemen.

Een algemene richtlijn voor je presentatie is:

  • 10 á 20 minuten voor het geven van de presentatie en toelichting op jouw onderzoek
  • 15 á 25 minuten voor het beantwoorden van de (kritische) vragen

De totale duur van je scriptie verdediging komt daarbij op ± 45 minuten. Dit is natuurlijk afhankelijk van je opleiding en de eisen. Vraag daarom altijd specifiek naar de eisen waaraan jouw verdediging moet voldoen.

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.