Marketing- en communicatiemiddelen? Ontdek 23 marketinginstrumenten

Marketing- en communicatiemiddelen? Ontdek 23 marketinginstrumenten

Marketing- en communicatiemiddelen zijn belangrijk. Hiermee bereik je de doelgroep via het juiste kanaal. Zo kan je bijvoorbeeld nieuwe klanten werven. Om voor effectieve marketinginstrumenten te kiezen, dien je te weten waar je doelgroep zich bevindt. Tijdens het maken van een marketingplan kom je hier achter. Er zijn namelijk veel verschillende soorten communicatiekanalen en middelen, zoals:

  • Google Ads (voorheen Google Adwords)
  • Advertenties in tijdschriften
  • Vlogs op social media
  • Podcasts op Spotify

In deze blog vind je meer dan 20+ marketinginstrumenten die je in kan zetten om klanten te werven. Dit zijn zowel online- als offline communicatiemiddelen. In sommige gevallen kan je het middel ook zien als ‘communicatiekanaal’. Met de juiste boodschap en kanaal kan jij je product of dienst verkopen en communiceren met je doelgroep.

Strategisch marketingplan voorbeeld

Online marketing- en communicatiemiddelen (marketinginstrumenten)

Via het internet is er steeds meer mogelijk. Dit maakt het voor bijna iedereen toegankelijk om te adverteren en te communiceren. In 2001 ging het bijvoorbeeld nog veel via (fysieke) kranten, tijdschriften en televisie. Voor de multinationals was het budget geen probleem, maar voor kleinere ondernemers was communiceren naar een groot publiek minder vanzelfsprekend. Daar is de afgelopen jaren verandering in gekomen.

Tegenwoordig kan je al gratis communiceren en marketingactiviteiten uitvoeren door bijvoorbeeld een nieuwsbrief, gastblog en social media. Kortom, de communicatiekanalen zijn veel toegankelijker geworden. Je kunt ook veel meer marketinginstrumenten met elkaar combineren. Daarnaast is het voordeel dat je de inzet van online marketing- en communicatiemiddelen kan meten.

Zo zie je via Google Analytics hoeveel mensen je blog lezen en op je advertentie klikken. Ga je een bedrijf starten? Dan kan je deze online marketinginstrumenten ook vermelden in je ondernemingsplan.

Belangrijk voor je een communicatie- en marketingmiddel inzet:
Er zijn tientallen mogelijkheden om te communiceren. Van het inzetten van YouTube-filmpjes tot het plaatsen van gastblogs. Het kiezen van een middel ligt dan ook voor het oprapen. Voor je begint is het belangrijk om helder te hebben wie je doelgroep is en wat jouw strategie is. Dan kan je een communicatiemiddel precies afstemmen op je ideale klant.

Heb je deze onderdelen niet helder? Dan is het mogelijk dat je niet alles uit je communicatiemiddel haalt. In ons marketingplan voorbeeld krijg je exact te zien hoe jij tot de juiste middelen komt. Het is namelijk niet een kwestie van ‘inzetten’ en maar afwachten. Het moet bijdragen aan je gehele bedrijfsplan. Door eenvoudig de stappen te volgen in ons marketingplan template, word je marketingcampagne effectiever.

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met zoekmachine optimalisatie heb je één doel: je website of webshop zo hoog mogelijk laten scoren in Google. Je doelgroep kan jouw bedrijf hierdoor makkelijker vinden. Ben je bijvoorbeeld een boekhouder in Haarlem? Dan wil ondernemers naar je website toe halen. Zeker als de doelgroep zoekt op ‘Boekhouder Haarlem’. Zo kan jij jouw diensten communiceren (en verkopen). Een middel om met deze groep in contact te komen is zoekmachine optimalisatie. Dit wordt ook wel SEO genoemd. Blijkt uit je interne analyse dat je dit nog niet doet? Dan kan het een kans zijn om hiermee aan de slag te gaan.

Het is een doorlopend proces en wordt ook als ‘effectief’ marketinginstrument gezien. Op het moment dat je de site zo goed mogelijk optimaliseert voor Google, is de kans groter de doelgroep op jouw website belandt.

Marketinginstrument - SEO Google
Deze bedrijven komen naar boven als je in Google zoekt naar ‘Boekhouder Haarlem’. Zij doen aan zoekmachine marketing (SEO) om hoog in de zoekmachine te komen.

Voordelen van zoekmachine optimalisatie

  • Je krijgt gratis relevante bezoekers op je website.
  • Weinig tot geen investering nodig (behalve tijd en kennis).
  • Manier om boven je concurrenten uit te steken.
  • Je online zichtbaarheid vergroten.
  • Het is meetbaar (met bijvoorbeeld Google Analytics).
  • Als je het goed doet, geeft het jarenlang resultaat.

Nadelen van zoekmachine optimalisatie

  • Het kan maanden (of zelfs jaren) duren voor je hoog scoort in Google. Dit ligt aan de concurrentie.
  • Het is tijdrovend, aangezien het een doorlopend proces is. Zo dien je bijvoorbeeld vaak nieuwe content te maken en ‘backlinks’ te verzamelen. Dit zijn linkjes op andere (relevante) sites die naar jouw website of webshop verwijzen.
  • Het kost tijd om het te leren. Op internet vind je voldoende artikelen waarmee je een start kan maken.
  • De ontwikkelingen gaan snel op SEO-gebied. Je dient het goed bij te houden.

Tip voor zoekmachine marketing
Hierboven staat dat je voor zoekmachine marketing geen investering nodig hebt. Dat klopt inderdaad. Wanneer je het zelf doet en tijd steekt om het te leren, kan je dit zelf doen. Het internet staat vol met artikelen en filmpjes om het te leren. Wel adviseren wij om een SEO-tool aan te schaffen om je resultaten te monitoren. Dit kan al met een simpele ‘rankings-tool’ van ongeveer 10 euro. Zo’n tool houdt bij hoe je scoort op diverse zoektermen in Google. Wil je meer uit SEO halen? Dan kan je ook concurrenten onder de loep nemen met diverse
SEO-tools. Hiermee kan je ook een concurrentieanalyse uitvoeren.

2. Blogartikelen schrijven

Een blogartikel is niks anders dan een (informatief) artikel op je website. Het wordt ook wel ‘blogpost’ of ‘content’ genoemd. Een blog kan diverse communicatiedoelen hebben, waaronder het informeren en inspireren van je doelgroep. Op Marketingscriptie.nl plaatsen wij regelmatig blogs om de doelgroep te informeren hoe zij bijvoorbeeld een marketingplan maken. Het is belangrijk om constant te bloggen: bijvoorbeeld één keer per twee weken. Hiermee zorg je dat bezoekers terugkeren naar je website om nieuwe blogs te lezen. Aan de andere kant is het ook goed voor zoekmachine optimalisatie. Google houdt er namelijk van als je regelmatig nieuwe (en relevante) content plaatst.

Het voordeel van een blog is dat je ook ‘visueel’ kan communiceren met bijvoorbeeld een video, sfeerfoto of infographic. Kortom, je kunt een blog combineren met tekst en visuele uitingen. Eigenlijk wat we ook in deze blog doen.

Voordelen van bloggen

  • Het is een gratis manier van communiceren.
  • Je kunt gezien worden als ‘autoriteit’ als je regelmatig schrijft over een bepaald onderwerp.
  • Je wordt zichtbaar voor je doelgroep.
  • Eén blog kan jarenlang bezoekers opleveren.
  • Het versterkt je zoekmachine optimalisatie (SEO).
  • Het is een manier om bezoekers naar je website te halen.
  • Manier om met je doelgroep interactie te krijgen.

