Persbericht schrijven in 10 simpele stappen

Persbericht schrijven in 10 simpele stappen | met voorbeelden en gouden tips

Een persbericht schrijven kan effectief zijn. Je brengt journalisten of redacties op de hoogte van jouw nieuws. Wanneer zij het persbericht interessant vinden, kan het gepubliceerd worden. Het voordeel is dat je geen dure (marketing)investeringen hoeft te doen. Een advertentieblok afkopen in de Telegraaf kost al gauw ruim € 29.000. Helaas is het schrijven van een persbericht niet eenvoudig. Er komt heel wat bij kijken. Om een goed persbericht te schrijven doe je in ieder geval het volgende:

  • Zorg voor actueel nieuws (geen verkapte reclame)
  • Maak een duidelijke structuur (kernboodschap bovenaan)
  • Zet je contactgegevens neer
  • Schrijf eenvoudig en maak het begrijpbaar (geen vakjargon)

Met de stappen in deze blog maak jij snel je eigen persbericht. Met de juiste structuur. Wel zo handig om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen! Een nieuwsbericht kan bijvoorbeeld onderdeel zijn van je marketingplan. Daarnaast schrijven wij waar een persbericht aan moet voldoen.

Strategisch marketingplan voorbeeld

Wat is een persbericht?

Een persbericht is een communicatiemiddel om nieuws onder de aandacht te brengen. Dit is vaak nieuws omtrent je bedrijf of product. Het doel is om ‘free publiticy’ te genereren in de media. Ook wel; publiciteit waar je niet voor hoeft te betalen. Het is belangrijk om journalisten te overtuigen om jouw persbericht te plaatsen. Dit doe je door actueel nieuws te delen.

Het voordeel van een persbericht is dat het gratis is. Jij kan het zelf opstellen, zonder media (advertentieruimte) te hoeven inkopen. Daarnaast biedt een persbericht de volgende voordelen:

  • Gemakkelijk verspreiden naar diverse kranten (je bent niet beperkt tot één journalist)
  • Het nieuws kan viral gaan
  • Je profiteert van een breed bereik (stel dat de redactie het plaatst)
  • Een efficiënte manier om met je doelgroep te communiceren

Een persbericht moet echt nieuwswaardig zijn. Het mag geen verkapte reclame zijn voor jouw bedrijf of product. Een journalist heeft dit al gauw door. Zij krijgen dagelijks persberichten binnen. Aan jou de taak om op te vallen!

Het begint allemaal met een duidelijke titel en een goede indeling van het bericht. Op deze manier wek je de interesse van de redactie. Zo gaat hij of zij verder lezen. De kans op plaatsing is dan groot. Structuur is dus erg belangrijk in je persbericht!

Persbericht voorbeeld
Hierboven zie je een voorbeeld van een persbericht. Dit is een stukje van het nieuwsbericht.

Tip voor het verspreiden van je bericht:
Denk breed! Beperk je niet tot slechts een redactie. Een persbericht kan je naar meerdere journalisten sturen van meerdere redacties. Wellicht heb je een plaatselijk krantje? Stuur daar je persbericht ook naar toe. Mits het relevant is uiteraard. Je hoeft het niet alleen te sturen naar nationale redacties van grote kranten.

Daarnaast kan je jouw persbericht ook versturen naar internetplatforms. Bestaat er een (nieuws)platform waar jouw doelgroep komt? Stuur de website een mailtje met je bericht. Kortom, een persbericht kan zowel offline (krant/magazine) als online (website) worden geplaatst.

Hoe schrijf je een effectief persbericht?

Heb je relevant en actueel nieuws? Dan kan jij je persbericht schrijven. Dit is niet eenvoudig. Je dient rekening te houden met diverse factoren. Journalisten ontvangen dagelijks tientallen nieuwsberichten. Je wilt natuurlijk hier bovenuit springen. Hieronder hebben wij een stappenplan gezet. Met deze voorbeelden maak jij een officieel persbericht.

Stap 1. Bedenk een nieuwswaardig onderwerp

Zorg dat je echt ‘nieuws’ te vermelden hebt. Een persbericht moet geen ‘verkoopbericht of reclame’ zijn. Doe je dit wel, dan kan je ervan uitgaan dat jouw nieuwsbericht niet geplaatst wordt. Later in deze blog leggen concreet uit hoe je aan een onderwerp komt (mocht je dit niet hebben). Kijk in de volgende paragraaf naar ‘punt 2’.

Onderwerpen die het goed doen in de media:

  • Je bent de eerste die iets doet in Nederland. Bijvoorbeeld het inzetten van robots voor het ontvangen van gasten.
  • Je hebt onderzoek gedaan en wilt de uitkomsten publiceren.
  • Opening van een filiaal of vestiging (werkt bij lokale media vaak goed).
  • Overname van het bedrijf.
  • Aanstelling van een nieuwe CEO of CFO (werkt als je een bekend bedrijf bent).
  • Bezoek van een Bekende Nederlander
  • Een belangrijke investering voor het milieu (bijvoorbeeld: Supermarkt X bezorgt boodschappen voortaan op een elektrische fiets).
  • Nieuw product of dienst lanceren. Dit moet geen verkooppraatje zijn. Vermeld bijvoorbeeld welk maatschappelijk probleem jouw product oplost. Of wellicht is jouw organisatie wel de eerste in Nederland die het product in de markt zet.
Slecht persbericht
Hierboven zie je een titel en inleiding van een persbericht. Het is niet bepaald een persbericht dat relevant is voor de lezer.

Waarom bovenstaand voorbeeld niet relevant is voor redacties en journalisten
Ik ken Slimdruk niet? Daarnaast zegt ’10 jaar Slimdruk’ ons ook niet zoveel. Dit zou je beter kunnen sturen naar een lokale redactie waar je gevestigd bent. Een landelijke krant heeft geen zin. Tenzij je uiteraard een heel bekend bedrijf bent. In het persbericht staan ook teveel commerciële teksten, met zelfs de aankondiging van een bepaalde korting.

