Webshop beginnen? Volg deze 17 tips en start je webwinkel

Webshop beginnen? Volg deze 17 tips en start je eigen succesvolle webwinkel

Iskander Nizam Geschreven door Iskander Nizam op 5 november 2021

Een eigen webshop beginnen? Dan raden wij aan om je goed voor te bereiden. Zo wil je de juiste producten inkopen en je onderscheiden van de concurrentie. Een webwinkel beginnen en achteroverleunen zit er dus niet in. Het is hard werken. Bij het starten van een online webshop komen deze zaken kijken:

  • Bouwen van een webshop
  • Marketingplan schrijven
  • Inkopen van producten
  • Verzending van bestellingen
  • Retourzendingen verwerken
  • Vastleggen van een domeinnaam
  • Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
  • Opstellen van algemene voorwaarden en privacy overeenkomst

In dit blog geven wij jou handige tips. Zo maak je van jouw eigen webwinkel een succes.

Strategisch marketingplan voorbeeld

1. Onderzoek de markt

Heb je een geweldig idee? Dan is het belangrijk om eerst de markt te onderzoeken. Zo zie je direct of je kans van slagen hebt. We zien regelmatig dat ondernemers zomaar een webshop beginnen, zonder onderzoek te doen.

Zo is het natuurlijk lastig om Coolblue, MediaMarkt of Bol.com te verslaan. Zij hebben immers een groot marketingbudget om onder de aandacht van de doelgroep te komen. Daarom heeft het weinig zin om ‘laptops en televisies’ te verkopen in je webwinkel. De concurrentie is namelijk enorm. Tenzij je natuurlijk een onderscheidend vermogen hebt én een goed marketingplan.

Door onderzoek te doen ontdek je waar jouw kansen liggen.

Televisies verkopen in je webshop
Gebruik bijvoorbeeld Google om de markt te onderzoeken. Wil je televisies verkopen? Wees dan wel reëel of je tussen Coolblue, MediaMarkt of Bol.com op kan.

Is er voldoende vraag naar je product?

Er moet uiteraard ook voldoende vraag zijn. Is het aantal (grote) aanbieders beperkt, maar heeft je doelgroep het product niet nodig? Dan heb je weinig kans op succes.

In stap 1 ga je dus onderzoeken of de markt potentie heeft. Je kunt deze vragen beantwoorden:

  • Is het aantal (grote) aanbieders beperkt?
  • Is er vraag naar je product?
  • Is de marge op de producten groot genoeg om winst te maken?
  • Wat is het gemiddelde retourpercentage, zodat je kunt zien of je marge rendabel is?

Dit zijn relevante vragen die je van tevoren dient te beantwoorden om naar stap 2 te gaan.

Gebruik Google om te onderzoeken
Begin bij Google om de markt te onderzoek. Vul je product in de zoekmachine in: dan ontdek je direct de spelers. Zie je vele (grote) webshops die exact hetzelfde product aanbieden? Dan moet je vaak een lange adem hebben om deze te verslaan én genoeg budget. Onze voorkeur gaat dus uit naar het ‘zoeken van een gat in de markt’: matige concurrentie en voldoende vraag naar het product.

Onderzoek de markt als je een eigen webshop start

Foto: Concurrentie is prima, dan spring je namelijk in een markt die al bestaat. Onderzoek wel de kansen. Zo heb je als elektronica-webwinkel of kleding-webshop vaak een flink budget nodig om tussen de ‘grote partijen’ te komen en naamsbekendheid op te bouwen. Dan kan je beter voor een niche gaan (zie tip 2). Hier is de concurrentie minder hevig.

2. Focus op een niche

Heb je een goed idee, maar zijn er erg veel webshops die hetzelfde verkopen? Maak dan een niche. Je gaat jouw online webshop richten op een specifiek deel van de markt. Dit betekent dat jij dé expert wordt op een bepaald gebied. Zo heb je minder concurrenten.

