7 Manieren om je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Iskander Nizam Geschreven door Iskander Nizam op 7 december 2023

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een belangrijke vermelding in Google. Dit is het uithangbord naar klanten en het kan zorgen voor betere zichtbaarheid van je bedrijf in de zoekmachine. Het is belangrijk dat je het bedrijfsprofiel optimaliseert en onderhoudt. Zo haal je namelijk de meeste voordelen eruit, zoals:

  • De klant ziet actuele informatie.
  • Kans is groter dat je hoger komt in de zoekmachine en Google Maps.
  • Het is een online visitekaartje naar potentiële klanten toe.

Google Mijn Bedrijf wordt ook wel Google Business Profile of Bedrijfsprofiel genoemd. In dit artikel ontdek je tips om jouw profiel te optimaliseren en te beheren.

Lokale zoekresultaten in Google

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een platform waar je een (gratis) vermelding kunt krijgen voor je bedrijf. Ondernemers delen hier belangrijke bedrijfsinformatie. Dit is openbaar en voor iedereen zichtbaar. Bijvoorbeeld als iemand zoekt in de zoekmachine of als men Google Maps gebruikt. Het zorgt dus voor extra zichtbaarheid. In Google Mijn bedrijf kun je onder meer deze informatie beheren:

  • Adresgegevens van jouw bedrijf.
  • Link naar de website.
  • Bedrijfsomschrijving.
  • Reageren op reviews.
  • Openingstijden.
  • Diensten en producten vermelden
  • Berichten schrijven (Google Posts).

Waarom is het optimaliseren en beheren belangrijk?

Google Mijn Bedrijf speelt een belangrijke rol in de zichtbaarheid van jouw onderneming. Veel klanten beginnen namelijk hun zoektocht op het internet. Als ondernemer wil je dan goed vindbaar zijn in de zogenoemde ‘lokale zoekresultaten’. Wanneer je dat niet bent, kan het je potentiële klanten kosten. Het optimaliseren van jouw bedrijfsprofiel hoort eigenlijk ook bij de SEO-strategie van je bedrijf. In de marketingmix valt dit onder de P van promotie.

Daarnaast dien je het te beheren. We komen nog regelmatig bedrijven tegen waarbij het telefoonnummer onjuist is. Of dat ze zijn verhuisd, maar dat het nieuwe adres nog niet staat vermeld. In het ergste geval kan er zelfs ‘gesloten’ staan, terwijl je gewoon open bent. Daarom is het belangrijk dat je Google Mijn bedrijf profiel vastlegt (claimt) en onderhoudt.

Kortom, met een goed geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel kun je betere posities behalen en je lokale SEO verbeteren. Dit kan zorgen voor meer klanten. Het is dus een waardevol communicatiemiddel.

7 manieren om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Hieronder delen we zeven tips. Zo kun je Google Mijn Bedrijf optimaliseren. De resultaten zijn ook direct zichtbaar, omdat de informatie openbaar is:

  1. Controleer de belangrijkste bedrijfsgegevens (zoals het adres).
  2. Voeg een bedrijfsomschrijving en categorie toe.
  3. Reageer altijd op reviews van klanten.
  4. Voeg je producten en diensten toe.
  5. Upload beelden van je bedrijf (foto’s).
  6. Maak gebruik van speciale kenmerken.
  7. Publiceer berichten (Google Posts).

1. Controleer belangrijke bedrijfsgegevens

Het is allereerst belangrijk dat je de basisgegevens van je bedrijf controleert. Dit moet aansluiten bij de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Staat je bedrijfsnaam goed?
  • Kloppen je adresgegevens nog?
  • Zijn de openingstijden nog actueel (ook tijdens feestdagen?)
  • Staat het juiste telefoonnummer weergegeven?

Je kunt deze informatie aanpassen door naar Google te gaan en in te loggen met je bedrijfsaccount. Vervolgens typ je in de zoekbalk: ‘Google Mijn Bedrijf’. Vervolgens zie je jouw bedrijf staan. Klik dit aan en ga naar het tabje ‘Profiel bewerken’. Hier kun je de gegevens bijwerken.

Adresgegevens en bedrijfsnaam
Zorg dat de adresgegevens overeenkomen met andere platformen, zoals Tripadvisor of een andere lokale gids. Bekijk ook of het huisnummer nog klopt. Daarnaast is het belangrijk dat de bedrijfsnaam goed staat weergegeven. Kortom, zonder spelfouten.

Openingstijden (ook tijdens feestdagen)
We komen nog regelmatig ondernemers tegen waarbij hun openingstijden niet juist zijn. Dit kan betekenen dat een klant voor je deur staat, terwijl je dicht bent. Dit geeft de klant direct een slecht gevoel. Vergeet ook niet om de openingstijdens tijdens feestdagen te vermelden.