Het bedrijf had voor een andere insteek kunnen kiezen. Dit begint allemaal bij de titel. Dit komt nieuwswaardiger over: Slimdruk viert 10-jarig jubileum in Leeuwarden. Daarnaast zouden wij het bericht nieuwswaardiger maken. Zet bijvoorbeeld je toekomstplannen erin. Gaat het bedrijf wellicht tientallen zonnenpanelen op het dak plaatsen? Vermeld het!

Stap 2. Schrijf de inleiding van je persbericht [voorbeeld]

Schrijf een duidelijke inleiding. In de inleiding zet je de belangrijkste boodschap neer. De journalist moet direct zien waar je bericht over gaat. Dit moet triggeren om het bericht verder te lezen. Je vraagt je wellicht af; hoe kan ik dit doen? Wij geven als tip om in ieder geval de 5 W’s erin te verwerken:

  1. Wat gaat er gebeuren of is er gebeurd? (wat)
  2. Wie gaat er wat doen? (wie)
  3. Waarom gebeurt het….wat is de reden? (waarom)
  4. Waar vindt het plaats? (waar)
  5. Waarom gebeurt het? (waarom)

De inleiding wordt ook wel ‘lead’ genoemd.

Hoe lang moet de inleiding zijn?
Wij raden aan om maximaal 60 a 65 woorden te gebruiken. Hiermee daag jij jezelf uit om alleen de belangrijkste informatie te vermelden. Kortom, houdt het bondig en kort! Maak de inleiding dikgedrukt. Dit maakt de tekst makkelijk scanbaar. Tevens laat je de pers zien dat het je inleiding is. Hieronder vind je drie voorbeelden / format.

Inleiding persbericht


Voorbeeld 1 – lead (aankondiging onderzoek)

Vierdejaarsstudenten van ‘Hogeschool Leiden’ zijn gestart met het inzamelen van lege flessen. Hiermee zamelen zij geld in voor hun ‘Ondernemersonderzoek 2020’. Studenten onderzoeken de mogelijkheden om als schoolverlater direct een eigen bedrijf te beginnen. Uit een recente steekproef blijkt dat slechts 5% direct een eigen onderneming start. De onderzoekers willen het dalende ondernemersklimaat in Nederland tegengaan.

Voorbeeld 2 – lead (opening nieuwe winkel)
Keizer & Zo heeft gisteren feestelijk haar deuren geopend in Haarlem. De lingeriewinkel is gevestigd op de Kroonweg 43. Een bekende straat onder winkelliefhebbers. Modeontwerpster Monica Faam knipte onder toeziend oog van ruim 100 aanwezigen het lintje door. Dit is de tweede vestiging van Keizer & Zo in Nederland.

Voorbeeld 3 – lead (opening nieuw filiaal)
Elektronicawinkel Barta B.V. opent donderdag 3 december feestelijk haar deuren in Haarlem. Het is de eerste winkel van de multinational in Nederland. Met deze stap begint Barta een avontuur in Nederland. Meerdere vestigingen in ons land sluit het bedrijf niet uit. De opening blijft niet onopgemerkt. Elektronica-icoon Ruud Wenders knipt het lintje door. De bezoekers maken na de opening direct kennis met het Barta-concept.

persbericht opmaak
Boven je inleiding zet je dikgedrukt de titel neer. Daarboven zet je altijd de plaatsnaam, datum en ‘persbericht’ neer. Vervolgens kan je de inleiding gaan maken.

Stap 3. Schrijf de belangrijkste informatie bovenaan – maak het oprolbaar

Heb je de inleiding geschreven? Dan kan je aan de slag met de ‘body tekst’. Dit is tekst onder de intro. Hier geef je meer achtergrondinformatie. Zorg ervoor dat je de interesse van de journalist blijft wekken. Dit doe je door de belangrijkste boodschap bovenaan te vermelden. Je werkt eigenlijk in een soort piramidestructuur. Dit houdt in dat je direct de belangrijkste informatie vermeld. De minst belangrijke informatie zet je onderaan het bericht neer. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen:

  • Wat is noodzakelijk om te weten voor de lezer?
  • Zijn er bepaalde resultaten die ik wil delen?

Stel dat je onderzoek hebt gedaan. Dan is het uiteraard handig om eerst de resultaten te vermelden. Wat is er uit je onderzoek gekomen? Wat zijn de eventuele aanbevelingen? Daarna (onderin) kan je bijvoorbeeld de onderzoeksmethode vermelden.

Stel dat je de lancering doet van een nieuw product. Kortom, een evenement. Dan is het belangrijk om allereerst te vermelden:

  1. Wanneer wordt het product gelanceerd?
  2. Wat is het precies voor product / dienst? Of ‘wat wordt er gelanceerd?’
  3. Waarom wordt het gelanceerd? Lost het product een (maatschappelijk) probleem op?
  4. Waar vindt de lancering plaats?
  5. Wie lanceert het product? Wellicht door een bekend persoon?
  6. Vanaf wanneer is het verkrijgbaar?

Op het laatst kan je bijvoorbeeld de website vermelden. En achtergrondinformatie van het bedrijf. Voor jou is het misschien heel belangrijk om allereerst je website en bedrijfsinfo te vermelden. Voor de lezer niet. De journalist wilt direct weten wat er aan de hand is en wat het nieuws is.

5 w's in je nieuwsbericht
Zorg dat je de 5 w’s ieder geval verwerkt. Dit is het belangrijkst. De 5 w’s staan bij stap 2 uitgelegd.

Waarom moet je de belangrijkste informatie bovenaan zetten?
Stel dat jij een persbericht schrijft van ½ A4. Dit betekent niet dat heel jouw bericht vermeld wordt. Dit is afhankelijk van de ruimte wat de journalist over heeft. Door de belangrijkste details bovenaan te vermelden, maak je jouw persbericht oprolbaar. Kortom, de journalist kan bijv. de laatste twee kopjes (of alinea’s) weglaten. Je bericht verliest hierdoor niet zijn waarde. Immers staat de belangrijkste informatie bovenaan.