Start bijvoorbeeld een ‘hondenwebwinkel’ in plaats van een ‘dierenwebshop voor tientallen beesten’. Zo onderscheid jij je direct van de concurrentie. Je bent dé webwinkel voor honden. Kortom, maak je webshop nog concreter dan de rest. Hieronder meer voorbeelden van niches:

  • Algemeen: kledingwebshop voor mannen en vrouwen
  • Niche: webshop met alleen jurkjes voor vrouwen
  • Algemeen: webshop met autobanden voor alle merken auto’s en vrachtwagens
  • Niche: webshop met autobanden voor alleen oldtimers
  • Algemeen: dierenwebshop voor katten, honden, hamsters en konijnen
  • Niche: webshop met alleen hondenhalsbanden

Je richt je dus op een specifiek deel van de markt, waardoor je direct onderscheidend bent van de concurrentie. Tevens zien klanten jou als expert als het gaat om ‘hondenhalsbanden’.

Ook kun jij je budget gebruiken om allerlei soorten hondenhalsbanden te kopen, zodat je een goed gevuld assortiment hebt op dat gebied. In plaats van tientallen productcategorieën te vullen met maar twee of drie producten.

Door vervolgens zoekmachine optimalisatie (SEO) uit te voeren, is de kans groter dat jij op termijn bovenaan in Google komt te staan voor ‘halsband-gerelateerde woorden’. Immers kan jij met jouw vele verschillende halsbanden inspelen op de wensen van de doelgroep.

Ook op social media biedt een niche voordelen. Je deelt namelijk berichten over een specifiek onderwerp. Zo trek je de juiste doelgroep en vergroot je de naamsbekendheid.

Meer weten over niches? Anouk vertelt het in dit filmpje.

3. Maak je doelgroep specifiek

Omschrijf je doelgroep en maak het specifiek. Richt jij je op iedereen? Dan is het lastig om je webshop en marketingactiviteiten hierop af te stemmen. De ‘brede’ doelgroep zal zich namelijk niet aangesproken voelen met algemene marketingboodschappen in je webwinkel. Maak het daarom specifiek als je een eigen webshop begint.

Voorbeeld van een doelgroep:
Je hebt een webwinkel met artikelen om blessures te verminderen. Je bent er voor iedereen. Op je website communiceer jij dus:

  • Ik ben er voor iedereen die van problemen af wilt komen.

Dit is een fout die wij vele ondernemers zien maken. Zij richten zich op de hele markt. Je kunt dan bijvoorbeeld geen gerichte marketingcampagnes uitvoeren. Tevens ben je niet onderscheidend van de meeste concurrenten. Zie je het verschil met onderstaande webwinkel?

  • Ik ben er voor voetballers en tennissers. Ik help je om van vervelende sportblessures af te komen.

Waarom je doelgroep specifiek maken?

Zo kun je beter inspelen op de wensen en behoeftes van de doelgroep. Daarnaast maak jij je onderscheidend van de concurrentie. Want zeg nou zelf: zou je als voetballer bij de eerste of tweede webwinkel hierboven kopen?

Tevens kun je aan de hand van het voorbeeld hierboven:

  • specifiek adverteren op plekken waar voetballers en tennissers komen;
  • samenwerkingen aangaan met voetbal- en tennisclubs;
  • gerichter marketing uitvoeren op je website. Zo kun jij content schrijven voor voetballers met specifieke blessures.

Deze stap sluit dus voor een groot gedeelte aan bij stap 2: ‘focus op een niche’. Wees er specifiek voor een bepaalde groep.

Kortom, het specificeren en segmenteren van de doelgroep biedt een hoop voordelen.

Hier zie je Instagram voor je webwinkel

Foto: Door je doelgroep specifiek te maken, kun je gerichter adverteren en samenwerkingen aangaan. Stel dat jij je richt op hondenbezitters, kun je ‘hondeninfluencers’ zoeken. Grote kans dat je doelgroep met hen verbonden is.  Zo bouw je ook makkelijker naamsbekendheid op in de markt.

4. Maak een concurrentieanalyse

Heb jij de markt onderzocht en zie je dat er kansen zijn? Dan is het tijd voor een uitgebreide concurrentieanalyse. Je wilt je namelijk van andere webshops onderscheiden én meerwaarde bieden.

In stap 1 heb je al even kort de concurrenten onder de loep genomen. Je hebt toen globaal gekeken of er kansen zijn om ertussen te komen. Nu ga je een stapje verder. Zo kun je uiteindelijk de strategie beter afstemmen op andere aanbieders. In de concurrentieanalyse beantwoord je deze vragen:

  • Welke diensten of producten bieden ze aan?
  • Op welke doelgroep richten zij zich?
  • Wat is hun onderscheidend vermogen?
  • Welke marketingstrategie hanteren ze?
  • Welke service biedt de webshop aan?
  • Welke prijs hanteren ze?
  • Wat zeggen klanten in reviews?
  • Bonus: welke elementen in de webshop springen eruit?

