Ondernemingsplan maken in 7 stappen
Ga je een bedrijf starten? Dan is het handig om een ondernemingsplan te maken. Hierin staat een concrete samenvatting van jouw bedrijf. Het wordt ook wel een bedrijfsplan genoemd. Het is altijd raadzaam om een plan te maken. Zo weet jij duidelijk van tevoren wie jouw doelgroep is. Ook ontdek je tijdens het opstellen wat er speelt in jouw markt. Verder staat in een ondernemingsplan onder meer:
- Persoonlijke kwaliteiten
- Omschrijving van je bedrijf en idee
- Concurrenten
- Marketingstrategie
- Verwachte winst en kosten
Een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan is dus marktonderzoek. Aan de hand hiervan kan je bijvoorbeeld het marketingplan maken. Kortom, je kan met zo’n plan gerichter gaan ondernemen. In deze blog leggen wij uit hoe je een ondernemingsplan maakt.
Wat is een ondernemingsplan?
Een ondernemingsplan is een plan waarin je informatie geeft over jouw bedrijf, idee, de markt en ondernemerskwaliteiten. Je gaat concreet beschrijven wat je bedrijfsdoelstellingen zijn en hoe je dit gaat realiseren. Het is handig om voor de start van je bedrijf te weten welke valkuilen en uitdagingen er zijn. Een businessplan dwingt je om na te denken over verschillende onderdelen. Van het bereiken van jouw doelgroep, het maken van een concurrentieanalyse tot het financiële plaatje. Een ondernemingsplan is niet verplicht, behalve als je bijvoorbeeld krediet wil of investeerders zoekt. Het is wel aan te raden: zo ontdek je onder meer of jouw idee ook daadwerkelijk haalbaar is.
Wat staat er in een ondernemingsplan?
In een ondernemingsplan staat onder meer een marktonderzoek. Ook mag een financiële analyse zeker niet ontbreken. Om een handige structuur aan te brengen in je businessplan kan je het verdelen onder de volgende onderdelen:
- Samenvatting van je ondernemingsplan
- Beschrijving van de ondernemer
- Het bedrijf en idee
- De markt
- Marketingstrategie (marketingplan)
- SWOT-analyse
- Financiële analyse
1. Samenvatting
Je kan begrijpen dat niet iedereen evenveel tijd heeft om je hele bedrijfsplan door te nemen. Het opwekken van interesse is van groot belang. Investeerders krijgen maandelijks ‘potentiële kansen’ aangeboden. Die van jou moet er uiteraard direct uitspringen. Dit doe je door een concrete samenvatting te maken van je onderneming. Zie het als een adviesrapport of scriptie. Ook hier maak je aan het begin een samenvatting. Zorg dat je samenvatting maximaal twee A4’tjes is. Verwerk de volgende onderdelen bondig in dit hoofdstuk:
- Introductie over jezelf en je ondernemerskwaliteiten
- Omschrijving van je bedrijf
- Het bedrijfsidee (concept) en onderscheidend vermogen
- De doelgroep
- Het verdienmodel
- De belangrijkste financiële cijfers
Maak een samenvatting uiteraard pas aan het einde. Dan kan je het ook makkelijker maken. Zo weet je bijvoorbeeld van tevoren nog niet goed wat er uit de financiële analyse komt.
Tip voor je samenvatting in het ondernemingsplan:
Verdeel de samenvatting in kopjes. Zo is het makkelijk scanbaar voor de lezer. Breng hier ook een duidelijke structuur in. Kortom, niet de concurrenten mengen met je ondernemerskwaliteiten. Een andere tip is om duidelijk neer te zetten wat het huidige probleem is en wat jouw oplossing (idee) is. Je hebt namelijk een ‘oplossing’ voor het ‘probleem’. Een sportschool wilt bijvoorbeeld zorgen voor minder overgewicht in de samenleving. Kortom, denk goed na over een probleemdefinitie. Dit kan bijvoorbeeld in een korte plan van aanpak. Hierdoor wordt jouw plan ook ‘psychologisch’ sterker door vanuit problemen en oplossingen te denken.