Stap 4. Maak tussenkopjes en alinea’s (scanbaar maken van de tekst)

Het is belangrijk dat je tekst scanbaar is. Hierdoor kan een journalist gemakkelijk door jouw persbericht scrollen. Tevens wekt dit de interesse van de lezer! Wanneer je een hele lap tekst ziet, zonder alinea’s en tussenkopjes is de kans groter dat de lezer afhaakt. Dat is zonde. Je hebt immers je best gedaan om een goed persbericht te maken. Zonder tussenkopjes en alinea’s maak je de kans op plaatsing kleiner. Het verwerken van scanbare elementen is belangrijk voor je structuur.

Voorbeeld van tussenkopjes (aan de hand van de inleiding uit stap 1):

  • Steeds minder ondernemers in Nederland
  • Hoe wordt het ingezamelde geld besteed?
  • Studenten vinden het starten van een onderneming lastig
  • Een stijging van de werkloosheid met 4%
  • Kennis en inzichten van Hogeschool Leiden

Sommige vinden het makkelijk om van tevoren al een structuur te maken voor hun bericht. Met hierin de tussenkopjes. Het voordeel is dat je gerichter de tekst op kan stellen. Voor sommige is dit juist een nadeel. Zodra de tussenkopjes staan, kan je brein niet ‘out of the box’ denken. Je bent geneigd om teveel in hokjes te denken. Met hokjes bedoelen wij ‘de tekst dat past bij het kopje’. Het is uiteraard handig om een richtlijn te hebben, maar achteraf de kopjes maken werkt vaak beter.

Onderwerp van je bericht
Hierboven zie je een persbericht. Dit is een relevant onderwerp. Het bericht is namelijk net voor Oudjaarsdag verschenen. Kortom, relevant voor de media. Daarnaast wordt er een kort en krachtige inleiding gegeven. Doordat de inleiding dikgedrukt is, maakt het je tekst direct scanbaar. Eventueel konden ze nog wel een tussenkopje plaatsen boven de eerste alinea, zoals: Nederlanders vergeten massaal deur op slot te doen.

Tip:
Maak een kopje altijd dikgedrukt en 1 a 2 lettertypes groter. Dit lijkt een ‘eenvoudige’ tip, maar wij zien het nog vaak mis gaan. Wij komen nog regelmatig tegen dat een kopje dezelfde lettertype/opmaak heeft als de rest van de tekst. Het gevolg is dat het nog steeds moeilijk (of eigenlijk niet) scanbaar is voor de journalist.

Stap 5. Zet een quote in het krantenbericht

Eerder in deze blog vermelden wij het al (met een voorbeeld). Verwerk een quote in je krantenbericht. Dit maakt het veel persoonlijker. Door een quote te benoemen ziet de journalist direct dat hij met een ‘echt’ iemand te maken heeft. Een quote kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een mening van een bepaald persoon
  • Aankondiging door een directielid

Vergeet niet om zijn of haar naam te vermelden, gevolgd met bedrijfsnaam en functietitel. Een quote hoeft niet lang te zijn. Niks is fout! Een citaat van twee zinnen kan bijvoorbeeld krachtigere informatie bevatten dan een stukje van 4 zinnen.

Een quote begin en eindig je met een citaat. Zie het voorbeeld hier beneden.

“Robots bieden uitstekende kansen voor ons bedrijf. Zo kunnen wij dit inzetten in onze winkel om klanten sneller te bedienen. Ik verwacht dat er komende jaren door bedrijven flink geïnvesteerd wordt in robotica-oplossingen”, aldus Peter Wils, algemeen directeur bij Keizer & Zo.

quote in je bericht
Hierboven zie je een voorbeeld van een quote. Als toevoeging kon de gemeente erbij geschreven worden waar Ferrie wethouder is.

Stap 6. Maak een opvallende kop / titel

Journalisten krijgen dagelijks vele persberichten binnen. Jij wilt natuurlijk opvallen. Een opvallende kop is hier de basis van. Hiermee dien jij de interesse te wekken van de journalist. Vervolgens bepaalt de lezer of hij/zij het bericht verder leest. Ook al heb je een zeer interessant stuk. Zonder duidelijke en opvallende titel beland jouw bericht op de grote hoop!

Een opvallende kop moet zeker aan de volgende elementen voldoen:

  • Vat jouw bericht samen in één zin
  • Houd je titel kort en bondig (het liefst maximaal 10 woorden)
  • Laat je titel antwoord geven op: Wie, Wat, Waar? (mocht een ‘W’ niet relevant zijn, kan je deze weglaten…maar dit raden wij niet aan)
  • Maak geen reclameachtige titel (blijf relevant)
  • Schrijf actief (vermijd woorden als zullen/kunnen)
  • Voeg eventueel getallen toe (alleen als dit mogelijk is)
  • Eindig de titel niet met een punt
  • Begin de kop met een hoofdletter
  • Maak je titel dikgedrukt en gebruik een iets grotere lettertype
  • Is de titel een uitspraak? Maak dan gebruik van aanhalingstekens

Wij raden aan om een titel pas op het eind te maken. Zo kan jij een sterke titel opstellen die past bij de gehele tekst. Waarschijnlijk heb je in de tekst bepaalde woordkeuzes gebruikt, die je kan gebruiken voor de titel.

Wat zijn geen sterke kopjes? [voorbeeld]
Hieronder staan enkele foutieve kopjes. Achter de titel staat een korte reden, waarom dit niet geschikt is.

  1. Keizer & Zo gaat kleding verkopen (klinkt als reclame)
  2. Keizer & Zo kan zich vestigen in Haarlem (niet actief geschreven)
  3. Flinke kortingen bij Marto B.V. (klinkt als reclame)
  4. Interno B.V. lanceert een bijzonder product op woensdag 20 januari 2020 in Haarlem om 11.00 uur (te lang en niet concreet. Zo staat er niet in wat voor product ze gaan lanceren).
Hoe maak je een titel
Hier zie je een voorbeeld van een slechte titel. De kop is veels te lang en leest niet lekker. Tevens klinkt het te commercieel door hun ‘Cash-Back Bonusprograma’. Deze titel zou beter lezen: UnionPay door 28 miljoen handelaren geaccepteerd buiten China.