Dit zijn slechts een aantal criteria die je kunt gebruiken. In dit stappenplan van een concurrentieanalyse krijg je een compleet overzicht. In ons marketingplan voorbeeld krijg je daarnaast ook stap-voor-stap te zien hoe jij de perfecte analyse uitvoert.

Wij geven als tip mee om ook de lay-out en vormgeving mee te nemen in deze analyse. Wat valt je op? Mochten meerdere webshops dezelfde elementen hebben, kan dit een teken zijn om het mee te nemen. Bijvoorbeeld het tonen van reviews op de homepage.

Hoe kun je de concurrentieanalyse eenvoudig opschrijven?

De bovenstaande vragen kun je overzichtelijk onder elkaar zetten in een document of tabel. Een soortgelijk voorbeeld vind je in ons blog over het maken van ondernemingsplan. De tweede optie is om de marketingmix (4P’s) te gebruiken. Voor iedere concurrent vul je de marketingmix apart in. Kortom, je hebt twee manieren:

  • In een tabel of document: alles kort en overzichtelijk onder elkaar.
  • Met een marketingmodel: de 4P’s.

5. Zoek een leverancier voor je product

Weet je welke producten je gaat inkopen? Dan is het tijd om een leverancier te zoeken. Voor je met hen in gesprek gaat moet je het volgende weten:

  • Hoeveel producten ben je van plan te bestellen?
  • Binnen welk termijn moet je het product in huis hebben?
  • Wil je lokaal inkopen of juist in het buitenland? In het buitenland kan de service en het contact soms wat stroever verlopen. Lokaal inkopen kan duurder zijn.
  • Wil je uit eigen voorraad verzenden of op basis van ‘dropshipping? ’Dat betekent dat je het product pas bij de leverancier bestelt als het verkocht is in je webshop.

Hoe je een leverancier voor je webshop vindt:

  • Google: typ zoekwoorden in als ‘groothandel (branche)’ of ‘leverancier (product)’. Het helpt ook om in het Engels te zoeken. Niet iedere leverancier zit in Nederland.
  • Bezoek (internationale) beurzen: zo kom je rechtstreeks in contact met de leverancier.
  • Doe een oproep op LinkedIn of in een Facebook-groep voor ondernemers.
  • Zoek op leveranciersplatforms: AliExpress.com, Alibaba.com en Orderchamp.com.
  • Bestel het product bij de concurrent: wellicht staat er een label op de verpakking waar het vandaan komt.

Wij adviseren om meerdere leveranciers te zoeken. Vraag vervolgens een sample (proef) aan. Zo kun je verschillende elementen vergelijken, zoals: prijs, levertijd, verpakking, verzending, kwaliteit van het product en de klantenservice. De goedkoopste leverancier hoeft namelijk niet altijd het beste te zijn.

Leveranciers vinden voor je eigen webshop
Kun je geen leveranciers vinden? Doe dan een oproep op social media. Bijvoorbeeld in een Facebookgroep voor webshops. Deze persoon kreeg 23 tips.

6. Schrijf je onderscheidend vermogen op

Het is belangrijk om onderscheidend te zijn. Welke meerwaarde biedt jouw webshop ten opzichte van andere aanbieders? Kortom, waarom moet iemand bij jou kopen én niet bij je concurrent. Dit gaat verder dan alleen ‘gratis verzending’. Tegenwoordig ben je daarmee niet meer mee onderscheidend.

Je kunt je op verschillende manieren onderscheiden. Bijvoorbeeld op:

  • Productniveau: het beste product op de markt (hoge kwaliteit en voldoet aan de laatste trends).
  • Serviceniveau: je biedt een optimale klantbeleving. Van de oriëntatiefase tot na de inkoop.
  • Prijsniveau: je bent (veel) goedkoper dan andere webwinkels.

Dit zijn de onderscheidende factoren volgens Treacy en Wiersema. Het is belangrijk dat deze drie elementen met elkaar in balans zijn. Stel dat je extreem duur bent, met de beste service, betekent het niet direct dat een afnemer naar jou komt. Zorg dus dat je naar alle drie de elementen kijkt en op één gebied uitblinkt.