Telefoonnummer
Ook het doorgeven van je telefoonnummer is belangrijk om in contact te blijven met je klanten. Gebruik altijd het primaire nummer waar iedereen op kan bellen. Mochten er intern dus meerdere telefoonnummers zijn, gebruik dan het belangrijkste nummer waar klanten je op kunnen bereiken.

Google Mijn Bedrijf

2. Voeg een bedrijfsbeschrijving en categorie toe

Voor de vindbaarheid en volledigheid is het belangrijk om een goede bedrijfsbeschrijving te schrijven. Dit kunnen een aantal korte regels zijn over je bedrijf. Mogelijk heb je dit ook al krachtig omschreven in je ondernemingsplan, tijdens het maken van je webshop of website. Zorg dat dit in je omschrijving staat:

  • Wanneer is je bedrijf opgericht.
  • Wat zijn de kernwaardes: waar jullie voor staan (missie en visie).
  • De producten of diensten die je aanbiedt.
  • In welke regio jullie actief zijn.

Google Mijn Bedrijf is vooral voor lokale bedrijven belangrijk. Zij bedienen plaatselijke inwoners van diensten of producten. Het is belangrijk om de werkgebieden in jouw omschrijving te zetten. Dit draagt bij aan optimalisatie van je bedrijfsprofiel.

Het zou uit SEO-oogpunt ook mooi zijn, om voor iedere stad een unieke pagina te schrijven op je website. Dit kan bijdragen aan je zichtbaarheid in Google voor een bepaald zoekwoord in een gebied/regio. Je kunt tijdens het maken van een concurrentieanalyse bekijken of anderen dit ook doen. Mogelijk heb je dan al snel een voorsprong, als ze dat niet doen.

Controleer ook of je bedrijfscategorie past bij je onderneming. Als je een Italiaans restaurant bent met pizza’s, zorg dat je ‘Pizzeria’ selecteert als categorie. Hier moet dus niet staan ‘café’. Staat je categorie er niet bij? Kies er dan één die het dichtst in de buurt komt. Zo kun je ook aan potentiële klanten vragen hoe ze jou zouden zoeken. Je vult één primaire categorie in én een subcategorie (als dat van toepassing is).

Bedrijfsomschrijving Google Mijn Bedrijf

3. Reageer altijd op klantreviews

Reviews zijn erg belangrijk. Het kan een doorslag geven of een potentiële klant voor jou kiest of voor de concurrent. Daarnaast draagt het bij aan je vindbaarheid in de lokale zoekresultaten. Naast het verzamelen van reviews, is het belangrijk om hierop te reageren.

Dit heeft als reden:

  • Je onderhoud contact met je klant.
  • Uitleg geven als je een negatieve reactie ontvangt.
  • Laten zien dat je actief bent en goed om gaat met feedback.

Je krijgt automatisch een e-mail als je een recensie ontvangt. Ook zijn er diverse tools, waar je alle reviews in één overzicht hebt staan. Vervolgens kun je vanuit daar reageren. Onderaan dit blog staat er meer over.

Ben je momenteel benieuwd of je op alles gereageerd hebt? Ga dan naar jouw Bedrijfsprofiel en klik op ‘Reviews lezen’. Zo zie je alle ontvangen recensies. Het is belangrijk dat je op alle reviews reageert. Zowel negatieve als positieve.

Je kunt eventueel ook een zoekwoord gebruiken in je antwoord. Doe dit alleen als dit relevant is en van toepassing is. Hiermee is het mogelijk dat je review naar voren komt, als iemand zoekt op een specifieke wens/eigenschap.

Review en antwoord in GMB

4. Voeg je producten en diensten toe

Google Mijn Bedrijf is het uithangbord naar klanten. Jouw producten en diensten kun je direct tonen aan potentiële klanten. Dat is erg relevant voor bijvoorbeeld schoonheidssalons en schilders. Ook restaurants kunnen hun producten toevoegen, in de vorm van een menu.

Om producten of diensten toe te voegen, klik je op: producten bewerken of service bewerken. Je kunt dan het volgende aangeven:

  • Foto van het product of de dienst.
  • Naam van het product of de dienst.
  • Omschrijving van het product of dienst.
  • Websitelink naar het product of dienst (optioneel).

Zorg ervoor dat je in de omschrijving ook zoekwoorden vermeldt.

Bedrijfsprofiel bewerken Google

5. Upload foto’s van je bedrijf

Naast het bekijken van reviews, raadplegen (potentiële) klanten ook foto’s. Het is daarom belangrijk dat je goed beeldmateriaal toevoegt in je bedrijfsprofiel. Hiervoor kun je gaan naar het tabje ‘Foto toevoegen’. Je hebt deze mogelijkheden:

  • Foto: klanten geef je een kijkje in je bedrijf.
  • Logo: dat zien klanten als je antwoord geeft op reviews.
  • Omslagfoto: laat klanten zien wat je te bieden hebt.