Wat is een goede titel? [voorbeeld]
Hieronder vind je voorbeelden van sterkte titels. Dit kan je als format gebruiken in je persbericht.

  • Nieuwe lunchroom Pastito geopend in Utrecht
  • Lingeriewinkel Barta opent eerste winkel in Nederland
  • Feestelijke opening Keizer & Zo op 5 juli in Leiden
  • Keizer & Zo opent twee nieuwe kledingwinkels tegelijk
  • Nieuwe Jumbo opent nabij Grote Markt in Den Haag
  • Omzet Lingeriewinkel Jansen stijgt met 14 procent (alleen als dit een bekend bedrijf is, is dit nieuwswaardig)
  • In de rij voor nieuw laptopfiliaal ‘Misko’ op de Zuidas
  • Stucko neemt voortouw om kinderarbeid tegen te gaan
  • Stucko toonaangevend in tegengaan kinderarbeid
  • Amsterdamse startup lanceert eerste inktvrije printer in 2020
  • Bol.com krijgt nieuwe CEO en CFO
  • Lancering marketingplatform voor studenten en ondernemers
  • Profvoetballer Erik Manoef opent kunstgrasveld bij v.v. Schippers
  • Rabobank zet robot in bij ontvangst van klanten
Voorbeeld goede titel persbericht
Hierboven zie je een duidelijke titel. Het is voorzien van cijfers. En het geeft kort en krachtig aan ‘wat’ er gebeurd is en ‘waar’.

Bonustip voor een sterk kopje:
Zet alleen je bedrijfsnaam in de titel als iedereen die kent. Ben je vrij onbekend voor de lezers? Dan is het niet slim om een titel te maken waar je bedrijfsnaam in staat. Stel dat je een product gaat lanceren en je zet neer: Impro B.V. lanceert de eerste dieselfiets. Dan zou dit minder interesse opwekken dan: Amsterdamse startup lanceert eerste dieselfiets. Kortom, gebruik liever een ander woorrd i.p.v. bedrijfsnaam als je het bericht verstuurd. Dit is natuurlijk dan wanneer je het naar een plaatselijk krantje stuurt (waar inwoners je wellicht wel kennen). Dan kan je het wel overwegen.

Stap 7. Voeg beeldmateriaal toe

Of dit een mythe is of niet; dit blijft voor ons een raadsel. Uit diverse bronnen is wel gebleken dat beeldmateriaal helpt! Een journalist blijkt eerder een artikel te plaatsen als er een (scherpe) afbeelding bij zit. Zorg dat dit een afbeelding is van goede resolutie, dat geschikt is voor een krantenartikel. Geschikt beeldmateriaal is bijvoorbeeld:

  • Foto van het product
  • Sfeerfoto van de (winkel)opening
  • Foto van de eigenaar / directieleden
  • Infographic
  • Grafieken
  • Video (voor online nieuwsberichten)

Waarom je beeldmateriaal niet in de bijlage moet mee sturen
Wij raden aan om het beeldmateriaal niet als bijlage mee te sturen. Dit zorgt er namelijk voor dat de e-mail erg groot wordt qua bestandsgrootte. Hoe groter het bericht met elementen, hoe hoger de kans is dat het in de spambox beland.

Zet in je nieuwsbericht bijvoorbeeld een link naar een externe website waar het beeldmateriaal gedownload kan worden. Gebruik hierbij de term: rechtenvrije afbeelding. Zo weet de journalist dat hij/zij het materiaal kan gebruiken. Vergeet ook het volgende niet:

  • Geef bij de afbeelding een korte omschrijving
  • Zijn er personen zichtbaar? Geef aan wie dit zijn (tenzij het natuurlijk een sfeerfoto is)
  • Geef aan wie de fotograaf is
Infographic beeldmateriaal
Hierboven zie je een duidelijk voorbeeld van een infographic van Wehkamp. Dit is gemaakt door het bedrijf Infographic-Designer.

Ben je geen Photoshop-held?
Op internet zijn er diverse programma’s waarmee je simpel beeldmateriaal kan maken, zoals een infographic. Je kan bijvoorbeeld de gratis tool van Canva.com gebruiken. Hiermee maak je gemakkelijk afbeeldingen op. Wil je een uitgebreide versie? Dan kan je bijvoorbeeld gaan voor Piktochart.com of Easel.ly. Op deze (betaalde) platformen maak je gemakkelijk beeldmateriaal.

infographic persbericht maken
Deze infographic hebben wij gratis gemaakt met Picktochart. Hier kan jij ook gemakkelijk beeldmateriaal maken. Deze infographic heeft ons 30 minuten gekost (zonder kennis van bewerken).

Stap 8. Doe een spelling- en grammaticacheck

Dit is oh zo belangrijk! Wij komen nog te vaak berichten tegen waar vele spellingsfouten in staan. Bij persberichten is het nog noodzakelijker om dit meerdere keren te checken. Journalisten haken namelijk af als er teveel fouten instaan. Het kan amateuristisch overkomen. Het lijkt alsof je weinig tot geen aandacht eraan hebt besteed. Tevens zorg je ervoor dat de journalist meer werk te doen heeft. Zo moet hij jouw tekst controleren op spelling. Kortom, controleer dit goed! Daarnaast geven wij de volgende tips:

  • Verstuur nooit direct het bericht naar de media! Controleer de volgende dag nog een keer de spelling met een frisse blik.
  • Laat een college het ook nalezen.

Handige en gratis tools voor het checken van je spelling:

  1. Microsoft Word
  2. Het platform ‘Spelboy.com‘.

Bij Microsoft Office staat de spelling- en grammaticacontrole vaak onder het tabblad ‘extra’. Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan je in het helpvenster ‘spelling’ intypen. Je krijgt dan te zien waar de tool is.