Hieronder voorbeelden van Unique Selling Points (USP’s):

  • Coolbue – de beste service en optimale klantbeleving: hulp bij kiezen van het product en zeer goede klantenservice. Zorgt ook na je bestelling voor een glimlach op je gezicht.
  • Zalando – 100 dagen bedenktijd: als consument heb je ruim 3 maanden de tijd om je product te retourneren.
  • Drukland – goedkoop online drukwerk bestellen: de tarieven zijn hier lager dan de concurrent en je hebt altijd gratis verzending.

Het onderscheidende vermogen verwerk je op een aantal plekken, zoals in je eigen webwinkel. Daarnaast neem je het mee in je marketingactiviteiten. Bijvoorbeeld in Google Ads, social media of online banners. Ook komt het terug in je missie. Heb je deze nog niet? Leer hier hoe je een missie en visie opstelt.

Onderscheidend vermogen in je webshop
Onderscheidend vermogen van een autopoetser. Dit bedrijf haalt én brengt je auto!

7. Zorg voor een marketingplan

Ga je een webwinkel beginnen? Maak dan voor de lancering een marketingplan. Je schrijft op hoe jij klanten gaat aantrekken. Dit onderdeel wordt erg onderschat. Je hoort regelmatig:

  • “Ik ga mijn klanten bereiken via social media en Google. Ik stel eenmalig SEO in, zodat ik hoog in Google kom. Daarnaast plaats ik 2 keer per week mijn producten op Facebook, TikTok en Instagram.”

Social media: deel tips en kijkjes achter de schermen

Social media gebruik je om een merk op te bouwen. Zo vergroot je de naamsbekendheid en de band met je doelgroep. Deel bijvoorbeeld kijkjes achter de schermen en interessante tips. We raden af om constant verkoopberichten te plaatsen, dan jaag je jouw ‘fans’ weg. Social media is namelijk geen ‘verkoopplatform’.

Zoekmachine optimalisatie uitvoeren (SEO)

Ook het eenmalig instellen van zoekmachine optimalisatie werkt niet. SEO is een doorlopend proces. Zo dien je regelmatig nieuwe content te plaatsen. De basis ligt bij het zoekwoordenonderzoek. Kortom, op welke zoekwoorden ga je ranken in Google? In SEO-termen zijn er drie activiteiten waar jij je bezig moet houden:

  • Zoekwoordenanalyse (op welke zoekwoorden ga je scoren)
  • On page optimalisatie (dat doe je binnen je webshop)
  • Off page optimalisatie (online werkzaamheden buiten je webshop om)

We raden aan om deze drie termen eens te Googlen. Zo kom je er meer over te weten.

Marketingplan voor je eigen webshop
Manieren om klanten naar je webshop te krijgen.

Tips voor je marketingplan

Kijk wat je concurrenten doen. Dat heb je waarschijnlijk al ontdekt in je concurrentieanalyse (stap 4), maar kijk ook wat voor content ze delen én op welke zoekwoorden ze scoren in Google.

Daarnaast is het verstandig deze complete lijst met communicatiemiddelen onder de loep te nemen. Hiermee zie je op welke (gratis) manieren je bezoekers kunt aantrekken. We geven een paar hints:

  • Samenwerking met een micro-influencer: deze richt zich op een bepaalde niche
  • Samenwerking met een bedrijf met dezelfde doelgroep (geen concurrent)
  • Zichtbaar zijn op een marketplace, zoals Bol.com of Amazon
  • Maken van YouTube-filmpjes: handleidingen en tips over je product

In ons marketingplan voorbeeld nemen we je eenvoudig mee in het maken van een marketingplan. Zo trek je meer klanten aan voor je webshop.

8. Regel de logistiek: opslag, verzending en retouren

Logistiek is een belangrijk onderdeel van je online webwinkel. Dit gaat verder dan het versturen van je pakketje. Het logistieke proces is hetgeen waarmee de klant in aanraking komt na betaling. Dus van het inpakken, labelen van producten tot de verzending. Een belangrijke klantreis dus.