Nadelen van bloggen

  • Tijdrovend: het schrijven en bedenken van onderwerpen.
  • Je dient goed Nederlands te schrijven (een spelfout hier en daar maakt niet uit, tenzij je natuurlijk blogt als journalist).
  • Het is belangrijk om door te zetten. Als je één blog schrijft, betekent het niet direct dat duizend bezoekers het lezen. Hier zijn meerdere (tientallen) blogs voor nodig. Kortom, geef niet op.
Voordelen van bloggen (communicatiemiddel)
Dit zijn de voordelen van blogs schrijven. Het is belangrijk om regelmatig nieuwe content te publiceren. Zo haal je het maximale uit dit communicatiemiddel.

3. Google Ads: adverteren in Google

Direct hoog scoren in Google? Dat kan door advertenties in Google te plaatsen. Dit worden ook wel Google Ads genoemd. Voorheen was dit Google Adwords. Door te adverteren ziet de doelgroep je boodschap. Zeker als je net begonnen bent, is dit een ‘snelle’ manier om zichtbaarheid en omzet te creëren. De ontwikkelingen van Google hebben afgelopen jaren niet stilgestaan. Waar het eerst alleen met een tekstadvertentie kon, kan je nu ook rechtstreeks je producten tonen. Dit wordt ook wel ‘Google Shopping’ genoemd. De basis van een Google Ads advertentie zijn de zoekwoorden. Kortom, bij welk zoekwoord wil jij je advertentie tonen? Sommigen noemen het ook wel ‘zoekterm-advertentie’.

Google Shopping als marketinginstrument
Google Shopping: je kunt direct je product laten zien.

Voordelen van Google Ads

  • Jij bepaalt wanneer je betaalt (per klik of vertoning).
  • Je kunt je eigen budget bepalen en tussentijds wijzigen.
  • Je bereikt potentiële klanten (jij kiest wie je advertentie ziet).
  • De resultaten zijn meetbaar. Hiermee kan je sturen op ‘conversie’.
  • Manier om (snel) je product of dienst te verkopen. Het kan direct resultaat opleveren.
  • Mogelijk om te retargeten: mensen bereiken die je site of webshop eerder bezochten.

Nadelen van Google Ads

  • Het kost geld: met een maandelijks budget van 0-100 euro kom je niet ver.
  • Prijzen per zoekterm verschillen. Zo betaal je bij woorden als ‘verzekering’ en ‘hypotheek’ veel meer per klik dan bij bijvoorbeeld ‘eetbord’.
  • Je dient je campagne actief te monitoren en bij te sturen. Anders kan het zijn dat je weinig resultaat bereikt en (onnodig) veel geld kost.
  • Je moet kennis hebben om effectieve Google-Ads campagnes te maken.
  • Je moet jouw doelgroep goed kennen, anders kan je niet goed inspelen op hun wensen en behoeftes. Willen zij bijvoorbeeld jarenlang garantie? Dan kan je dit in de advertentie vermelden. Uiteraard moet je bedrijf dit dan wel aanbieden.

Om je doelgroep goed te kennen is het belangrijk om ze in beeld te brengen. Dat kan bijvoorbeeld met een afnemersanalyse. Daarnaast is het sowieso goed om het SDP-model helder te hebben. Zo weet je onder meer wat jou onderscheidend maakt van de concurrentie. Zie daarvoor de ‘P’ in dat model. Deze staat voor ‘positionering. In ons marketingplan voorbeeld zie je concreet hoe jij het SDP-model maakt voor je bedrijf.

Google Ads inzetten
Dit zijn Google Ads op basis van zoektermen. Wat opvalt: de tweede advertentie is niet gericht op het zoekterm. Dat kost het bedrijf onnodig geld. In dit geval typen wij in: Keuken bestellen. We krijgen vervolgens een advertentie te zijn van een vacature (keukenzetter). Het is daarom belangrijk dat je weet hoe Google Ads werkt.

Verschil tussen adverteren in een tijdschrift/krant en in Google?
Het verschil is dat je bij Google Ads pas betaalt op het moment dat een persoon je advertentie ziet of erop klikt. In een tijdschrift betaal je een vast (en hoog) bedrag. Bij Google betaal je dus alleen op het moment dat de doelgroep interactie heeft met jouw advertentie. Daarnaast is het mogelijk om gericht te targeten. Denk aan: regio, interesses en leeftijd. Daardoor is de kans groter dat je de ideale doelgroep bereikt met dit marketinginstrument. Hiervoor is het belangrijk om je doelgroep goed op te delen door deze segmentatiecriteria te gebruiken.

4. Gastblog schrijven

Een gastblog is een communicatiemiddel in de vorm van een artikel. Het verschil met een ‘gewone’ blog is dat je een gastblog op een andere site plaatst. Kortom, niet op je eigen website of webshop. Zo kan je op een andere plek jouw kennis delen over een onderwerp. Vaak is een gastblog niet direct gericht op verkoop, maar om mensen te informeren en te overtuigen. Zo probeer je de doelgroep aan jouw bedrijf te binden. Het voordeel voor de site waar jij een gastblog plaatst is dat ze ‘gratis’ content krijgen. In ruil daarvoor krijg jij publiciteit. Zeker in de beginfase van je bedrijf kan dit een handig communicatiemiddel zijn. Dan is je doelgroep nog niet bekend met je. Dit wordt ook wel de ‘introductiefase’ genoemd in de productlevenscyclus

Voordelen van een gastblog

  • Draagt bij aan je naamsbekendheid.
  • Zorgt voor zichtbaarheid onder je doelgroep.
  • Goed voor zoekmachine optimalisatie (backlinks).
  • Vaak is een gastblog gratis.
  • Doelgroep kan je zien als ‘expert’ als je blogt over een specifiek onderwerp.

Nadelen van gastblogs

  • Het kost tijd om bedrijven te vinden (niet iedereen zegt ‘ja’).
  • Energie en tijd om een blog te schrijven.
  • Het levert soms geen (direct zichtbaar) resultaat op.
  • Het dient een relevante website te zijn.
Gastblogs
Je dient op een relevante website een gastblog te plaatsen. Daarmee heb je meer kans op resultaat.

Waarom draagt een gastblog bij aan zoekmachine optimalisatie?
Je kunt met het bedrijf afspreken om een linkje te plaatsen in een gastblog naar je website. Dit betekent dat een ‘andere’ site naar je webshop verwijst. Dit is een positief signaal voor Google. Het wordt ook wel ‘linkbuilden’ (backlink) genoemd. Het is wel belangrijk om alleen te linken naar je site als het relevant is.

Zo heeft het geen zin om op een website over bloemen te linken naar laptop-webshop. Relevantie is namelijk belangrijk voor Google.

5. Nieuwsbrief versturen (e-mailmarketing)

Een nieuwsbrief is een online communicatiemiddel in de vorm van een e-mail. Dit wordt ook wel e-mailmarketing genoemd. Hierin kan jij bijvoorbeeld producten of diensten onder de aandacht brengen. Steeds vaker worden nieuwsbrieven ingezet om kennis te delen. Hiermee wordt een band met de doelgroep gecreëerd. Stel je eens voor: je loopt op straat en iemand schreeuwt; “ik heb een nieuw shirtje voor je. Het kost je 40 euro.”

Grote kans dat jij het negeert, je voelt namelijk ‘geen band’ met het bedrijf. Daarom is het belangrijk om een nieuwsbrief niet alleen te gebruiken als ‘verkoopkanaal’. Dit kan je bijvoorbeeld wel doen:

  • Je kennis en ervaringen delen
  • Wekelijks tips geven
  • Je doelgroep inspireren met foto’s
  • Updates geven over je bedrijf
  • Trends en ontwikkelingen uit de markt delen

Uiteraard kan je weleens een product of dienst onder de aandacht brengen, maar doe dit niet alleen maar. Hiermee zorg je eerder voor ‘uitschrijvingen’ dan voor ‘inschrijvingen’ van je nieuwsbrief.