Plaats alleen relevante foto’s van je bedrijf. Bijvoorbeeld van de voorkant, binnenkant, personeel en sfeerfoto’s van je assortiment. Het hoeven dus niet alleen maar foto’s van producten of diensten te zijn.

Foto's in Google Mijn Bedrijf

6. Maak gebruik van de speciale kenmerken

Met speciale kenmerken geef je aan in welke voorzieningen je bedrijf voorziet. Dat kan handig zijn als iemand wil weten of je Wifi hebt. Of dat de plek toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Deze kenmerken worden onder meer getoond in de lokale resultaten van Google Maps. Het is dus een belangrijk item.

Deze functie zit wel wat verstopt. Ga hiervoor naar het tabje ‘Profiel bewerken’. Scrol naar beneden tot je ‘Meer’ ziet. Vervolgens kun je vanuit dit gedeelte relevante kenmerken toevoegen. Voorbeelden zijn:

  • Heb je zitplaatsen buiten of binnen?
  • Is de plaats rolstoel vriendelijk?
  • Is er een parkeerplaats?
  • Heb je Wifi?
  • Is het LGBTQ+-vriendelijk?

Per bedrijfscategorie is het afhankelijk uit welke kenmerken je kunt kiezen. Zo ziet een restaurant andere opties dan een stomerij.

Service opties in GMB

7. Schrijf regelmatig Google Posts

Google Posts kun je eigenlijk zien als (nieuws)berichten over je bedrijf. Het is raadzaam om regelmatig een bericht te schrijven. Zo zien potentiële klanten dat je actief bent, omdat er een datum bij staat. Het staat slordig als er alleen een post staat van jaren geleden. Plaats bijvoorbeeld een post over het volgende:

  • Een afgerond project (bijvoorbeeld schilderwerkzaamheden)
  • Aanbiedingen in een speciaal seizoen.
  • Als je een evenement organiseert.
  • Nieuwe producten of diensten aankondigen.
  • Weetjes en nieuwtjes over je bedrijf.
  • Vacatures.

Met Google Posts kun je dus in contact komen met je doelgroep en je verbetert je aanwezigheid. Zorg ervoor dat je berichten van hoge kwaliteit zijn (dus het moet inhoud hebben). Ook is het handig om een spellingscheck te doen en beeldmateriaal toe te voegen. Je kunt ook een link toevoegen. Bijvoorbeeld een pagina van je website waar meer over staat geschreven.

Google Posts

Beste tool voor GMB-optimalisatie

Er zijn verschillende tools voor het onderhouden en optimaliseren van GMB (Google Mijn Bedrijf). Dit is bijvoorbeeld handig als je meerdere locaties hebt. Zo krijg je direct inzicht in al jouw vestigingen. Hiermee kun je ook gerichter sturen. Stel dat je bij één vestiging meer slechte reviews ontvangt dan de ander, dan kun je meteen actie ondernemen.

Eén van de tools is GMBapi.com. Dit is ook onze favoriet in vergelijking met concurrenten als Localo en Localranking. Dit heeft te maken met de prijs en de ‘simpelheid’ van de tool. GMBapi.com is erg gericht op het onderhouden van je Google Mijn Bedrijf en focust niet op andere bijzaken (waaronder lokale rankings).

Wanneer je zoekt naar een gebruiksvriendelijke tool om GMB te optimaliseren, raden wij dus GMBapi.com aan. Hiermee heb je de volgende mogelijkheden, waarmee je ook tijd bespaart:

  • Werk je bedrijfsinformatie bij (van meerdere vestigingen).
  • Plaats Google Posts in één of meerdere locatie.
  • Monitor je ontvangen reviews en reageer hierop.
  • Veelgestelde vragen (Q&A) oppakken.

Het rapporteren in deze tool gaat ook eenvoudig. Bijvoorbeeld handig voor vergaderingen of jaarverslagen. Zo kun je jouw GMB prestaties visueel in beeld brengen, aan de hand van een grafiek. Ook kun je prestatierapporten  exporteren. Bijvoorbeeld hoeveel reviews je ontvangen hebt.

Tot slot is het mogelijk om A/B-testen te doen. Test bijvoorbeeld door verschillende foto’s te plaatsen en beschrijvingen aan te passen van je product of dienst. De prijs van deze tool is ook gunstig. Zo betaal je voor 0-100 locaties, 5 euro per maand (per vestiging). Daarboven krijg je korting.

Voor je start, kun je hun demo bekijken. Zo zie je of het aan jouw wensen voldoet. Kijk op GMBapi.com om te beginnen met een gratis proefperiode.

GMBapi.com

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.