Onderdelen die je helder moet hebben:

  • Waar sla je de voorraad op? Zolderkamer, garagebox of besteed ik de opslag uit?
  • Hoe houd je de voorraad bij als een product verkocht is?
  • Hoe ga het product verpakken, welke materialen heb je nodig?
  • Met welke partij ga je het versturen: wat zijn de verzendkosten en wat is de levertijd?
  • (Hoe) ga je een track-en-trace code met de klant delen?
  • Hoe komt de bestelling op het postkantoor?
  • Hoe kan de klant het product retour sturen en binnen welk termijn?

Het logistieke proces moet voldoen aan de wensen van je klant. ‘Gratis’ verzending boven een bepaald bedrag is tegenwoordig van zelfsprekend. Daarnaast moet het passen bij je ‘onderscheidend vermogen’. Beloof je dat bestellingen snel in huis zijn? Dan heeft het geen zin om een vervoerder te kiezen die hier een paar dagen over doet.

Wij adviseren om meerdere offertes op te vragen. Bijvoorbeeld via Myparcel.nl, PostNL of Sendcloud.nl. Tegenwoordig bestaan er ook e-fulfilment bedrijven. Zij regelen de opslag en levering. Hier kun je ook een offerte opvragen.

Producten verzenden (logistiek proces)
Bedenk goed hoe je het logistieke proces inricht. Dus waar sla je de producten op én hoe komt het uiteindelijk bij de klant?

9. Richt je klantenservice in

Je klantenservice is erg belangrijk. Consumenten willen graag snel én goed geholpen worden. Gebeurt dit niet? Dan heb je kans dat ze naar de concurrent gaan en jij omzet misloopt. Als je alleen via e-mail bereikbaar bent, gaat hier kostbare tijd overheen.

Beantwoord deze vragen voor een optimale klantenservice:

  • Hoe wil mijn klant contact zoeken? Bijvoorbeeld via telefoon, live-chat, e-mail en social media.
  • Wat zijn de openingstijden van mijn klantenservice?
  • Binnen hoeveel uur reageer je op een vraag? Vermeld dit duidelijk.
  • Hoe handel je klachten af en binnen welk termijn?
  • Hoe bewaar je het overzicht van alle inkomende vragen? Stel dat er tientallen vragen binnenkomen, hoe ga je dat monitoren?

Ontdek wat de wens van je klant is en wat de concurrent doet. Dus niet alleen wat jij het makkelijkste vindt. Dat kan je uiteindelijk omzet kosten. Zie je dat klanten vooral op zondag bestellen? Wees dan ook bereikbaar.

Zo kun je jouw bereikbaarheid vermelden:

  • Op een ‘klantenservice-pagina’. Hier staat informatie over de verzending, garantie, retouren en contactkanalen.
  • Op een contact-pagina: hier staat een contactformulier en andere contactmogelijkheden.

Bonustip: noteer de veelgestelde vragen

Je krijgt gegeven moment vragen van klanten. Vermeldt de meestgestelde vragen op je site en geef hier antwoord op. Dat scheelt jou én andere potentiële klanten tijd. Het is verstandig om deze pagina elke twee maanden bij te werken. Dus niet één keer opstellen en dan laten liggen.

Veelgestelde vragen
Duidelijke klantenservice-pagina van Plantsome.nl met veelgestelde vragen. Daarnaast staan aan de rechterkant de bereikbaarheidstijden. Onderaan de pagina staat informatie over de verzending en retourmogelijkheden.

10. Bedenk een bedrijfsnaam

Een leuk onderdeel van je onderneming: het bedenken van een bedrijfsnaam. Kader het niet helemaal in, zoals Tennisbal.nl. Je zal maar net zien dat je over een aantal maanden wilt uitbreiden naar een nieuwe productcategorie. Uiteraard kun je wel de markt noemen. Dus Tennisshop.nl is in dit geval beter.

Tips voor je bedrijfsnaam:

  • Houd het kort én krachtig. Geen naam van 10 woorden.
  • Kijk of je naam niet bezet is op social media.
  • Bekijk of de domeinnaam nog beschikbaar is (op Hostnet.nl).
  • Maak een lijstje met 4 namen en laat hier een week overheen gaan. Kies dan de beste naam. Laat ook een vriend(in) ernaar kijken.
  • Optioneel: beschrijf de markt. Dus niet: Timwebwinkel.nl, maar wel: Allesvoorhonden.nl.