Voordelen van een nieuwsbrief

  • Er zijn gratis programma’s zoals MailChimp om je nieuwsbrief vorm te geven.
  • Manier om een relatie met je doelgroep te onderhouden.
  • Een nieuwsbrief kan je vooruit plannen: maak bijvoorbeeld aan het begin van de maand een paar nieuwsbrieven.
  • Het zorgt voor een persoonlijke connectie met je doelgroep.
  • Mogelijkheid om je product of dienst onder de aandacht te brengen.
  • Het is meetbaar en je kunt hierop sturen.

Nadelen van een nieuwsbrief

  • Het kost tijd om een e-maillijst op te bouwen.
  • Je dient waardevolle onderwerpen te bedenken voor je nieuwbrief.
  • Je mag niet iedereen zomaar mailen (men moet toestemming geven).
  • Je moet een manier bedenken waarom mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief.
  • Soms heb je geen direct (zichtbaar) resultaat.
  • Je moet software onder de knie krijgen, zoals MailChimp.

Hoe zorg je voor nieuwsbriefinschrijvingen?
Er zijn verschillende manieren om een e-maillijst op te bouwen. Het is belangrijk om waarde te leveren aan je doelgroep. Kortom, waarom zou iemand zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Tegenwoordig zie je nieuwe communicatiemiddelen als een e-book. De bedoeling hierachter: iemand laat zijn mailadres achter in ruil voor waardevolle informatie uit je e-book. Ben je bijvoorbeeld een online marketing bureau? En richt jij je op ondernemers? Maak dan een e-book met tips hoe een bedrijf meer volgens krijgt op social media.

e-mail als communicatiemiddel
Een voorbeeld van een nieuwsbrief waarin wij handige tips delen. Kortom, we zijn hierin niet bezig om ons marketingplan voorbeeld te verkopen.

6. E-book schrijven

Een E-book is een digitaal communicatiemiddel. Hierin kan je waardevolle tips of je ervaringen delen. Het doel kan zijn om je doelgroep een stukje wijzer te maken. Een e-book moet je niet verwarren met een digitaal boek. Dit is vaak een compleet boek, bestaande uit vele hoofdstukken. Een E-book is een compact document die een bedrijf deelt om kennis uit te wisselen. Of om de doelgroep te inspireren.

Een e-book kan je gratis op je website aanbieden. Met dit marketinginstrument probeer je op een laagdrempelige manier contact te leggen met je doelgroep. Nadat iemand een e-book download (en zijn mailadres achterlaat) kan je ‘m nog meer tips toesturen. Op deze manier probeer je een band op te bouwen.

Voordelen van een e-book

  • Je kunt leads genereren
  • Je doelgroep voorzien van kennis.
  • Manier om een band op te bouwen met afnemers.
  • Methode om een e-maillijst op te bouwen.
  • Het is milieuvriendelijk: je hoeft geen brochure te sturen.

Nadelen van een e-book

  • Het kost tijd om het te schrijven en vorm te geven.
  • Je dient waardevolle informatie te bedenken.
  • Het kost tijd en energie om je e-book te promoten.
e-book als marketingmiddel
Voorbeeld van een mooi vormgegeven e-book van het bedrijf Studio Online Marketing

7. Website en webshop maken

Het is één van de populairste marketing- en communicatiekanaal: een website. Tegelijktijdig is dit onmisbaar voor een bedrijf. Potentiële klanten kunnen namelijk hier gemakkelijk meer informatie over je bedrijf vinden. Daarnaast kan je ook diensten of producten verkopen. Door de toename van het aantal internetgebruikers is belangrijk om dit kanaal te gebruiken bij het werven van klanten.

Neem zeker ook je gebruiksvriendelijk van de site onder de loep. Dat houdt in dat je de reis van de klant zo gemakkelijk mogelijk maakt op je site. Van een eenvoudig contactformulier tot het bestellen van producten. Zo schrikt een contactformulier met adresgegevens en telefoonnummer al gauw af.

Hierboven staat het al: een webshop. Is het namelijk mogelijk om jouw producten of diensten ook online aan te bieden? Doe dit dan zeker. Met de juiste marketingmix kan je ervoor zorgen dat je afnemers ook online bij je bestellen én niet alleen in een winkel. Zo bereik je dus een groter publiek. Een plaatselijke sportwinkel in Haarlem, kan ook met een webshop ook zijn doelgroep in Groningen bedienen.

Daarnaast kan je een webshop of website combineren met vele andere marketing- en communicatiemiddelen. Zet bijvoorbeeld op social media een linkje naar je website. Of plaats je een advertentie? Dan kan je hierin ook een linkje zetten naar je website of webshop.

Voordelen van een website en webshop

  • Je kunt meer verkopen. Je website en webshop draait namelijk 24/7 door.
  • Je bent beter vindbaar voor een groter publiek (niet alleen lokaal).
  • Het maken van een website of webshop hoeft tegenwoordig niet veel te kosten. Zo maak je met Shopify een webshop voor een paar tientjes per maand.
  • Via je website of webshop vinden potentiële klanten meer informatie over je. Zie een website als een online visitekaartje.

Nadelen van een website en webshop

  • Het kost tijd om het te onderhouden (zo moet je website ééns in de zoveel tijd bijgewerkt worden).
  • Als je website door een bureau gemaakt is, dien je ze bij iedere aanpassing te betalen.
  • Je dient je klantenservice goed in te richten. Mensen verwachten al dezelfde of de volgende dag antwoord.
  • Je dient te zorgen voor goede productinformatie en foto’s op je site. Zie een webshop of website niet als een ‘bijzaak’. Dat kan je eerder klanten kosten dan dat het oplevert.

Bezit je een webshop of website? Dan dient je marketingmix goed afgestemd te zijn op je doelgroep. Wij raden online organisaties aan om de 4C’s marketingmix in te vullen.

website als communicatiemiddel
Voorbeeld van een sterke website. Zoals je ziet laten zij direct bij binnenkomst zien wat de bezoeker kan doen op de site. Dit bevordert de gebruiksvriendelijkheid.

8. Social media berichten plaatsen

Social media is een geschikt kanaal om contact met je doelgroep te onderhouden. Ook kan je in contact komen met potentiële klanten. Waar er voorheen vooral de nadruk lag op verkopen op social media, is dat tegenwoordig anders. Social media kan je onder meer gebruiken voor:

  • Het geven van een kijkje achter de schermen (bijvoorbeeld foto’s).
  • Het delen van kennis (met een vlog?).
  • Adverteren om je merk onder de aandacht te brengen, zoals met Facebook-ads.
  • Het delen van video’s met hierin tips en trucs.
  • Delen van handige artikelen (blogs).
  • Klantenservice (laat je doelgroep vragen stellen en contact met je opnemen).
  • Het onder de aandacht brengen van producten en diensten (doe dit alleen niet te vaak).

Kortom, social media gaat verder dan alleen verkopen. Met dit marketinginstrument dien je een dialoog aan te gaan met je doelgroep. Tegenwoordig zijn er verschillende social mediakanalen. Je dient dus goed na te gaan waar je doelgroep is. Wat dacht je van Snapchat, Pinterest, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn en Facebook. Je kunt het kanaal ook zo inrichten dat het bijdraagt aan je klantenservice. Zo kan men via dit kanaal vragen stellen. Dit bevordert uiteraard de ‘Customer-Intimacy’ strategie van Treacy en Wiersema als je die hanteert.

Op social media kun je ook je missie en visie delen in berichten. Je hebt namelijk iets voor ogen wat de ‘wereld of de omgeving’ doet veranderen. Dan kan je de doelgroep hierin meenemen. Bijvoorbeeld met foto’s en video’s. Het is dus wel belangrijk dat je berichten passen bij je missie en visie. Staat er in je missie dat je duurzaam te werk gaat? Dan heeft het posten van vervuilde dieselauto’s die pakketjes bezorgen geen zin.