- Een schoenmaker zorgt voor minder pijnlijke voeten
- Een boormachine zorgt ervoor dat je schilderijen in je huis kan ophangen
- Een fototoestel zorgt dat je onvergetelijke momenten kan vastleggen
2. Introductie over jezelf
Ook al klinkt dit hard, het is wel de realiteit: niet iedereen is ondernemer. Hier komen verschillende factoren bij kijken. Wil je liever stabiliteit, niet meer dan een 40-urige werkweek, kan je niet met stress omgaan en ben je niet bereid om risico’s te nemen? Dan kan het zijn dat jouw persoonlijke eigenschappen te wensen overlaat. Om te zien waar je sterke en zwakke punten liggen als ondernemer, is het belangrijk om een spiegel voor te houden. Zo weet je ook aan welke competenties je nog kan werken.
Zorg tevens voor een goede motivatie. Laat zien wat jouw drijfveren zijn om te ondernemen. Ook geef je in dit hoofdstuk weer wat jouw achtergrond(ervaring) is. Zie de introductie als een deel van een ‘cv en motivatiebrief’. De lezer krijgt hiermee een eerste indruk van je. Schrijf in je introductie op:
- Persoonlijke gegevens
- Relevante opleidingen en cursussen
- Werkervaring
- Sterke en zwakke kanten van jezelf
- Motivatie om te gaan ondernemen en jouw persoonlijke doelstellingen
- Huidige inkomsten en eventuele schulden
Onder persoonlijke gegevens wordt verstaan: naam, burgerlijke staat, adres, nationaliteit enzovoort. Om je persoonlijke kwaliteiten naar boven te halen is het slim om een (ondernemers)test te doen.
Wat is jouw (persoonlijke) ambitie?
Een belangrijk onderdeel is ook om je eigen ambitie op te schrijven. Dit kan bijvoorbeeld met een missie en visie. Hiermee toon je aan waar je als ondernemer over bijvoorbeeld vijf jaar wilt staan. Dit kan zowel privé als zakelijk zijn. Een voorbeeld van een visie kan zijn:
- Met mijn kennis en (digitale) hulpmiddelen wil ik dat kinderen in Zuid-Afrika de taal goed beheersen. Zo hebben zij een grotere kans op een baan later.
Maak gebruik van online testen om je kwaliteiten te ontdekken
Om je kwaliteiten naar boven te halen kan je verschillende testen maken. Zo zijn er op internet verschillende testen te vinden die je kan maken. Uiteindelijk kan je de uitkomsten bundelen en de belangrijkste bevindingen noteren. Hieronder staan voorbeelden van testen:
- Ondernemerstest op Qredits.nl (gratis)
- Ondernemerstest op Entrepreneurscan.com (betaald)
- Competentiescan op Starten.nl (gratis)
De uitkomsten verwerk je in een tabel, zoals hieronder. Vervolgens ga je een kopje maken ‘Hoe benut ik mijn sterke kanten’ en ‘Hoe ga ik om met mijn zwakke kanten’. Hierdoor weet de lezer hoe jij je eigenschappen concreet in gaat zetten.
3. Beschrijving van je bedrijf in je ondernemingsplan
In dit hoofdstuk ga je jouw bedrijf omschrijven. Van de noodzakelijke vergunningen tot vestigingsplaats van je onderneming. Een lezer moet duidelijk zien wat de basiselementen zijn van de onderneming. In dit onderdeel kan je antwoord geven op de volgende vragen:
- Wat is de naam van je onderneming?
- Begin je het bedrijf alleen of met iemand anders?
- Wat is de rechtsvorm? (bijv. een eenmanszaak of VOF)
- Neem je mensen in dienst? Zo ja, voor welke functie(s)?
- Welke vergunningen zijn noodzakelijk?
- Waar ga jij het bedrijf vestigen?
- Hoe en wie gaat de boekhouding doen?
- Hoe regel jij je pensioen?
Dit zijn uiteraard voorbeeldvragen. Het is ook mogelijk om nog andere informatie over je bedrijf hierin te verwerken. Door deze onderdelen op te schrijven heb je ook belangrijke (juridische) zaken op papier. Iets wat wel bij ondernemen hoort, maar waar je liever niet teveel tijd insteekt. Dit hoofdstuk kan je onderverdelen in de volgende 3 paragrafen.
3.1 Algemene bedrijfsgegevens
Dit zijn de belangrijkste algemene gegevens van je bedrijf. Hier noteer je onder meer je bedrijfsnaam, vestigingsplaats, btw-tarief en rechtsvorm. Het schema hieronder kan je aanhouden voor het invullen van je algemene bedrijfsgegevens.