Stap 9. Vermeld contactgegevens – noot voor de redactie

Onderaan het persbericht zet je de contactgegevens neer. Zet hier ook de functietitel van de persoon erbij. Mocht de journalist een vraag hebben, kan hij/zij je gemakkelijk bereiken. Wees dan ook goed bereikbaar de dagen na het verspreiden. Van ’s ochtends tot ’s avonds. Wij geven als tip om minimaal twee mailadressen en twee telefoonnummers neer te zetten (bijvoorbeeld van een collega). Kortom noteer de volgende onderdelen. Kortom noteer de volgende gegevens:

  • Naam (bij wie de journaliste terecht kan voor vragen)
  • Functietitel
  • Bedrijfsnaam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres

Zet een paar enters onderaan je persbericht. Schrijf op: Noot voor redactie. Vervolgens kan je jouw contactgegevens vermelden.

Noot voor redactie
Dit is een uitgewerkt format die je kan gebruiken voor jouw persbericht. Noteer dit bij ‘noot voor redactie’

Tip voor de afsluiting van je bericht
Geef aan waar het persbericht eindigt. Doe dit door onder de laatste zin te zetten ‘Einde persbericht’. Vervolgens noteer je de contactgevens (noot voor de reactie).

Einde van het bericht
Zo geef je aan tot waar het nieuwsitem loopt.

Stap 10. Het versturen en verspreiden van je persbericht

Dit is eigenlijk de laatste en spannendste stap; het verspreiden van je persbericht. Hieronder in deze blog geven wij concrete tips naar welke media jij je bericht kan sturen. Heb je dit in in kaart gebracht? Volg dan het onderstaande proces:

  1. Pak het Excelbestand erbij met de mailadressen (zie eerdere tip in deze blog over het verzamelen en het opslaan van relevante media)
  2. Open je mailprogramma
  3. Zet in het onderwerp je titel neer
  4. Voeg je persbericht toe als tekst in de mail (niet als bijlage)
  5. Maak het persoonlijk. Noem de naam van de journalist als je dit weet (ook al ken je diegene niet). Soms staat het op de website vermeld.
  6. Druk op ‘versturen’

Voorkom deze fout:
Zet in het onderwerpsregel geen ‘Persbericht’ neer. Als je dit wel doet, heb je de kans dat jouw titel wegvalt. Een mailprogramma laat namelijk (in de voorvertoning) slechts een aantal karakters zien. Jouw kopje kan dus wegvallen op het beeldscherm van de journalist. Om deze reden adviseren wij om het woord ‘persbericht’ te vermijden.

Versturen persbericht
Hierboven zie je duidelijk het verschil. Als je titel te lang is, valt hij weg. Laat daarom onnodige woorden als ‘persbericht’ achterwege.

8 tips voor een effectief persbericht [met voorbeelden]

Waar moet een persbericht aan voldoen? Waar moet ik echt rekening meehouden? Dan vertellen wij hieronder. Dit is een mooie toevoeging op het stappenplan hierboven. Gebruik het stappenplan samen met deze tips als checklist. Zo weet je zeker dat je een krachtig en officieel persbericht gaat verspreiden.

Tip 1. Zorg dat je een doel hebt

Een persbericht schrijf je niet zomaar. Het vergt een investering van je tijd. Je wilt uiteindelijk onder de aandacht komen van je doelgroep. De vraag is uiteraard; wat wil je hiermee bereiken? Met een duidelijke (marketing)doelstelling kan je gemakkelijker je nieuwsitem schrijven. Let er uiteraard op dat het geen verkapte reclame is. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vraag:

  • Hoe wil je dat de doelgroep over jouw bedrijf denkt? (positionering)
  • Moet de doelgroep een bepaalde actie uitvoeren? (inschrijven voor een unieke workshop?)
  • Moet de buitenwereld echt iets noodzakelijks weten? (belangrijke mededeling)
IKEA plaatst dit persbericht omdat het past binnen de bedrijfsstrategie. Zij willen uitstralen en laten weten dat ze bezig zijn met duurzaamheid. Ze positioneren zich hiermee als ‘duurzame’ organisatie. Dit is dan het doel van het bericht.

Tip 2. Zorg voor een (actueel) nieuwsitem

Een persbericht is bedoeld om nieuws te delen. Niet om een verkooppraatje te houden. Zorg daarom voor actueel nieuws! Iets wat in de nabije toekomst is gebeurd. Of dat gisteren heeft plaatsgevonden. Een journalist ziet al gauw of iets ‘reclame’ is of dat je echt nieuws wilt delen. Zie hieronder een voorbeeld:

  • Bedrijf X zet als eerst in Nederland robots in bij ontvangst van klanten

Hierboven zie je een titel van een bericht. Je wilt hiermee delen dat het bedrijf (als eerste van Nederlands) robots inzet bij de ontvangst van klanten. Dit is uiteraard leuk nieuws! Hier beneden zie je een invalshoek die fout is:

  • Bedrijf X geeft korting op het gehele assortiment

Wanneer een journalist bovenstaande titel ziet, is de kans 99% zeker dat het bericht in de prullenbak beland. Het is namelijk niet interessant genoeg om als ‘free publicity’ te plaatsen. Tenzij het uiteraard ‘Gucci’ is of iets dergelijks 😉 Zij geven nauwelijks tot nooit korting.

Je kan er van uit gaan dat dit bericht niet in de (landelijke) media verschijnt. Het bevat totaal geen nieuwswaarde voor de reguliere lezer

Heb je niks nieuwswaardig te delen, maar wil je toch een persbericht plaatsen?
Doe dit niet! Dit is zonde van je tijd. Wel kan je een strategie verzinnen om uiteindelijk een nieuwswaardig artikel te schrijven. Laat bijvoorbeeld een onderzoek uitvoeren. Of doe het onderzoek zelf. Wat dacht je van Flitsmeister! Zij hebben onderzoek gedaan door middel van hun eigen data. Dit hebben ze vervolgens gedeeld met de buitenwereld. Kortom zo’n onderzoek kan je ook doen met bestaande data. Je hoeft niet per se een onderzoeksbureau in te schakelen.