Bij steeds meer social-mediakanalen heb je ook ‘verhalen’ of ‘stories’. Dit zijn berichten die erg populair zijn en die 24 uur zichtbaar zijn. Hierin kan je ook leuke kijkjes achter de schermen delen.

Voordelen van social media

  • Eenvoudige manier om in contact te komen met je doelgroep.
  • Manier om jouw klantenservice in te richten.
  • Het is een gratis marketingkanaal.
  • Je kunt iets publiceren wanneer je wil. Je bent niet tijdsgebonden.
  • Jouw bericht kan viral gaan, waardoor veel mensen in aanraking komen met je bedrijf.
  • Je kunt de doelgroep doorverwijzen naar je website.
  • Mogelijkheid om doelgericht te adverteren.
  • Het geeft een gezicht aan je onderneming (op social media zie je vaak de mensen achter het bedrijf).

Nadelen van social media

  • Het kost tijd om volgers op te bouwen.
  • Het bedenken van berichten kan tijdrovend zijn.
  • Zichtbaarheid van je berichten wordt lager. Het platform wil namelijk dat je adverteert, zodat de doelgroep je ziet.
  • Je dient na te denken over privacy. Zo wil niet iedere werknemer of klant op internet staan.
  • Negatieve ervaringen zijn openbaar, wanneer klanten dit onder je bericht plaatsen.

Het is tegenwoordig eigenlijk onmisbaar om niet actief te zijn op social media. Sommigen kijken bijvoorbeeld eerst op deze kanalen voordat ze je producten of diensten aanschaffen.

Tip van Marketingscriptie.nl
Richt je eerst op twee kanalen. Het is niet verstandig om direct alle social media kanalen in te zetten. Je dient immers je tijd te verdelen en dan duurt het langer om een goed kanaal op te bouwen. Zorg er dus eerst voor dat je 1 á 2 kanalen goed hebt staan. Wij zien namelijk nog té vaak dat bedrijven dit fout doen.

Zo hebben zij vier verschillende social media kanalen prominent op de website staan. Als we vervolgens kijken hebben ze bij Twitter maar 10 volgers. Het laatste bericht dateert al van een jaar geleden. Kortom, zorgt eerst dat twee kanalen goed zijn opgebouwd met volgers en berichten. Daarna kan je naar de volgende. Zo maak je effectiever gebruik van deze marketinginstrumenten.

Houdt ook de ‘technologische ontwikkelingen’ goed in de gaten. Dan kan je snel inspelen op een nieuwe social media. Zo waren bedrijven begin dit jaar veelal in het nieuws, omdat zij gingen experimenteren met TikTok. Aangezien het vrij nieuw was, bleken vele organisaties hier nog niet actief op te zijn. Speel jij snel hierop in? Dat bevordert de zichtbaarheid van je bedrijf. Wil je zelf geen technologische (of andere relevante) ontwikkelingen missen? Dan is het belangrijk dat je eens per half jaar een DESTEP-analyse maakt. Dit is onderdeel van de externe analyse.

social media is een goed communicatiemiddel
Wij kiezen ervoor om tips en kennis te delen op Instagram. Volg jij ons al? Zo niet, je bent één klik verwijderd van handige tips.

9. Vlogs maken

Ben jij al begonnen met vloggen? Of vind je het een beetje eng? Dan is het tijd om deze angst te overwinnen. Een vlog is namelijk een zeer effectief marketingmiddel om met je doelgroep in contact te komen. Een vlog wil zeggen dat je een video opneemt terwijl je wat aan het doen bent. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het delen van kennis, het uitvoeren van werkzaamheden of het beantwoorden van veelgestelde vragen.

Kortom, je kunt een vlog op verschillende manieren opnemen. Vaak zorgt een vlog ervoor dat je de persoon achter het bedrijf leert kennen. Niet iedereen vind het namelijk leuk om blogs te lezen. Zij geven liever de voorkeur voor het bekijken van filmpjes. Niet gek dat YouTube zo enorm populair is onder veel doelgroepen.

Voordelen van vloggen

  • Het is een gratis communicatiemiddel.
  • Je geeft een gezicht aan je bedrijf. Vloggen is persoonlijk.
  • Investering is niet verplicht. Je kunt jouw mobieltje gebruiken.
  • Je bedrijf is beter vindbaar op YouTube.
  • Je kunt jouw website opvullen met goed beeldmateriaal.
  • Je kunt het delen op social media.
  • Binnen een uur kan je al een simpele vlog maken.
  • Een effectief middel om in contact te komen met je doelgroep.

Nadelen van vloggen

  • Het kost tijd om het te maken en te editen
  • Je moet constant nadenken over het beeld en de omgeving.
  • Zonder concreet doel kan je doelgroep afhaken. Bedenk dus goed wat je wil vertellen.
  • Film je met een oud toestel? Dan kan de kwaliteit van het beeld en audio slecht zijn.
  • Het verzekert niet dat je direct bij de eerste vlogs honderden kijkers hebt. Je dient door te zetten.

Verder willen wij als tip meegeven om een dasspeld-microfoon aan te schaffen. Dit is een externe microfoon die je eenvoudig koppelt aan je telefoon. Het resultaat? Je geluid is veel professioneler en het klinkt beter. Daardoor blijft je doelgroep hoogstwaarschijnlijk langer naar je vlog kijken. Zo’n microfoon kan je al kopen tussen de 20 en 35 euro.

Bekijk hier een paar tips voor het opnemen van een vlog:

10. Online advertorial plaatsen

Een online advertorial is een advertentie in de vorm van een redactioneel stuk. Je kunt het dan ook zien als (informatief) artikel. Aangezien het eruit ziet als artikel, weet de lezer vaak niet dat het om een advertentie gaat. Daarom wordt een advertorial over het algemeen vaker gelezen dan een advertentie. Dit is dan ook een effectief marketingmiddel om nieuwe klanten te werven.

Een advertorial is dus een goed marketingmiddel om uitgebreidere informatie te geven over je bedrijf en het product. Een advertentie is vaak gericht op een korte tekst, gericht op het verkopen.

Een online advertorial vind je bijvoorbeeld op specifieke websites waar jouw doelgroep komt. Richt jij je op gamers? Dan is Tweakers.net wellicht een geschikt kanaal. Kortom, zo’n artikel kan je plaatsen op platformen waar jouw doelgroep komt.

Voordelen van een online advertorial

  • Je kunt meer achtergrondinformatie geven en hiermee inspelen op behoeftes van je afnemer.
  • Het lijkt niet op een advertentie, waardoor het vaker gelezen wordt.
  • Manier om in de schijnwerpers van je doelgroep te komen.
  • Je hebt de keuze waar je een advertorial plaatst.

Nadelen van een online advertorial

  • Het kost vaak (veel) geld.
  • Je hebt niet de mogelijkheid om gericht te targeten. Je bent afhankelijk van de bezoekers op de website waar je het plaatst.
  • Het maken en vormgeven van je advertorial kost tijd.
  • Een advertorial dient foutloos geschreven te zijn. Spelfouten maken het minder betrouwbaar.

Stel dat je een camera verkoopt. Dan plaats je in een advertentie een foto van de camera en de prijs. In een advertorial kan je verder gaan: geef tips voor het maken van foto’s met de camera. Of je kun aangeven op welke (duurzame) manier je camera tot stand is gekomen. Wellicht heeft je camera iets, wat een probleem van de doelgroep oplost.

advertorial
Voorbeeld van een advertorial op Fashionchick.nl

11. Podcast opnemen

Een podcast kan je zien als een online aflevering waarin je verhalen vertelt. Met een podcast kan je de doelgroep informeren en entertainen. Er zijn een aantal kanalen waarop jij je de afleveringen kunt uploaden. Denk aan Spotify, Apple Podcasts en SoundCloud.