3.2 Je bedrijfsidee
In deze paragraaf ga jij omschrijven wat je gaat doen. Vertel hier welk probleem er heerst in de samenleving en welke oplossing jij hiervoor hebt. Wij komen nog te vaak in marketingplannen en ondernemingsplannen tegen dat men vanuit het product denkt. Ondernemers geven aan waarom zij hun product zo geweldig vinden. Dit moet andersom. Je moet bedenken waarom jouw klanten het product zo goed vinden. Welke oplossing biedt jouw product of dienst voor het probleem van de klant?
Om dit handig neer te zetten in jouw ondernemingsplan kan je voor jezelf de volgende opbouw hanteren:
- Wat is het probleem van jouw doelgroep?
- Wat gebeurt er als men dit probleem niet aanpakt?
- Wat is jouw oplossing (idee)?
Hieronder hebben wij kort de bovenstaande punten uitgewerkt. Zo heb je een idee wat je hier kan neerzetten. Uiteraard moet je dit nog wel verder uitwerken. In het voorbeeld nemen wij een schoonheidssalon. Je kan de tussenkopjes uiteindelijk weglaten, zodat het één geheel wordt.
Wat is het probleem?
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds drukker zijn. Zowel thuis als op het werk. Zo moeten ze op tijd de kinderen van school halen, naar hun werk, koken en naar de sportclub. Dit brengt veel stress met zich mee (zie hier). Stress zorgt ervoor dat de huid bijvoorbeeld verouderd en andere kwaaltjes voordoen. Doordat zij continue bezig zijn, hebben zij geen momentje voor zichzelf.
Wat gebeurt er als het probleem niet wordt aangepakt?
Op het moment dat de doelgroep niet de juiste behandeling ondergaat, wordt de elasticiteit van de huid bijvoorbeeld minder. Ook kunnen er rimpels optreden. Dit is iets wat mijn klanten niet graag willen. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat vrouwen van 45+ er ‘jong en fris’ uit willen zien. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat steeds meer vrouwen waarde hechten aan een jong uiterlijk. Zo komen zij zelfverzekerder over. Ze zijn bereid om hiervoor te betalen.
Wat is de oplossing?
Ik ga diverse schoonheidsbehandelingen aanbieden. Door mijn jarenlange ervaring in andere schoonheidssalons weet ik precies wat de klant nodig heeft om het gewenst resultaat te behalen. Hiermee vervul ik in de behoefte om huidveroudering tegen te gaan. Ook laat ik klanten met zo’n behandeling ontspannen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld weer fris en fruitig naar hun werk, feestje of andere (feestelijke) gelegenheid.
Uit mijn onderzoek blijkt dat er weinig mogelijkheden zijn in de buurt waar mijn doelgroep terecht kan. Daarentegen blijft de vraag omtrent beautyverzorging steeds meer toenemen. Daarom verwacht ik dat mijn concept aanslaat in de regio.
Tip voor je bedrijfsidee:
Hierboven hebben we kort toegelicht dat we schoonheidsbehandelingen gaan aanbieden. Dit kan je uitgebreider vertellen in het marketingplan van je onderneming (zie paragraaf 4). Je kan hiervoor de marketingmix gebruiken. Hiermee bedoelen wij het ‘4P model’. Hier kan je exact (kort en krachtig) vertellen wat voor behandelingen dit zijn. Je kunt denken aan:
- Gezichtsbehandeling
- Lichaamsmassage
- Manicure en pedicure
Kortom, in dit hoofdstuk omschrijf je alleen je idee. Later in je ondernemingsplan kan jij je product of dienst verder toelichten.
3.3 Randzaken
Sommige ondernemers vergeten om aan belangrijke (rand)zaken te denken. Dit zorgt voor onnodige verassingen. Onder randzaken verstaan wij:
- Vergunningen
- Algemene voorwaarden
- Boekhouding
- Verzekeringen
- Pensioen
Het is niet zo dat je producten inkoopt, een winkel of webshop begint en kan gaan verkopen. Vroeg of laat staat de belastingdienst op de stoep om bijvoorbeeld een controle te doen. Als je boekhouding dan niet compleet is, kan je een (dure) maatregel verwachten. Daarom adviseert Marketingscriptie.nl om op papier te zetten hoe jij je boekhouding gaat doen. Er zijn tal van online boekhoudpakketten beschikbaar. Je kan uiteraard ook een boekhouder in de hand nemen.
