4 Gouden tips voor het opstellen van een marketingplan

Hoe stel je een goed marketingplan op?

Als ondernemer en marketeer dien je continue de strategie van het bedrijf bij te sturen. Om deze reden dien je onderzoek te doen en een actueel marketingplan op te stellen. Dit heeft als voordeel dat je weet:

  • Op welke veranderingen en ontwikkelingen je in kan spelen op de markt
  • Hoe je anticipeert op de concurrentie in de markt
  • Waar kansen en bedreigingen liggen voor het bedrijf

Voor studenten geldt; wanneer je in het 4e jaar van je HBO studie zit moet je een scriptie gaan schrijven. Het schrijven van een scriptie en marketingplan wordt door vele studenten gezien als een lastige klus; waar moet je beginnen en wat voor onderzoek moet ik doen? Al deze vragen dienen in je voorbereiding al beantwoord te worden.

In deze blog hebben we enkele tips voor je op een rijtje gezet. Deze tips zijn gebaseerd op de voorbereiding voor het opstellen van een goed marketingplan.

Strategisch marketingplan voorbeeld

Let op: Dit zijn tips als ‘voorbereiding’ op het schrijven van een strategisch marketingplan. Voor het schrijven van een strategisch marketingplan kan je deze pagina raadplegen.

1. Stel een duidelijke probleemstelling op voor je marketingplan

Allereerst begin je met het uitzoeken van een onderwerp voor je onderzoek. Het is belangrijk dat het onderzoek een bijdrage levert voor het bedrijf. In de meeste gevallen krijg je ook een (stage)vergoeding of salaris. Het bedrijf wilt wel hier iets tegenover hebben staan; dit is vaak een goed onderzoek met een concreet advies.

Om tot een goede probleemstelling te komen dien je het management goed te ondervragen. Waar lopen ze tegen aan en wat is de reden waarom jij onderzoek moet uitvoeren? Vraag hier goed door! Hoe beter je doorvraagt, hoe beter jij een situatieschets kan maken van het aanwezige probleem. Mogelijke antwoorden voor een marketingplan kunnen zijn:

  • Wij willen een nieuw product in de markt introduceren, maar wij weten niet hoe?
  • Wij willen de omzet met een X percentage laten stijgen, hoe dan wij dit?

Bovenstaande vragen zijn heel vaag en niet goed. Wanneer het bedrijf zo’n antwoord geeft, moet jij doorvragen. Waarom wilt het bedrijf de omzet laten stijgen? Vormt het een bedreiging wanneer er te weinig omzet wordt gehaald? Waarom vormt het dan een bedreiging?

Naar aanleiding van zo’n gesprek kan je een duidelijke probleemstelling opschrijven. Je hebt hierbij de eerste opzet van een mogelijk onderwerp voor je scriptie.

2. Baken het onderzoek van je strategisch marketingplan af

In de praktijk zien wij vaak studenten en ondernemers met een onderwerp komen dat betrekking heeft op meerdere (probleem)gebieden. Het nadeel hiervan is dat jouw onderzoek niet concreet wordt. Dit kan leiden tot een erg breed onderzoek. Het zorgt er namelijk voor dat je vele zaken moet gaan onderzoeken en teveel verbanden moet gaan trekken. Om deze reden is het belangrijk dat je het onderzoek gaat afbakenen. Het afbakenen kan je doen door middel van bijvoorbeeld onderstaande elementen. Achter elk element staat een voorbeeld genoteerd:

  • Sector (reisbranche/autobranche)
  • Doelgroep (mannen/vrouwen)
  • Regio (randstad/provincies)

Dit zijn slechts voorbeelden waarop je een onderzoek kan afbakenen. Het moraal van deze tip is om je onderzoek zo specifiek mogelijk te houden. Het bedrijf heeft immers meer aan een concreet advies voor één doelgroep, dan een half advies die eventueel van toepassing kan zijn voor meerdere doelgroepen.

Nadat je het onderzoek hebt afgebakend kan je de deelvragen en hoofdvraag opstellen. Uiteraard dien je deze onderzoeksvragen te maken in overeenstemming met het bedrijf.

3. Stel een Plan van Aanpak op – onderzoeksvoorstel

De handelingen die hierboven zijn genoemd dienen in het Plan van Aanpak neergezet te worden. Dit plan is de voorbereiding op je onderzoek dat je gaat uitvoeren. Het wordt daarom ook een ‘onderzoeksvoorstel’ genoemd. In dit plan schrijf je o.a.:

  • Onderzoeksvragen
  • Afbakening van het onderzoek
  • Theoretisch kader
  • Tijdsschema

Dit zijn slechts enkele elementen van een Plan van Aanpak. Voor een compleet overzicht kan je dit voorbeeld downloaden.

4. Zoek een voorbeeld van een marketingplan (scriptie)

Wanneer je een concreet voorbeeld hebt, is het opstellen van een scriptie of marketingplan makkelijker. Zo weet je precies hoe je bepaalde elementen moet opstellen. Daarnaast ben je verzekerd van een goede indeling. Het voorbeeld op Marketingscriptie.nl is bijvoorbeeld beoordeeld met een 8,5. Hierdoor ben jij verzekerd van een kwalitatief (marketing)plan.

Hiermee voorkom je dat jij vertraging oploopt. Daarnaast stel je sneller een scriptie en strategisch marketingplan op. Je weet immers door een voorbeeld hoe je een goed onderzoek moet uitvoeren. Hiermee voorkom je dat je onnodige (bij)zaken gaat uitvoeren.

Op deze pagina staat een compleet voorbeeld van een scriptie en marketingplan.

Je bent klaar voor het opstellen van een marketingplan

Wanneer je de voorbereiding op de juiste manier hebt uitgevoerd kan je ‘echt’ beginnen met je marketingplan. Vergis je niet; de voorbereiding is essentieel om uiteindelijk een degelijk marketingplan op te kunnen stellen. Op deze website staat voldoende informatie en voorbeelden om zelf een strategisch marketingplan op te stellen. Hierin is het belangrijk dat je o.a. de volgende onderwerpen behandeld:

Bonustip voor studenten: Zoek een geschikt stagebedrijf

Het is belangrijk dat je affiniteit hebt met het bedrijf waar je het onderzoek gaat uitvoeren. Wanneer je passie bij ‘sport’ ligt, is het belangrijk dat je een afstudeeronderzoek houd bij bijvoorbeeld een professionele sportclub. Voor het vinden van een passende stage kan je de volgende methodes raadplegen:

  • Vacaturebanken
  • Netwerken
  • Vragen op school naar stagebedrijven

Bonustip voor ondernemers en marketeers: Zorg voor een frisse kijk op je organisatie

Wanneer je het onderzoek zelf uit gaat voeren ben je sneller geneigd om jouw kennis over het bedrijf te gebruiken. Dit is uiteraard goed, maar het zal nog beter zijn om een extern iemand erbij te betrekken. Jij kan immers erg positief zijn over de huidige processen, terwijl het eigenlijk niet zo positief is. Jij vind de huidige werkwijze perfect, omdat je het gewend bent. De vraag is alleen of het wel efficiënt genoeg is?

Een externe (marketing) persoon heeft een frisse kijk op de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld erg handig zijn in de interne analyse. De externe analyse kan je uiteraard zonder hulp van een externe partner uitstekend uitvoeren. Een externe hulp hoeft niet duur te zijn! Een stagiaire van een Hogeschool of Universiteit kan uitstekend onderzoek uitvoeren.

Het voordeel is dat je hiermee een compleet plan en advies krijgt van iemand met een frisse blik van jouw onderneming.

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.