Een podcast kan je (indirect) ook zien als TV-serie, maar dan digitaal. Je maakt immers verschillende afleveringen die wellicht in elkaar overvloeien. Het nadeel van een TV-serie is dat je het alleen achter een scherm kunt kijken. Een podcast kan op ieder moment van de dag luisteren. Tijdens het sporten, op de fiets, op het werk of aan de keukentafel.

Om zo’n podcast dynamischer en leuker te maken, kan je gasten uit je omgeving uitnodigen. Kortom, experts die veel over het vakgebied weten. Zo maak je jouw podcast boeiender. Ook heb je de kans dat je podcast meer beluisterd gaat worden. De gasten die je uitnodigt kunnen de podcast ook weer delen onder hun eigen doelgroep. Zo vergroot je het bereik van dit online communicatiemiddel.

Voordelen van een podcast

  • Het uploaden van je podcast is gratis.
  • Je doelgroep is niet plaats of tijdgebonden; ze luisteren, wanneer zij dit willen.
  • Je kunt gezien worden als expert, als je kennis deelt in je podcast.
  • Het is persoonlijk; je hoort de mensen achter het bedrijf.
  • Geen dure investering vereist (alleen een podcast-apparaat en bewerkprogramma).
  • Manier om in beeld te komen bij potentiële klanten.

Nadelen van een podcast

  • Het bewerken van de podcast kan lastig zijn.
  • Je dient op zoek te gaan naar gasten (om je podcast dynamisch te houden).
  • Het opnemen kost niet veel tijd, maar het bewerken wel.

Tip:
Heb je de podcast af? Deel deze op social media en op je website. Zo komt de doelgroep in aanraking met je podcast. Ook kan je vragen of relevante websites/personen je podcast delen. Zeker bij informatieve afleveringen willen ze dit nog wel doen eens doen. Je podcast moet dan geen ‘verkooppraatje (verkapte reclame)’ bevatten. Kortom, probeer het te verspreiden via meerdere marketingmiddelen.

podcast opnemen als communicatiemiddel
Podcast gemaakt? Dan kan je ‘m verspreiden. Op de site van Linkfire maak je handig een eigen landingspagina. Deze kan je publiceren op social media en je website. De doelgroep kiest vervolgens zelf via welk kanaal ze de aflevering luisteren. Deze tool kost ongeveer € 8,- per maand.

12. Samenwerken met een (micro) influencer

De laatste jaren hoor je het steeds vaker: influencer marketing. Wat is dit precies? Een influencer is een persoon die anderen kan beïnvloeden. Hiermee bedoelen wij bijvoorbeeld het koopgedrag. Prijst de influencer wat aan? Dan is er een grote kans dat een deel van zijn of haar volgers het ook wil hebben. Je zou deze persoon dus kunnen inschakelen om jouw product of merk onder de aandacht te brengen.

Een influencer kenmerkt zich meestal doordat hij/zij flink wat volgers heeft opgebouwd op social media. Dit varieert van 3k volgers tot 100.000+ volgers. Een micro influencer heeft vaak wat minder volgers. Denk aan tussen de 3.000 en 50.000. Deze persoon publiceert meestal berichten over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld: auto’s, kleding of eten.

De grotere ‘influencers’ hebben vaak bredere onderwerpen. Denk aan Enzo Knol. Hij plaatst voornamelijk berichten over zijn dagelijkse leven.

Ben je een (startende) ondernemer? Dan kan zeker een micro-influencer interessant marketinginstrument zijn. Deze kosten vaak minder geld dan een ‘mega’ influencer. Soms hoeft deze persoon ook geen geld, maar het product. Daarnaast richt een ‘micro’ zich op een specifiek onderwerp. Dus verkoop jij autosleutelhangers? Zoek dan een persoon die zich richt op auto’s en benader deze ‘influencer’. Grote kans dat veel van zijn volgers autoliefhebbers zijn.

Voordelen van een influencer

  • Op een snelle manier creëer je veel bereik.
  • Je verhoogt de naamsbekendheid onder een specifieke doelgroep.
  • Een influencer kan zijn of haar volgers beïnvloeden. Dat kan een positieve bijdrage geven aan je bedrijfsimago en verkoopaantallen.
  • Je kunt het effect meten door het maken van een specifieke kortingscode die de influencer deelt met zijn of haar volgers.

Nadelen van een influencer

  • Het kost vaak geld.
  • Je kunt niet heel veel invloed uitoefenen hoe de persoon het product promoot. Vaak hebben zij hun eigen stijl.
  • Het effect is eenmalig, tenzij je voor langere tijd een samenwerking aangaat.
Influencer op Instagram
Micro-influencer op Instagram. Zij plaatst berichten over ontbijtlocaties in Rotterdam. Voor plaatselijke horeca-ondernemers kan een samenwerking met deze persoon relevant zijn. Kortom, een effectief en nieuw marketinginstrument.

13. Display advertenties maken

Display-advertenties worden vertoond op relevante (externe) websites. Ze worden ook wel display-banners genoemd. Heb je een webshop in tennisartikelen? Dan wil je natuurlijk graag onder de aandacht komen van tennissers. Met display-banners heb je de mogelijkheid om deze groep online te bereiken. Zo kan het handig zijn om je advertenties te tonen op forums die gaan over tennis. Of specifieke websites die meer informatie geven over tennislessen. Wellicht ken je het wel van Buienrader.nl of Nu.nl. Daar worden ook vaak display-advertenties getoond.

Helemaal bovenaan dit artikel staat al iets soortgelijks, namelijk SEA-advertenties. De grote vraag is, wat is het verschil? SEA-advertenties zijn alleen zichtbaar in Google. Zoekt iemand op ‘tennisracket’, dan heb je de mogelijkheid om je advertentie te tonen in Google. Bij display-banners kom je op externe websites onder de aandacht. Het voordeel is ook dat je kun retargeten. Heeft iemand je website al eens bezocht en niks gekocht? Dan kan je ze met retargeting (in combinatie met display-advertenties) overtuigen om wat bij je te kopen.

Jouw advertentie moet er natuurlijk uitspringen. Bouw deze dan ook goed op en zorg dat je de aandacht trekt. Dit kan bijvoorbeeld met het AIDA-model. Dit model zorgt ervoor dat je een goede advertentietekst kan schrijven. Zo zet je dit nieuwe communicatiemiddel effectief in.

Voordelen van display advertenties

  • Je kun instellen aan welke doelgroep je de advertentie wil tonen.
  • Mogelijkheid om de advertentie alleen te tonen in een bepaalde regio van een land.
  • Het is meetbaar; je ziet hoeveel mensen op de banner geklikt hebben en of ze een product gekocht hebben.
  • Met ‘retargeting’ kan je eerdere bezoekers opnieuw verleiden om naar je webshop of website te gaan.
  • Ook met weinig geld (laag budget) kun je online adverteren.

Nadelen van display advertenties

  • Je dient de advertenties actief te monitoren, anders kan je onnodig geld verliezen.
  • Niet iedereen krijgt de advertentie te zien. Sommigen gebruiken een ad-blocker om advertenties te vermijden.
  • Zonder goede advertentietekst en opmaak, trigger je de doelgroep niet om op de advertentie.
marketinginstrument - display advertenties
Voorbeeld van een display advertentie op Buienrader.nl. Aan de rechterkant zie je een advertentie in de vorm van een banner.

14. In-app advertenties

In-app reclame zijn advertenties die specifiek in applicaties getoond worden. Bijvoorbeeld in een Flitsmeister, Spotify en YouTube. Kortom, een online communicatiemiddel. Er kan op diverse manier geadverteerd worden: met banners, video, alleen tekst of een pushnotificatie. In Spotify is het zelfs mogelijk om alleen met ‘geluid’ te adverteren. Kortom, een soort ‘radiospotje’.