Of wat dacht van je een taxichauffeur. Het is niet zo dat je een auto koopt en ritjes kan gaan rijden. Er komen vele (juridische) regels bij kijken, zoals hier beschreven staat. Ben je niet goed op de hoogte welke vergunningen of regels er gelden? Ga dan op onderzoek uit. Dit kan bijvoorbeeld op Google door te zoeken naar de branchevereniging. Gebruik zoektermen als:
- Welke vergunningen heb ik nodig als taxibedrijf?
- Waar moet een horecaonderneming aan voldoen?
- Welke algemene voorwaarden moet ik hebben voor mijn webshop?
In je ondernemingsplan hoef je dit niet helemaal uitgebreid te omschrijven. Geef het kort en krachtig aan. Het laat zien dat je er aan gedacht hebt en aan welke regels je voldoet. Wat zeker ook niet mag ontbreken is welke verzekeringen jij gaat nemen. Wellicht zijn er bepaalde ‘verplichte’ verzekeringen. Noteer dit! En tot slot: omschrijf hoe jij zorgt voor je pensioen. Leg je elke maand wat op zij? Dit geeft ook jezelf meer rust.
3.4 Laat zien wat jouw onderneming onderscheidend maakt
Het kan voorkomen dat jouw idee al bestaat. Wat dacht je bijvoorbeeld van een taxibedrijf of een kledingwinkel. Vaak zijn er tientallen concurrenten die hetzelfde aanbieden. Zo brengt een taxi zijn klanten naar Schiphol. Een kledingwinkel verkoopt bijvoorbeeld damesjassen. Het is dan handig om nog een kopje te maken bij ‘bedrijfsidee’, waarin je uitlegt wat jouw onderneming onderscheidend maakt. Kortom dit wordt dan de vierde paragraaf in dit hoofdstuk (naast: gegevens, idee en randzaken). Je geeft aan waarom een klant voor jou moet kiezen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Scherpere prijzen
- Langere garantie
- Breder assortiment
- Een betere locatie qua bereikbaarheid
- Verkoop van andere soort kledingmerken die de concurrent niet heeft, maar wel vraag naar is.
Deze punten kan je dan kort toelichten in je ondernemingsplan.
4. De markt
Het is belangrijk om de markt te onderzoeken. Hiermee kom je achter mogelijke trends en ontwikkelingen binnen jouw (afzet)markt. Je gaat natuurlijk uit van je eigen kracht, maar je bent ook afhankelijk van invloeden van buitenaf. Dit bepaalt uiteindelijk ook of je idee realistisch en haalbaar is. De volgende factoren kan je onder meer onderzoeken:
- Welke trends en ontwikkelingen spelen er binnen mijn branche/sector?
- Waar liggen mogelijke kansen?
- Zijn er bedreigingen die relevant zijn (bijv. nieuwe wetgeving)?
- Wie zijn mijn concurrenten?
- Wie is mijn doelgroep?
Om het jezelf makkelijk te maken, kan je onderstaande paragrafen hanteren voor je ondernemersplan. Uiteraard in het hoofdstuk ‘De markt’:
- Omschrijving van de markt (ontwikkelingen)
- Concurrentieanalyse
- Doelgroepomschrijving
4.1 Bekijk de ontwikkelingen in jouw branche
In marketingtermen gesproken wordt dit ook wel een ‘externe analyse’ genoemd. Voor deze analyse kan je diverse marketingmodellen raadplegen. Zo maak je het voor jezelf eenvoudiger. Modellen zijn:
Met een DESTEP-analyse breng je de macro-omgeving in kaart. Dit zijn factoren waar een bedrijf geen invloed op kan uitoefenen. Wel kan je hier rekening meehouden. Na het uitvoeren van deze analyse komen kansen en bedreigingen naar voren. Bij het 5 krachten model van Porter onderzoek je de aantrekkelijkheid van de markt.