Stel jezelf de volgende vraag om tot een onderwerp te komen voor je onderzoek:

  • Aan welke informatie (data) kan ik komen en waarom is dit relevant voor mijn doelgroep?
  • Is er momenteel een actueel onderwerp waar veel over gepraat wordt? Waar ik ook veel over weet? Heb ik cijfers beschikbaar die ik kan delen met de buitenwereld?

Stel dat er in de winter veel gepraat wordt over de risico’s van een verwarming in huis. Het blijkt dat een verwarming schadelijk kan zijn. Met jouw kennis kan je een nieuwswaardig item schrijven met bijvoorbeeld als titel:

  • Een kwart van de Nederlanders heeft een onveilige verwarming in huis

Zorg er uiteraard wel voor dat je het kan onderbouwen met cijfers/data. Hierboven hebben wij slechts een voorbeeld gegeven, zodat je geïnspireerd raakt.

Voorbeeld van een bedrijf dat bestaande (externe) data gebruikt voor hun persbericht. Zie hieronder de case.

Case: een bedrijf dat data gebruikt om een persbericht te maken
Onlangs lazen wij een artikel (persbericht) op RTL Z. Hierin verschenen prijzen voor het plaatsen van een rouwadvertentie. Dit onderzoek was uitgevoerd door Offerti. Dit hebben zij slim en efficiënt gedaan. Ze hebben bij diverse kranten de prijzen opgevraagd voor het plaatsen van een rouwadvertentie. De prijzen heeft Offerti vergeleken. De resultaten hebben zij gepubliceerd in een persbericht. Dit is nu ‘viral’ gegaan.

Wij gaan ervanuit dat zo’n onderzoek weinig heeft gekost (qua geld), omdat er bestaande data wordt gebruikt van derden. Kortom, Offerti heeft een soort van concurrentieanalyse gemaakt met de prijzen en dit verspreid.

Tip 3. Gebruik geen vakjargon

Je moet in de huid van de lezer en journalist kruipen. Jij werkt met veel trots aan het bedrijf. Je werkt er al een paar maanden of zelfs jaren. Het kan voorkomen dat je dan termen gaat gebruiken die in je branche heel normaal zijn. Het nadeel is dat een journalist niet direct snapt waar jouw bericht over gaat.

Wat gebeurt er als er vakjargon in jouw bericht staat?
Het resultaat; je persbericht beland in de ‘verwijderde items’ van zijn of haar Outlook. Dit wil je uiteraard voorkomen! Je wilt dat jouw persbericht in een keer begrepen wordt. Zorg ervoor dat je eenvoudig schrijft. Laat een buitenstaander ook eens naar je bericht kijken en stel hierna de vraag:

  • Wat is de hoofdboodschap van het bericht?
  • Staan er woorden en/of zinnen in die je niet begrijpt?

Laat je bericht dus niet nalezen door een directe collega. Vraag het eerder aan een vriend of vriendin die buiten het bedrijf/branche werkzaam is.

Voorbeeld vakjargon
Snap jij wat hierboven staat? Wij niet. Voor de reguliere lezer is het niet helder in een keer. Voorkom daarom vakjargon of onduidelijke taal.

Tip 4. Gebruik quotes in je nieuwsbericht

Quotes doen het goed! Dit hebben wij al eerder vermeld in deze blog. Hiermee zorg je ervoor dat jouw bericht ‘menselijk wordt’. Een quote is namelijk een stukje tekst dat bijvoorbeeld door een professional is gezegd. Het geeft een ‘persoonlijke’ touch aan je bericht.

Uiteraard kan je een quote schrijven over hetgeen wat jij zegt. Of een quote van de directeur. Heeft de directie geen tijd om een quote te schrijven? Stel dan zelf iets op namens de directeur. Vraag uiteraard wel (tijdig) goedkeuring voor het stukje.

Voeg altijd de naam toe van diegene die wat zegt. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manier:

“Het maken een marketingplan kost veel tijd. Wij merken dat ondernemers het schrijven hiervan vermijden. Omdat ze het lastig vinden of er geen zin in hebben. Wij stimuleren organisaties om dit wel te doen. Zo is er een duidelijk plan wat uitgevoerd moet worden en met welke middelen”, aldus Pieter de Jong, directeur bij bedrijf X

Zoals je ziet vermeld je altijd de naam, functietitel en bedrijfsnaam. Hanteer citaten als je een quote schrijft.

Geen inspiratie voor een quote?
Maak dan eerst je nieuwsbericht. Scan na afloop je bericht. Zie je een stukje dat iemand ook gezegd kan hebben? Een soort van mening? Gebruik dit dan als quote.

Tip 5. Zoek naar relevante journalisten, media en redacties

Een persbericht kan je versturen naar diverse redacties. Dit hoeft niet per se een nationale (fysieke) krant te zijn. Je kan ook persberichten schrijven voor (internet)platforms of een plaatselijke krant. Met de opkomst van het internet kan jij je doelgroep makkelijker en efficiënter bereiken. Zo kan je eenvoudiger je persbericht verspreiden. Stel dat jij de eerste bent in Nederland die gebruikt maakt van een Robot voor ontvangst van klanten in een kapperszaak. Dan kan je jouw nieuwsbericht sturen naar zowel een website over robots (robotica) als kapperszaken.

Wellicht weet je niet direct welke relevante media er in Nederland zijn. Gebruik daarom Google.

Zoek bijvoorbeeld op de volgende zoektermen:

  • [typ hier jouw branche] + redactie
  • [typ hier jouw branche] + nieuws
  • [plaatsnaam vestiging] + redactie
  • [plaatsnaam vestiging] + nieuws
  • [plaasnaam vestiging] redactie nieuws
  • redactie persberichten insturen
Persbericht verspreiden
Hierboven zie je een zoekterm in Google. Hiermee kom je achter relevante (nieuws)websites. Kijk verder dan de eerste pagina. Wellicht zie je op pagina 2 nog relevante sites staan!