Applicaties worden door veel mensen dagelijks gebruikt. Daardoor kan je een grote groep mensen bereiken. Zelfs WhatsApp is van plan om advertenties te laten zien. Dan kan ieder bedrijf zeker weten zijn ideale doelgroep bereiken. Want zeg nou zelf: wie maakt er anno 2021 nog geen gebruik van deze applicatie.

Voordelen van in-app advertenties

  • Regie houden over je eigen advertentiebudget
  • A/B testen: kortom verschillende varianten maken en kijken welke het beste werkt
  • Specifiek targeten: leeftijd, tijd, geslacht, interesses, apparaat enzovoort
  • Aandacht van de app-gebruiker: hij ziet je advertentie overduidelijk
  • De effectiviteit van je advertentie kan je goed meten

Nadelen van in-app advertenties

  • Als je advertenties niet bijstuurt/monitort, kan het onnodig (extra) geld kosten
  • Men kan gebruik maken van een ad-blocker, waardoor ze je advertentie niet zien
online communicatiemiddel - advertenties in apps
Advertentie van Thuisbezorgd.nl in de YouTube-app. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze getarget op onder meer ‘tijdstip’. Deze advertentie zien wij namelijk rond etenstijd.

15. Webinars organiseren (online seminars)

Met een webinar kan je online interactie met je doelgroep aangaan. Zo kan je een webinar inzetten voor een online bijeenkomst, training, workshop of een ander evenement. Het voordeel is dat je met één sessie vele potentiële klanten kan bereiken. Een ideaal online marketinginstrument dus.

Tijdens zo’n webinar kan je het scherm delen met je publiek. Heb je een gave presentatie voorbereid? Toon die dan. Zo maak je een webinar visueel en dat zorgt ervoor dat je langer de aandacht van de kijker vasthoudt. Als je één uur iets vertelt, zonder beeld kan dit averechts werken. Zorg er wel voor dat je boeiende informatie vertelt. Kortom, het delen van nuttige tips. Als je alleen bezig bent met verkopen van je product, haakt men snel af.

Het is dus belangrijk om waardevolle content te delen met je doelgroep. Tenzij je natuurlijk een productdemonstratie wilt geven. Om kijkers te trekken, dien je van tevoren de webinar te promoten. Dit kan bijvoorbeeld via social media, je nieuwsbrief of een (gast)blog. Zo heeft de doelgroep de mogelijkheid om zich voortijdig in te schrijven voor je online bijeenkomst.

Een webinar kan je ook inzetten om een grote groep collega’s in één keer te bereiken. Kortom, dan kan het een interessant marketingmiddel zijn voor de afdeling: Interne Communicatie. Wellicht wil je de nieuwe strategie van het bedrijf toelichten? Dan kan zo’n webinar ideaal zijn.

Voordelen van een webinar

  • Groot bereik en men kan op iedere locatie deelnemen.
  • Je kunt het gezicht achter het bedrijf laten zien.
  • Mogelijk om interactie met je doelgroep aan te gaan.
  • De webinar kan je opnemen en later verspreiden.
  • Effectief middel om je kennis te delen.

Nadelen van een webinar

  • Je hebt veel voorbereidingstijd nodig (presentatie maken en oefenen).
  • Je dient actief op zoek te gaan naar mensen die je webinar gaan volgen.
  • Het is iets minder persoonlijk dan real-life contact.
  • Het kan lastig zijn om de aandacht (lang) vast te houden. Men kan het als ‘saai’ ervaren.
  • Goede webinar-software kost vaak geld.
webinar - online seminar
Dit is de tool van Webinargeek.com. Zij zijn redelijk voordelig in vergelijking met concurrenten. Tevens bieden ze Nederlandse ondersteuning.

Offline marketing- en communicatiemiddelen (kanalen)

Met name vroeger was het erg populair: offline communicatiemiddelen. Ook wel ‘traditionele communicatiemiddelen’ en ‘offline marketing’ genoemd. Deze communicatiekanalen waren vooral vroeger in trek. Dit kwam voornamelijk omdat de mogelijkheid van online marketing er toen nauwelijks waren. Dan was je al snel aangewezen om te gaan flyeren, adverteren in de krant of een brochure te maken. Nog steeds kunnen deze offline marketinginstrumenten effectief zijn. Je ziet bedrijven het bijvoorbeeld mixen, ook wel crossmedia genoemd. Ze voeren campagnes zowel via offline- als online kanalen uit.

Hieronder lichten wij een aantal van deze offline communicatiemiddelen toe.

16. Flyers verspreiden

Ben je een lokale onderneming, zoals een kapper, schoonheidssalon of sportschool? Dan kan het nuttig zijn om flyers uit te delen. Hiermee kan jij je product of dienst onder de aandacht brengen. Op deze flyer kan je bijvoorbeeld met een kortingsbon je doelgroep verleiden om contact met je op te nemen. Het is natuurlijk belangrijk om op een strategische plek te staan. Zo heeft het geen zin om 30 kilometer voorbij je zaak te gaan flyeren. Voor ‘specialistische’ zaken, is dit geen probleem maar voor een sportschool of kapper gaat dit waarschijnlijk niet werken.

Het is daarom belangrijk om van tevoren je doelgroep goed te kennen. Dan weet je wat hun behoeftes zijn en waar je ze kan vinden. Op de flyer kan je inspelen op behoeftes. En als je weet waar ze zich verplaatsen, kan je daar gaan staan. Denk aan een winkelcentrum.

Ook is het mogelijk om ergens flyers neer te leggen. Bijvoorbeeld bij een plaatselijke winkel of sportvereniging. Stem dit uiteraard wel af met de eigenaar. Woont je doelgroep in een bepaalde wijk? Dan kan je er voor kiezen om de flyer door de brievenbus te gooien.

Voordelen van flyeren

  • Je bepaalt zelf waar jij reclame gaat maken (bijvoorbeeld in een winkelcentrum)
  • Het is een voordelige manier om reclame te maken
  • Je maakt persoonlijk contact met je doelgroep

Nadelen van flyeren

  • Het is arbeidsintensief (als je het uit gaat delen).
  • Je dient prikkelende teksten te schrijven voor je flyer. Anders heeft het geen zin.
  • Op sommige plekken moet je een vergunning hebben om te mogen flyeren.
flyer maken met Canva
Laat je flyer professioneel opmaken. Dit kan je bijvoorbeeld zelf doen met de gratis tool Canva.com of bij een designbureau.

17. Brochure maken

Een brochure is nog steeds een populair communicatiemiddel. Hierin kan je meer kwijt dan op een flyer. Een brochure bestaat vaak uit meerdere pagina’s. Waar een flyer voornamelijk gericht kan zijn op ‘verkoop’, kan een brochure een middel zijn om meer informatie te verschaffen. Zo kan je hierin onder meer vermelden:

  • Gezicht achter het bedrijf
  • Welk probleem los je op voor de doelgroep?
  • Wat is het resultaat als de doelgroep je dienst afneemt?
  • Onderscheidende punten en opzichte van de concurrenten
  • Reviews van klanten

Het is een kunst om een aantrekkelijke brochure te maken die daadwerkelijk de aandacht trekt. Maak het daarom visueel als dat kan. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een ‘before’ en ‘after’ te laten zien. Kortom, ben je een sportschool? Laat een foto zien van iemand die als doel had om af te vallen. Laat ook een foto zien hoe de sporter is geworden na jouw trainingen. Kortom, het resultaat van jouw dienst. Grote kans dat dit beter blijft hangen bij je potentiële klant dan alleen de tekst.