Maak zeker gebruik van het DESTEP-model
Wij raden aan om zeker het DESTEP-model te gebruiken. Hiermee onderzoek je diverse factoren. Van economische ontwikkelingen tot juridische trends. Uiteraard kan je ook nog een paar elementen/factoren van het Vijfkrachtenmodel van Porter gebruiken.
Na het invullen van het model, kan je kort omschrijven wat de kansen en bedreigingen zijn voor jouw bedrijf. Je hoeft het model uiteraard niet helemaal in je ondernemingsplan neer te zetten. Het geeft alleen een structuur hoe jij kansen en bedreigingen kan vinden. Uiteindelijk trek je conclusies. Deze zet je neer in je bedrijfsplan. Kortom, vertel kort welke ontwikkelingen er spelen.
Waar vind je informatie over ontwikkelingen?
Marketingscriptie.nl adviseert om brancherapporten te raadplegen. Dit doe je bijvoorbeeld door te Googlen op: brancherapport [naam branche]. Ook financiële instellingen zoals ING en Rabobank brengen geregeld bruikbare en handige rapporten uit. Bij Rabobank heet dit: Cijfers en Trends.
4.2 Maak een concurrentieanalyse
Met een concurrentieanalyse breng je de belangrijkste concurrenten in kaart. Om dit zo goed mogelijk te doen kan je vijf concurrenten uitkiezen. Voor een plaatselijke bakker hoeft dit niet alleen een andere bakker te zijn. Mogelijk concurrenten voor een bakker zijn:
- Plaatselijke Albert Heijn
- Plaatselijke Jumbo
- De Lidl in de buurt
Kortom, kijk ook naar bedrijven die hetzelfde product aanbieden. Met deze analyse kom je achter de volgende elementen van je concurrent:
- Sterke en zwakke punten
- Prijzen van hun producten en diensten
- Onderscheidend vermogen
Op deze pagina staat omschreven hoe je een concurrentieanalyse kan maken. Er staan meerdere onderzoeksfactoren op die pagina. Je kan er voor kiezen om in je ondernemingsplan alleen bovenstaande te gebruiken. In je strategisch marketingplan kan je uiteindelijk nog dieper inzoomen op je concurrent. Het is ook mogelijk om een concurrentieanalyse te maken door middel van een marketingmix.
Tip voor je businessplan: Zet een tabel bovenaan neer
Uiteindelijk kan je een samenvatting maken van de concurrentieanalyse en deze op je plan vermelden. Mocht een lezer niet voldoende tijd hebben, kan hij/zij direct de tabel lezen. Uiteraard kan je onder de tabel jouw analyse toelichten.
Hieronder geven wij een voorbeeld van een plaatselijke rijschool in Amsterdam. Zij bieden alleen autorijlessen aan (geen motor). Je kan uiteraard ook nog andere punten toevoegen. Voor een winkel speelt bijvoorbeeld de afstand naar een andere concurrent een rol.
4.3 Doelgroep omschrijven
In dit hoofdstuk van je businessplan werk je doelgroep uit. Je laat zien wie jouw klant is. Uiteraard kan je meerdere doelgroepen hebben. Zo kan een winkel zich richten op: kinderen, mannen en vrouwen. Wij raden aan om je doelgroep te segmenteren. Zo weet jij direct wie jouw exacte klanten zijn. Dit maakt het uiteindelijk makkelijker om je marketingplan en communicatie hierop af te stemmen. Ook kies je daardoor betere marketinginstrumenten. Zo benader je bijvoorbeeld een tiener anders dan een volwassene.
Hieronder zie je een voorbeeld:
- Fout: Met mijn schoonheidssalon richt ik mij op vrouwen in Nederland.
- Goed: Met mijn schoonheidssalon richt ik mij op vrouwen van 30-55 jaar in de regio Amsterdam. Deze vrouwen werken doordeweeks, waardoor ze vooral in de avond vrije tijd hebben. Zij hechten veel waarde aan een gezonde levensstijl. Ook hun uiterlijk is belangrijk. Zij besteden voor ze op pad gaan een kwartier aan hun uiterlijke verzorging.
In ons marketingplan voorbeeld vind je ook een uitgewerkte doelgroepomschrijving. Door te segmenteren maak je specifieke doelgroepen. Vervolgens kan jij jouw producten hierop afstemmen. Een bekende methode om jouw doelgroep op te delen is het SDP-model. Dit staat voor: segmenteren, doelmarkt en positionering. Voor jouw ondernemingsplan zou ik mij voornamelijk richten op de ‘S’ van segmenteren.