11. Reserveer je domeinnaam

Heb je een bedrijfsnaam bedacht? Reserveer vervolgens je domeinnaam. Dit kan bijvoorbeeld op Hostnet.nl of Versio.nl. We adviseren om de ‘populaire’ extensies vast te leggen. Dat betekent dat je de volgende domeinen reserveert:

  • .nl
  • .com
  • .be

Dit kost je hoogstwaarschijnlijk een paar tientjes per jaar. Hiermee voorkom je dat de concurrent het registreert. Laat je in ieder geval niet tegenhouden als je ‘.com-naam’ al bezet is.

12. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Dit is een spannende stap voor startende ondernemers. Namelijk het inschrijven bij de KvK, ook wel Kamer van Koophandel. Na het inschrijven ben je officieel ondernemer. Dit betekent dus ook dat je kosten kunt aftrekken van je omzet. Bijvoorbeeld de bouw van je webshop. Bij de KvK kunnen ze deze vragen stellen:

  • Wat is je bedrijfsnaam?
  • Welke producten of diensten bied je aan?
  • In welke branche ben je actief?
  • Hoeveel omzet verwacht je het eerste jaar?

Via de website kun je een afspraak maken. Vervolgens dien je fysiek langs te gaan bij één van de vestigingen.

Het is tijd om je logo te ontwerpen. Dit is vaak het eerste wat de klant ziet, dus zorg voor een fris logo. Wil je het eenvoudig en voordelig houden? Dan kun je het ook online ontwerpen. Bijvoorbeeld op:

  • Fiverr.com (dat kan hier vaak voordelig)
  • Looka.com (zelf eenvoudig maken: vanaf 55 euro)

Liever een expert je logo laten maken? Doe dan een oproep op LinkedIn of Google op ‘logo laten ontwerpen’.

Tip voor een sterk logo: gebruik een tagline

Zegt je bedrijfsnaam niet direct wat je verkoopt? Dan kun je ook een ‘tagline’ gebruiken. Dit zijn een paar woorden die je bedrijf omschrijven. Dat hebben wij ook onder het logo van Marketingscriptie.nl. Hierdoor weet een bezoeker direct wat hij op de site kan verwachten.

Logo met een tagline
Foto: door de tagline weet een bezoeker precies wat hij kan doen in je webwinkel.

14. Bouw je webshop: zoek een webdesigner

Het is tijd om je webshop te maken. Je kunt besluiten om dit zelf te doen of om het te laten bouwen. Er bestaan verschillende tools waarmee je een webshop kunt maken. Bijvoorbeeld met Shopify of WordPress.

Je dient wel (technische) kennis én feeling te hebben om het zelf te doen. Het kost je hoogstwaarschijnlijk vele uren om erin te verdiepen. Vervolgens moet je de shop nog bouwen. Daarnaast is de vraag of het eindresultaat goed genoeg zal zijn.

Wij adviseren daarom om je webshop te laten maken door een expert. Dit hoeft niet duur te zijn. De kosten voor een eenvoudige webshop verschillen van € 500 tot € 2.500. De kosten kun je aftrekken tijdens je belastingaangifte.

Tips om een perfecte webshop te laten maken:

  • Verzamel drie sites die je mooi vindt. Dan weet de webdesigner wat je smaak is.
  • Vraag minstens 4 offertes op. Vervolgens kun je ze vergelijken.
  • Bekijk welke sites het bedrijf gemaakt heeft. Open deze webshops op je computer, mobiel en tablet. Het moet er namelijk op ieder apparaat goed uitzien.
  • Vermeld welke functionaliteiten je absoluut wilt hebben. Maak hier een prioriteitenlijstje van. Wat is een ‘must’ en wat is ‘nice to have’. Deel dit vooraf met de ontwikkelaar vanwege de offerte.
  • Vraag of het bureau ervaring heeft met UX-design. Dit betekent dat ze het gebruiksvriendelijk ontwerpen voor je bezoeker. Een webshop moet er mooi uitzien, maar het moet vooral zorgen voor veel conversie (verkopen).
  • Benadruk dat je webshop moet voldoen aan Google Web Vitals. Hierdoor is je webshop snel genoeg. Dit bevordert je positie in Google.

15. Richt je webshop in

Is je webshop gebouwd? Dan kun je ‘m inrichten. Voor je begint is het handig om de websitestructuur in kaart te brengen. Kortom, welke productcategorieën maak je aan? Houd hierbij rekening met SEO (zoekmachine optimalisatie). Je wilt natuurlijk bezoekers vanuit Google trekken op die pagina’s. Daarom is het belangrijk om te kijken hoe je de categorie gaat optimaliseren.