Een brochure kan je als ‘traditionele’ marketingmiddel ook online op je site aanbieden. Bied je digitale brochure bijvoorbeeld aan in ruil voor een mailadres. Dan kan je vervolgens contact opnemen met de potentiële klant die jouw digitale brochure heeft gedownload.

Voordelen van een brochure

  • Makkelijk om te verspreiden: je kun ‘m direct meegeven aan een potentiële klant.
  • Manier om meer informatie te geven over je merk of product.
  • Het scheelt tijd; in een brochure kan je veelgestelde vragen beantwoorden. Dan ben je minder tijd kwijt om het iedere keer opnieuw te vertellen.

Nadelen van een brochure

  • Kost geld om het te laten maken en drukken.
  • Spelfout in je brochure? Dan moet je alles direct opnieuw laten drukken.
  • Niet goed meetbaar (hoeveel mensen hebben het gelezen? Ze kunnen de brochure namelijk ook nog doorgeven).
brochure offline communicatiemiddel
Zoals je ziet hebben wij onze werkwijze visueel gemaakt in de brochure. Zo blijft de boodschap dat we effectieve campagnes maken hangen.

18. Advertorial plaatsen in bladen

Een advertorial is een advertentie in de vorm van een redactioneel stuk. Deze kan je bijvoorbeeld plaatsen in een vakblad, tijdschrift of krant. Bij de online communicatiemiddelen hierboven hebben wij al uitgelegd wat dit middel precies inhoudt. Het verschil tussen een advertentie en een advertorial? Dat is vrij simpel. Een advertorial lijkt niet op reclame terwijl dat bij een advertentie overduidelijk is. Vaak staat pas op het eind van een stuk tekst dat het om een advertorial gaat.

In een advertorial kan je meer kwijt dan in een advertentie. Zo kan je meer uitleg geven over je product of merk. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe tandenborstel? Dan kan je dieper ingaan op de werking, wat er zo speciaal aan is en waar het gemaakt is. Je moet wel voorkomen dat het sterk op ‘reclame’ lijkt. Om dit te doen krijg je van de redactie vaak eisen mee waaraan je advertorial moet voldoen.

Een advertorial is ook vaak gericht om kennis te delen. Dat laat zien dat je een ‘expert’ bent op een bepaald gebied. Dit bevordert dan ook het imago van je bedrijf.

Voordelen van een advertorial

  • Trekt vaker de aandacht dan een reguliere advertentie.
  • Je kunt het verhaal over je merk, product of dienst kwijt.
  • Het is ‘geloofwaardiger’ dan een advertentie.
  • Lastige boodschappen kan je begrijpelijk uitleggen. Je hebt namelijk meer ruimte.
  • Kan bijdragen aan je ‘expertstatus’.

Nadelen van een advertorial

  • Het kost (veel) geld om te plaatsen.
  • Je moet voldoen aan de eisen van de redactie (zoals de opmaak).
  • Het is aan te raden om een tekstschrijver in te huren voor een pakkende advertorial.
advertorial in een krant of tijdschrift (marketing)
Een advertorial trekt vaker de aandacht dan een ‘reguliere’ advertentie.

19. Advertentie in een krant, vakblad of tijdschrift

Advertenties in kranten zijn één van bekendste marketingmiddelen. Al decennialang kan je reclame maken in tijdschriften, landelijke kranten, vakbladen en huis-aan-huis krantjes. Je kan advertentieruimte in verschillende formaten afkopen. Van een klein blokje onderaan de pagina tot één gehele pagina. Een advertentie kan een interessant middel zijn om een aanbieding onder de aandacht te brengen. Dit kan de lezer prikkelen om tot actie over te gaan.

Het is handig om in de actualiteit in te spelen. Een krant wordt namelijk dagelijks bezorgd. Dat is dus een ideaal middel om op het hedendaagse in te spelen. Heb je bijvoorbeeld een gadget tegen hooikoorts? Dan zou je het kunnen plaatsen op het moment dat het hooikoortsseizoen begint.

Vooral de grotere bedrijven maken gebruik van het bereik van landelijke media. Het bereik is nog steeds groot, ondanks de afname van het aantal lezers. Zo had De Telegraaf in 2019 een bereik van 1.153.000 mensen. Het bereik van het Algemeen Dagblad (AD) was in dit jaar 1.225.000. Hier zit uiteraard wel een prijskaartje aan, waardoor vooral grotere bedrijven hier gebruik van maken.

Adverteren in een vakblad
Vakbladen zijn ideaal voor bedrijven in een bepaalde branche. Ben je bijvoorbeeld een softwareleverancier van urenregistraties? Dan kan het adverteren in een vakblad van uitzendbureaus interessant zijn. Zo’n advertentie zorgt niet alleen voor eventuele omzet maar ook voor naamsbekendheid. Ook adverteren in tijdschriften is een manier om je doelgroep te bereiken. Vaak heeft een tijdschrift een mediakit beschikbaar. Met zo’n kit weet je precies wie de abonnees (doelgroep) zijn.

Regionale ondernemers
Voor plaatselijke winkels kan huis-en-huis krantjes interessant zijn. Vooral de wat ‘oudere’ inwoners maken nog regelmatig gebruik van dit krantje. Wil je jongeren bereiken? Dan kan zo’n krantje wat minder effectief zijn en kan je beter overgaan op de online communicatiemiddelen.

Weinig marketingbudget beschikbaar?
Voor ondernemers met wat minder marketingbudget kan adverteren in kranten en tijdschriften niet effectief zijn. Vaak zijn er namelijk meerdere ‘contactmomenten’ nodig om de doelgroep tot actie over te laten gaan. Met één advertentie ben je er niet. Daarvoor moet je vaker advertentieruimte inkopen. Over het algemeen is online adverteren goedkoper. Dan kan je ook makkelijker bijsturen en het resultaat monitoren.

Voordelen van een advertentie

  • Kan zorgen voor omzet en naamsbekendheid.
  • Het kan je online campagnes versterken (crossmedia).
  • Mogelijk om lokale inwoners te bereiken in een huis-aan-huis krantje.
  • In een vakblad bereik je branchegenoten én dus de potentiële doelgroep.
  • Landelijke media heeft een groot bereik.
  • Je kunt inspelen op de actualiteit met een opvallende advertentie.

Nadelen van een advertentie

  • Het kost over het algemeen veel geld.
  • Je moet écht zorgen dat je opvalt door een prikkelende opmaak en tekst.
  • Niet mogelijk om gericht te targeten op bijvoorbeeld leeftijd en geslacht.
  • Lastig om het effect te meten (bijvoorbeeld verhoging van de naamsbekendheid).
  • Sommige lezers zijn niet gevoelig voor advertenties en negeren deze dan ook.
offline Advertentiemogelijkhedenin Nederland: dagbladen, tijdschriften, vakbladen en lokale kranten. We geven een paar voorbeelden
Advertentiemogelijkheden in Nederland: dagbladen, tijdschriften, vakbladen en lokale kranten. We geven een paar voorbeelden.

20. Radiospotje maken

Reclame op de radio: het bestaat al tientallen jaren. Het is een manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen onder een grote groep luisteraars. Een radiospotje kan onderdeel uitmaken van je communicatiemix. Dit betekent dat je verschillende communicatiemiddelen inzet om je doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld met social mediaberichten en display banners. In een radiospotje is het niet de bedoeling dat je gaat ‘pushen’, dat kan na vele herhalingen vervelend worden voor de luisteraar.

De kunst van een radiospotje is om de aandacht van de luisteraar te trekken en te behouden. Dit doe je door bijvoorbeeld geluidseffecten en een duidelijke voice-over in te zetten. Uiteraard moeten de geluidseffecten niet té storend zijn. Ze mogen wel opvallen en wees vooral origineel. Kortom, het moet niet lijken op de concurrent. En als laatste tip: communiceer één boodschap. Anders vergeet de luister je andere boodschap.