Je doelgroep segmenteren kan je doen met de volgende factoren:
- Demografie (leeftijd, geslacht, levensfase)
- Geografie (stad, provincie, land)
- Sociaal-economisch (inkomen, beroep)
- Psychografische (levensstijl)
- Gedrag (mate van gebruik, koopfrequentie)
Ondernemingsplan voor business-to-business?
Ben je een business-to-business (B2B) bedrijf ? Ook dan kan jij doelgroep opdelen in segmenten. In welke branche/sector zit jouw ideale klant? En wat is de bedrijfsgrootte? Is jouw dienst bijvoorbeeld handig voor eenmanszaken of voor MKB’ers met 100 man personeel? Dit zijn een paar factoren die je kan gebruiken tijdens het schrijven.
Tip voor je bedrijfsplan:
Je kan meerdere doelgroepen hebben. Het is belangrijk dat je ze allemaal apart opschrijft en niet alles opnoemt in één zin. Dat maakt het voor de lezer overzichtelijker. Wees zo concreet mogelijk. Door je doelgroep te specificeren kan je uiteindelijk bijvoorbeeld beter je marketing- en communicatieactiviteiten hierop afstemmen. Ook de potentiële investeerder ziet direct op welke type klanten jij je richt.
5. Marketingplan in je ondernemingsplan maken
Een marketingplan vormt een belangrijk onderdeel in je ondernemingsplan. Je laat namelijk zien hoe jij jouw product of dienst in de markt zet. Het is belangrijk om hier in te spelen op de wensen en behoeftes van je doelgroep. Ook de concurrentie is belangrijk. Het heeft natuurlijk weinig effect als je precies hetzelfde (en voor dezelfde prijs) doet als je concurrent. Mocht je dat wel doen, dan moet je wel een goed onderscheidend vermogen hebben. Met een marketingstrategie wil je uiteindelijk dat de klant voor jou kiest en niet voor de concurrent.
Een methode om je marketingstrategie vorm te geven is door de 4P’s in te vullen. Hierin komen de volgende facetten aan bod:
- Product (welke producten of diensten bied je aan?)
- Prijs (voor welke prijs bied jij je product of dienst aan?)
- Plaats (hoe komt jouw dienst of product bij de klant terecht? Waar ga jij je vestigen?)
- Promotie (hoe breng je jouw bedrijf onder de aandacht)?
Een alternatief voor de 4P’s is het 4C model. In onze voorbeelden vind je een uitgewerkte marketingmix voor ondernemingsplannen, marketingplannen en scripties.
Tip: werk ook de ‘p’ van personeel uit als dit relevant is
Neem je personeel in dienst? Werk dan 5 P’s uit. Dit wordt ‘personeel’ genoemd. Dan ga je verder denken dan alleen het aannemen van personeel. Zo geef je aan hoe het personeel gaat gedragen naar jouw klanten toe. Zij moeten namelijk dezelfde bedrijfscultuur, normen en waarden beheersen. Zo zorg je voor meer tevreden klanten. Kortom, een hogere klanttevredenheid. Bij de 5e P in de marketingmix kan je antwoord geven op:
- Hoeveel personeel neem ik in dienst en voor welke functie(s)?
- Wat zijn de doorgroeimogelijkheden voor het personeel?
- Hoe ga ik mijn personeel motiveren?
- Krijgt het personeel een opleiding of cursus?
- Welke werkhouding dient het personeel aan te nemen?
6. Maak een SWOT-analyse voor je bedrijfsplan
De volgende stap is het maken van een SWOT-analyse. Dit is eigenlijk een samenvatting van je bevindingen vanuit jouw bedrijf en de markt. Het wordt ook wel een sterkte- zwakte analyse genoemd. In de tabel noteer je de volgende punten:
- Sterktes vanuit je onderneming
- Zwaktes vanuit je bedrijf
- Bedreigingen vanuit de markt
- Kansen vanuit de markt
Na het maken van de SWOT-analyse kan je een conclusie onder de tabel zetten. Hierin laat je bijvoorbeeld zien waarom jouw idee kansrijk is. Zijn er bepaalde kansen waarop jij inspeelt? En heb je de bedreigingen onder controle? Door alles goed samen te vatten en te onderbouwen ziet de lezer waarom jouw idee vatbaar is. Dit geeft ook een goede kans om je zwaktes te onderbouwen.