 

persbericht in Google
Met de juiste zoektermen vind je een hoop potentiële media. Zelf waren wij niet op de hoogte van bovenstaande websites. Door onderzoek te doen kom je achter relevante media. Neem minimaal 1,5 uur voor het zoeken naar de juiste media.

Tip 6. Maak een perslijst – vind mailadressen en sla het op!

Ben jij op dit moment aan het zoeken naar de juiste contacten voor een persbericht? Lees dan tip 5. Door te zoeken op diverse zoektermen kom je achter:

  • nieuwswebsites
  • kranten
  • platformen

Heb je een relevante site of media gevonden? Zoek dan naar het e-mailadres. Vaak staat dit op de contactpagina van de site. Staan er diverse mailadressen? Gebruik degene waar ‘redactie’ in het mailadres staat. Als je dit hebt gevonden, verwerk je het in een Excelbestand. Zo maak jij een perslijst.

Hoe je tijd bespaart in de toekomst – maak een perslijst
Wij zien nog regelmatig dat communicatieprofesionals direct het mailadres kopiëren in Outlook en dan op ‘verzenden’ klikken met hierin het persbericht. Het nadeel hiervan is dat je op een later moment (in de toekomst) weer moet gaan zoeken naar de mailadressen. Op het moment dat je het opslaat kan jij (of een collega) later gemakkelijker relevante media vinden. Sla het daarom op in een Excelbestand. Op deze manier maak je eenvoudig een perslijst met relevante media.

Deel het onder diverse categorieën. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manier:

  • Plaatselijke pers
  • Nationale pers
  • Pers uit je branche
  • Internetplatform waar je doelgroep komt
Perslijst maken
Je ziet een voorbeeld van een perslijst. Dit is voor een kledingmerk. Je dient het uiteraard aan te vullen. Het geeft alleen een idee hoe je dit kan maken in Excel.

Tip 7. Verstuur je persbericht niet direct – volg dit tijdschema

Dit is eigenlijk een regel voor alle ‘belangrijke’ communicatie. Druk niet direct op ‘enter’ na het schrijven. Laat hier altijd een dag overheen gaan. Een grote kans dat je diverse grammatica- en spelfouten over het hoofd hebt gezien. Of dat de structuur eigenlijk niet helder is. Dit merk je eigenlijk nooit direct na het schrijven, omdat je dan nog helemaal in de tekst zit. Kijk daarom altijd met een frisse blik opnieuw naar je tekst.

Zorg dat je minimaal 6 dagen uittrekt voor het schrijven van een persbericht:

  • Dag 1: informatie verzamelen
  • Dag 2: quote(s) noteren
  • Dag 3: het persbericht schrijven
  • Dag 4: je persbericht nalezen en eventueel verbeteren
  • Dag 5: het nieuwsitem na laten lezen door een vriend/vriendin
  • Dag 6: je persbericht versturen naar relevante media en journalisten

De 6 dagen geldt uiteraard als dit ook past. Soms dient er direct een nieuwsitem naar buiten gebracht te worden. Dan kan je meerdere stappen in een dag doen. Laat in ieder geval wel een dag overheen gaan tussen het maken en verspreiden van je bericht.

Tijdschema persbericht
Het komt soms voor dat er last-minute iets belangrijks in de media moet verschijnen. Dan kan je dit tijdschema uiteraard inkorten.

Tip 8. Zorg dat je bereikbaar bent na het versturen

Heb je jouw persbericht verstuurd? Dan is het afwachten! Het heeft uiteraard geen zin om direct daarna de redactie ook nog eens telefonisch te gaan benaderen. Dit kan vervelend overkomen. Zeker omdat journalisten drukke periodes kennen. Het is handig om goed bereikbaar te zijn na het versturen. Ook in de avonduren.

De gevolgen als je niet bereikbaar bent
Journalisten hebben wellicht nog vragen over jouw persbericht. Sta ze dan ook zeker te woord! Neem je niet op? Dan bestaat de kans dat de redactie jouw nieuws niet plaatst. De journalist had namelijk nog aanvullende informatie nodig. Omdat jij je telefoon niet opnam, gaat het ‘sprookje’ waar jij veel energie in hebt gestoken over. Doe daarom het volgende:

  • Zorg dat je in het persbericht minimaal twee telefoonnummers zet (van jou en een collega)
  • Wees bereikbaar van ’s ochtends tot ’s avonds
  • Zet ook een of twee mailadressen neer

Voorbeelden van persberichten – 7 stuks

Voorbeelden zijn handig! Wij raden dan ook altijd aan om er een aantal te zoeken. Uiteraard voor je gaat schrijven. Zo weet je precies wat er van je verwacht wordt, hoe je de structuur moet neerzetten en wat de basiselementen zijn. Daarnaast krijg je met een goed voorbeeld inzicht in:

  1. Sterke titels
  2. Goede inleiding
  3. Quotes
  4. Hoe je een bericht oprolbaar maakt
  5. Waar de datum en plaatsnaam moet staan
  6. Hoe je de contactgegevens vermeld

Hoe vind je voorbeelden?
Voorbeelden kan je vinden via Google, ANP Pers Support en in deze blog. Uiteraard helpt Marketingscriptie.nl ook bij het opstellen. Stuur ons gerust een berichtje. In Google kan je verschillende nieuwsberichten vinden door de volgende termen te gebruiken.

  • Opening nieuwe winkel persbericht
  • Opening winkel Amsterdam persbericht
  • Overname bedrijf persbericht
  • Lancering product persbericht Amsterdam
  • Nieuwe product geïntroduceerd persbericht
  • Nieuw product op de markt persbericht

Hierboven hebben wij de plaatsnaam Amsterdam gebruikt. Dit is namelijk een vrij grote regio met veel bedrijven. De kans is groter dat je betere voorbeelden vindt dan wanneer je zoekt op bijvoorbeeld ‘Maarssen’. Gebruik uiteraard ook andere (grote) plaatsen, zoals Rotterdam, Eindhoven, Haarlem etc.

Om het je wat makkelijker te maken hebben wij hieronder enkele voorbeelden neergezet

Voorbeeld 1 – Aankondiging van een samenwerking

Voorbeeld persbericht Flitsmeister

Bekijk hier het hele bericht.