Heb je de structuur bedacht? Zorg dan voor het volgende:

  • Voeg je producten toe aan de productcategorieën
  • Plaats duidelijke productfoto’s
  • Schrijf een productomschrijving
  • Zorg voor de algemene voorwaarden en privacyverklaring.
  • Beschrijf de levertermijn, verzendkosten en retourmogelijkheid.

Maak de productomschrijvingen uniek

Kopieer en plak dus niet 1-op-1 de tekst van de leverancier. Grote kans dat meerdere webwinkels deze teksten gebruiken. Dit kan nadelig zijn voor je vindbaarheid in Google.

Zorg ook dat je complete productomschrijvingen hebt én speel in op de beleving. Dus verkoop je een sjaal? Schrijf dan niet alleen: een mooie blauwe sjaal. Maak hier echt een verhaaltje/beleving van.

Unieke productomschrijving maken
De webshop The Little Green Bag speelt met haar productomschrijvingen in op de beleving.

16. Regel een betaalprovider

De betaalprovider is eigenlijk één van het laatste wat je moet regelen voor je webwinkel. Uit ervaring kost het namelijk weinig moeite om dit in orde te krijgen. Je moet wel weten welke betaalmethoden je wilt aanbieden. Veel gebruikte betaalmethodes zijn: iDEAL, Bankoverschrijving, Creditcard, Afterpay, PayPal en Bancontact. Dat laatste is bedoeld voor Belgische klanten.

De bekendste betaalproviders zijn:

  • Mollie
  • Buckeroo
  • Adyen
  • Sisow

Het is verstandig om te kijken wie de scherpste betaaltarieven aanbiedt. Mollie is over het algemeen scherp geprijsd.

betaalproviders

17. Doe de boekhouding

Zorg dat de administratie in orde is. Je hebt namelijk te maken met omzet en kosten. Bijvoorbeeld door het inkopen van producten. Is je boekhouding correct? Dan kun je ieder kwartaal eenvoudig omzetbelasting doen en één keer per jaar inkomstenbelasting.

Je hebt de volgende mogelijkheden:

  • Je boekhouding zelf doen met een tool, zoals Moneybird.
  • Het vinden van een boekhouder die alles voor je regelt.

Een boekhouder kan ‘duur’ lijken. Alleen weet je zeker dat alles goed gebeurt en de administratie overzichtelijk is. Uiteindelijk betaalt een boekhouder zich ook terug, omdat diegene ‘slimme trucjes’ kent om bijvoorbeeld kosten te besparen.

Direct beginnen met je webshop: download ons format

Zorg dat je bovenstaande stappen volgt. Hiermee maak je een flitsende start en loop je voor op andere (startende) webshops. Om een duidelijk structuur in je onderneming te krijgen, raden wij ons marketingplan aan. Hiermee krijg je inzicht in een succesformule:

  • Je ontdekt de concurrentie, zo krijg je een voorsprong.
  • Je ziet de wensen en behoeftes van je doelgroep
  • Je weet via welke communicatiemiddelen je de doelgroep bereikt om meer te verkopen.
  • Je leert om een onderscheidend vermogen te maken. Zo weet je zeker dat mensen bij je kopen.

Op deze pagina kun je het marketingplan format downloaden. Dit is een stappenplan die simpel te volgen is voor je webwinkel.

Veelgestelde vragen

Kan je zomaar een webshop beginnen?

Ja, in de meeste gevallen kun je een webshop starten. Je moet wel goed voorbereid zijn. Zo maak je de kans op succes groter. In dit blog leer je om een succesvolle online onderneming te starten.

Wat zijn de kosten van een webshop?

Dat verschilt per ontwikkelaar. Je kunt denken aan een bedrag tussen de € 500 en 2500 voor het laten maken van een eenvoudige webshop. De prijs hangt ook af van de functionaliteiten die je wilt.

Hoe haal ik klanten naar mijn webwinkel?

Dit kan bijvoorbeeld met zoekmachine optimalisatie, social media, Google Ads en samenwerkingen met een micro-influencer. Maak in ieder geval een goed marketingplan voor je begint.

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.