7. Het maken van een financieel plan
In het laatste hoofdstuk ga je een financiële analyse maken. Voor investeerders en banken vormt dit een zeer belangrijk onderdeel. Zo laat je onder meer zien welke omzet jij verwacht in de komende jaren. Dit dient uiteraard wel realistisch te gebeuren. Een onderbouwing is uiteraard op zijn plaats. Zo wordt het bijvoorbeeld voor een koffiebar lastig om binnen de kortste keren 500 kopjes koffie per dag te schenken. Er even van uitgaan dat je in een kleine gemeente bent gevestigd, buiten het centrum en waar weinig toeloop is.
Daarnaast is het belangrijk om een goed overzicht te hebben hoe jouw bedrijf gefinancierd gaat worden. Heb je voldoende eigen vermogen? Of heb je geld nodig via crowdfunding? Hier zie je wat crowdfunding is. Met dit financiële plan laat je het overzichtelijk en duidelijk zien.
Je dient de volgende financiële analyses te maken in je ondernemingsplan:
- Investeringsbegroting (wat zijn de kosten van jouw investeringen?)
- Financieringsbegroting (hoe ga je de investeringen van je bedrijf financieren?)
- Exploitatiebegroting (hier zet je de verwachte kosten en omzet neer)
- Liquiditeitsbegroting (de verwachte inkomsten en uitgaven)
Verschil tussen exploitatie- en liquiditeitsbegroting?
Het verschil is dat je in een exploitatiebegroting laat zien wat je omzet en kosten per jaar zijn. In een liquiditeitsbegroting is dit op kortere termijn. Vaak per maand of per kwartaal.
Ons voorbeeld is handig voor je ondernemingsplan
Bij het schrijven van een ondernemingsplan komt specifieke kennis om de hoek kijken. Daarom is het handig om je goed in te te lezen in de onderdelen die aan bod komen. Een van deze onderdelen is het maken van een marketingplan. Ga jij een onderneming beginnen zonder kennis van de markt, doelgroep en de vele marketingactiviteiten? Dan is de kans groot dat jij niet alles uit jouw bedrijf haalt. Het gevolg is dat je geen (of niet de juiste) klanten naar je onderneming toehaalt.
Dat wil je uiteraard voorkomen. Het is daarom van groot belang om vooraf een strategisch marketingplan te maken. Hiermee stel je ook makkelijker je ondernemingsplan op. Als je zo’n strategisch marketingplan opstelt kom je namelijk achter het volgende:
- De marketingstrategieën van de concurrenten
- Trends en ontwikkelingen binnen jouw markt
- Welke onderscheidend vermogen jij kan gebruiken (ook wel USP’s genoemd)
- Hoe jij bijvoorbeeld marktaandeel kan veroveren in jouw markt
- Het opstellen van een specifieke doelgroep (handig om later te adverteren)
- Welke marketingactiviteiten je uit moet voeren
Op deze pagina kan jij een marketingplan voorbeeld downloaden. Je krijgt er tijdelijk een extra bonusplan erbij. Zo heb je inzicht in twee specifieke strategische marketingplannen.
Veelgestelde vragen over een ondernemingsplan
In dit plan geef je informatie over je bedrijf. Van het idee tot het financieren van jouw plan. Het doel hiervan kan zijn om investeerders of banken te overtuigen om te investeren in je bedrijf.
Het plan maak je door middel van een aantal (vaste) onderdelen. De volgorde staat niet vast, maar de informatie die je moet vertellen wel.
1. Introductie over de ondernemer (kwaliteiten en ervaring)
2. Bedrijfsgegevens en idee
3. Ontwikkelingen in de markt
4. Doelgroep
5. Marketingplan
6. Financiële analyse
De onderdelen staan op deze pagina uitgelegd.
Een ondernemingsplan is niet verplicht. Tenzij je bijvoorbeeld investeerders wilt aantrekken. Of als je geld van een bank wil. Ook als je geen ‘vreemd vermogen’ nodig hebt, raden wij aan om een plan. Hiermee zorg jij dat je jouw onderneming uit diverse invalshoeken onderzoekt.