Voorbeeld 2 – Resultaten van een onderzoek

Persbericht verspreiden

Bekijk hier het hele bericht.

Voorbeeld 3 – Resultaten van een onderzoek

Nieuwsbericht maken

Bekijk hier het hele bericht.

Voorbeeld 4 – Overname van een bedrijf

Overname bedrijf pers

Klik hier om het hele persbericht te zien. Tip: de inleiding kon in dit geval korter en bondiger. Probeer als oefening dit voor jezelf te doen.

Voorbeeld 5 – Overname van een bedrijf

Bekijk hier het hele bericht.

Voorbeeld 6 – Opening van een winkel

Opening winkel

Klik hier om het hele nieuwsitem te zien. Tip: het bericht hierboven bevat geen dikgedrukte inleiding. Wij raden aan om dit wel te doen. Zo is het voor de journalist direct duidelijk dat het je inleiding betreft. Ook staat er geen beeldmateriaal bij.

Voorbeeld 7 – Opening winkel (feestlijk evenement)

Persbericht evenement

Bekijk hier het bericht.

Maak je nieuwsbericht onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie

Het schrijven van een persbericht is een (lastig) proces. Je doorloopt verschillende stappen. Zowel in de voorbereiding als na het versturen van je bericht. Het is belangrijk om alle stappen helder te hebben voor je begint. Eigenlijk maak je een soort Plan van Aanpak. Iets wat je ook maakt voor een scriptie/onderzoek! Een persbericht is namelijk meer dan alleen maar ‘schrijven’ van een stuk tekst. Zo dien je helder na te denken over:

  • (Marketing)doelstelling
  • Gewenste resultaat
  • Positionering (hoe wil je dat de doelgroep over je denkt. Welk imago wil je creëren?)

Maak deze fout niet zoals vele ondernemers, marketeers en communicatieadviseurs
Een persbericht mag geen loshangend element zijn van je bedrijfsstrategie. Je moet een doel hebben met je communicatieuiting. Dit verwerk je bijvoorbeeld in je marketingplan, communicatieplan en marketingmix.

Wij komen nog regelmatig marketeers en ondernemers tegen die ‘zomaar’ een persbericht uitsturen, omdat hun gevoel hier goed bij is. Wanneer wij vragen; waarom maak je een persbericht? Krijgen wij vaak te horen: ‘omdat het gratis is en het hoort bij communicatie’. Valt je iets op? Een concreet doel ontbreekt! Dit is natuurlijk zonde van je tijd. Er hangt geen strategie achter.

Stel dat je een persbericht schrijft voor de lancering van een product. Of openening van een winkel. Dan kan het marketingdoel bijvoorbeeld zijn:

  • Naamsbekendheid creëren
  • Klanten aantrekken
  • Positoneren als duurzame winkel

Kan het nog concreter?
Ja, dat kan! Stel dat jij een bedrijfsstrategie hebt opgesteld. Hierin schrijf je dat het bedrijf wilt verduurzamen. Dan is het zeer vreemd als je naar buiten brengt dat je dieselauto’s gaat ontwerpen. Kortom, het bericht moet passen met het beleid dat je voert. En de doelstellingen die je wilt behalen.

Een persbericht als communicatiemiddel in je marketingplan

Achter je boodschap moet een doel zitten. Dat hebben wij hierboven uitgebreid beschreven. Dit doel draagt bij aan de strategie van het bedrijf. Het marketingplan is hier de basis van. Door een strategisch marketingplan te maken kan je als bedrijf concreter en gerichte stappen zetten. Tevens kom je ook tot een gerichte positionering. Deze positionering kan je uiteindelijk ook meenemen in je persbericht.

Wellicht wil jij je duurzamer gaan positioneren. Dan heeft het geen zin om een bericht te maken, waarbij je aankondigt dat je 20 gloednieuwe dieselauto’s hebt gekocht. Door op voorhand een marketingplan te maken, voorkom je deze valkuilen.

Daarnaast levert ons marketingplan je het volgende op:

  • Inzicht in de concurrenten zodat je hierop kan inspelen
  • Sterke en zwakke punten van je bedrijf in kaart brengen (SWOT-analyse)
  • Kansen ontdekken voor je bedrijf
  • Je verkent de markt en jouw doelgroep(en)
  • Een strak en uitgewerkt plan voor toekomstige activiteiten

Al meer dan 1000+ ondernemers, communicatie- en marketingadviseurs hebben dit ontdekt
Een persbericht moet geen los onderdeel zijn. Het moet daadwerkelijk bijdragen aan de (marketing)strategie en doelstelling van je organisatie. De basis hiervan is het maken van een marketingplan. Met ons unieke format kan jij eenvoudig jouw marketingplan eigen maken.

Strategisch marketingplan voorbeeld

Veelgestelde vragen over het maken van een persbericht

Hoe lang moet een persbericht zijn?

Wij adviseren om je nieuwsbericht niet langer dan één A4 te maken. Zo daag jij jezelf uit om het kort en bondig te houden. Voorkom dubbele en nikszeggende zinnen. Met onze tips maak jij een effectief persbericht.

Hoe verhoog je de kans op publicatie?

1. Voeg rechtenvrij beeldmateriaal toe
2. Wek interesse op met een duidelijke titel
3. Schrijf actief (voorkom woorden als ‘zullen en kunnen’)
4. Maak een pakkende inleiding (maximaal 60 woorden)
5. Gebruik een quote
6. Zorg dat je persbericht oprolbaar is

In onze blog staan nog veel meer handige tips!

Naar wie moet ik mijn nieuwsitem sturen?

Dit kan bijvoorbeeld naar plaatselijke en landelijke kranten, internetplatforms en vakbladen. Gebruik in Google de zoekterm ‘[plaatsnaam vestiging] + redactie’. Zo vind je lokale media.

In onze blog vind je meer effectieve zoeksuggesties.

Ontdek onze laatste blogartikelen over marketing en communicatie

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.