Voordelen van een radiospotje

  • Je kan targetten: iedere radiozender heeft een specifieke doelgroep.
  • Je bereikt een groot aantal mensen.
  • Resultaat is direct meetbaar: als je bijvoorbeeld een aanbieding communiceert.
  • Het versterkt je gehele communicatiemix.

Nadelen van radioreclame

  • Geen visuele uiting mogelijk.
  • Niet geschikt om meerdere boodschappen te vertellen.
  • Het is tijdelijke reclame.
  • Er hangt een prijskaartje aan landelijke radiozenders.

21. Reclame op televisie

Reclame op televisie: een manier om een groot publiek te bereiken in één keer. Nog steeds is televisie een populair medium onder Nederlands. Uit een recent onderzoekt blijkt dat we gemiddeld ruim 3 uur per dag naar televisie kijken. Een ding hebben alle televisiezenders gemeen: reclameblokken. Dit maakt het ook direct mogelijk om het juiste publiek aan te trekken.

Op televisie heb je de keuze in welk blok je wil adverteren. Tijdens een Champions League wedstrijd? Na het NOS Journaal? Of tijdens een Late Night Talkshow? Kortom, verschillende keuzes. Het item bepaalt uiteindelijk de prijs. Zo ben je tijdens de finale van een Champions League meer geld kwijt dan een spotje tijdens de serie Goeden Tijden, Slechte Tijden.

Een televisiespotje werkt goed om je naamsbekendheid te vergroten. Introduceer je een nieuwe dienst of product? Dan kan zo’n spotje een boost geven.

Uiteraard bestaan er nog meer advertentiemogelijkheden op televisie:

  • Uitzending sponseren: “dit programma is mede mogelijk gemaakt door…”
  • Sluikreclame: in een serie, programma of film gebruikt een persoon je product of dienst.

Voordelen van adverteren op televisie

  • Groot bereik in één keer.
  • Geeft een boost aan je naamsbekendheid.
  • Je product kan je zowel via geluid als beeld overbrengen.

Nadelen van advertenties op televisie

  • Het is duur (inkoop van zendtijd en productiekosten).
  • Je kunt niet gericht targeten.
  • Mensen kunnen van kanaal veranderen tijdens een reclameblok.
adverteren op televisie sluikreclame
In een serie zie je het regelmatig voorbijkomen: een bezorger van bijvoorbeeld Thuisbezorgd of Uber Eats. Dit wordt ook wel ‘sluikreclame’ genoemd.

22. Reclamebord plaatsen (billboard)

Een reclamebord kom je dagelijks tegen. Als je rijdt over de snelweg, loopt in de stad of als je wacht op de bus. Dit is een massamedium waarmee jij je doelgroep op meerdere plekken bereikt. De aandacht trekken van de voorbijganger blijft een uitdaging bij buitenreclame. Doe dit met een opvallende communicatieuiting en boodschap. Belangrijk om veel tekst te vermijden. Mensen moeten het in één oogopslag consumeren. Een reclamebord kom je ook langs de lijn tegen bij een sportwedstrijd. Dat is vaak onderdeel van een ‘sponsorpakket’.

Heb je een drankje om af te slanken? Dan kan je ‘before’ en ‘after’ tonen met beelden. Zo trek je de aandacht. Vervolgens kan je in één regel de aanbieding communiceren. Belangrijk is om je doel helder te hebben? Wil je dat mensen naar je site gaan? Communiceer het! Of wil je alleen je naamsbekendheid vergroten? Dan hoef je niet je site te vermelden. Dat maakt je buitenreclame overzichtelijker.

Voordelen van een reclamebord

  • Je bereikt veel mensen.
  • De uiting kan je met tekst en beeld tonen.
  • Men kan het niet ontwijken (geen ad-blocker wat bij online marketing het geval is).
  • Betaalbaarder voor ‘regionale’ ondernemers dan een televisie- of radiospotje
  • Het is 24/7 zichtbaar voor een bepaalde periode.

Nadelen van een reclamebord

  • Je kan alleen targeten op regio (niet op leeftijd, interesses enzovoort).
  • Je dient op meerdere plekken te adverteren met buitenreclame (kracht van herhaling).
  • In de avond is het vaak niet goed zichtbaar.
  • Je kan niet veel tekst kwijt.
communicatiemiddelen als een reclamebord

Opvallende boodschap van ‘Coach’. Ze pushen hiermee vooral hun naamsbekendheid. En eerlijk gezegd trekt het ook onze aandacht: we willen lezen wat staat. Het lijkt (bijna) niet op reclame.

23. Persbericht versturen naar media

Een persbericht is een nieuwsartikel waarmee je publiciteit creëert. Het voordeel van een persbericht in vergelijking met een advertorial? Het is gratis. Een persbericht moet geen ‘verkooppraatje’ zijn. Je moet wel wat nieuwswaardig te bieden hebben. Anders is de kans groot dat jouw bericht niet opgepakt wordt door de media.

Een persbericht kan je zowel online als offline verspreiden. Heb je een nieuwe winkel geopend? Of heb je een interessant onderzoek uitgevoerd? Stuur het dan naar de (lokale) pers. Is er voor je regio of vakgebied ook een online platform beschikbaar? Stuur ze dan ook zeker even je artikel toe. Hier vind je meer informatie over het schrijven van een goed persbericht.

Voordelen van een persbericht

  • Het is een gratis communicatiemiddel.
  • Je krijgt mogelijk publiciteit onder een groot publiek.
  • Het is een nieuwsbericht: kortom geen directe reclame. Dit bevordert de betrouwbaarheid.
  • Je bepaalt zelf naar wie je het nieuwsbericht stuurt.

Nadelen van een persbericht

  • Het mag absoluut geen (verkapte) reclame zijn.
  • Het kost tijd om het te schrijven.
  • Ben je geen schrijver? Dan kan je het beste een tekstschrijver inhuren. Dat kost geld.
  • Geen garantie dat je bericht daadwerkelijk geplaatst wordt.

Ons voorbeeld is handig voor marketingcampagnes

Wil je meer halen uit je marketing- en communicatiecampagne? Dan is het belangrijk dat het aansluit bij je bedrijfsstrategie. Op die manier kan je de juiste middelen inzetten. Ook kan je de boodschap beter afstemmen op de doelgroep. Door het maken van een marketingplan breng je namelijk de wensen en behoeftes van de doelgroep in kaart. Ook weet je exact waar de doelgroep zich bevindt.

Op het moment dat jij deze punten niet helder hebt, dan gooi je geld in de prullenbak. Je doet namelijk maar ‘iets’, zonder dat het daadwerkelijk bijdraagt aan het totale plaatje. Of inspeelt op de doelgroep. Het één moet het ander namelijk versterken. Wij zien ondernemers té vaak marketinginstrumenten gebruiken waarin ze niet de juiste boodschap vermelden. Zo hebben ze bijvoorbeeld dezelfde uiting als die van een concurrent. Met een strategisch marketingplan kom je er ook achter wat je onderscheidend vermogen is. Hiermee trek je klanten aan en behaal jij je doel.

Download hier ons marketingplan voorbeeld

Veelgestelde vragen

Wat zijn online communicatiemiddelen?

Dit zijn middelen waarmee je de doelgroep via een online kanaal bereikt. Voorbeelden van middelen: social media, vlogs, blogs, podcasts, display advertenties en Google Ads. Meer online instrumenten? Lees dan dit artikel.

Welke offline marketinginstrumenten bestaan er?

Radiospotjes, advertorials, flyers, televisiespotjes en persberichten. In dit artikel vind je nog veel meer offline marketinginstrumenten die je kunt inzetten.

Zijn er gratis marketing- en communicatiemiddelen?

Er bestaan gratis marketing- en communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan: zoekmachine optimalisatie (SEO), vlogs, podcasts, persberichten en blogs.

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.