Samenvatting van je ondernemingsplan

Samenvatting voor je ondernemingsplan maken

Heb jij je ondernemersplan af? Dan is het tijd om een samenvatting te maken. Hierin vermeld je de belangrijkste informatie uit je plan. De samenvatting is bedoeld om de lezer een indruk te geven van je bedrijf. Daarom is het noodzakelijk om zeker deze onderdelen erin te verwerken:

  • Wat voor product of dienst je gaat aanbieden
  • Wie jouw doelgroep is
  • Hoe je klanten gaat bereiken
  • Wat jouw verdienmodel is

De samenvatting wordt ook wel introductie of inleiding genoemd in je bedrijfsplan. Zorg ervoor dat je maximaal 1 á 2 bladzijdes typt. Langer is niet de bedoeling. Je wilt namelijk dat men snel en overzichtelijk een ondernemersplan tot zich neemt. In deze blog lees je wat zeker niet mag ontbreken in je introductie.

Marketingplan voor je ondernemingsplan

1. Waarom een samenvatting maken?

Met de samenvatting in je ondernemingsplan krijgt de lezer een indruk van je bedrijf. Je kan je voorstellen dat een investeerder of bankmedewerker tientallen plannen per maand krijgt. Jouw idee moet er bovenuit springen. Dit doe je onder meer door een goede samenvatting te schrijven. Het is belangrijk om alleen de relevantste informatie erin te vermelden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • omschrijving van je bedrijfsidee
  • je doelgroep
  • hoe je klanten gaat aantrekken (marketing)
  • financiële analyse (verwachte omzet, investering en benodigd kapitaal)

Je introductie dient zo geschreven te worden dat de lezer ‘nieuwsgierig’ is om het plan verder te lezen. Noteer daarom alleen de belangrijkste informatie. Een ‘eerste indruk’ is belangrijk. Dat geldt ook voor een ondernemersplan.

Hieronder geven wij voorbeelden welke onderdelen van je bedrijfsplan naar voren moeten komen.

2. Welke onderdelen moeten er in mijn samenvatting?

In je samenvatting zet je alleen de belangrijkste onderdelen uit jouw plan. Dit kan onder meer zijn:

  • Korte introductie over jezelf en wat jouw motivatie is om te ondernemen
  • Je geeft aan wat het probleem is (jouw bedrijf heeft namelijk een oplossing voor iets)
  • Je vertelt iets over je bedrijf en idee
  • Korte toelichting wat voor product(en) of dienst(en) je gaat verkopen. Kortom, de oplossing voor een probleem.
  • Jouw doelgroep
  • Hoe je klanten gaat aantrekken (marketingplan)
  • Waar jouw product of dienst te koop is (eventueel een vestigingslocatie?)
  • Financiële analyse – wat zijn de kosten en verwachte winst?
  • Wat zijn je investeringen en hoe financier je dit?
  • Onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten. Hier kom je achter door het maken van een concurrentieanalyse.

Hierboven geven wij voorbeelden wat voor kopjes je kan maken. Dit is uiteraard geen leidraad en verplichting. Je mag zelf je samenvatting maken hoe jij wilt. Dit dient wel te gebeuren op een manier waarop je de belangrijkste informatie vertelt. Door deze kopjes mee te nemen weet je zeker dat je geen belangrijke informatie mist.

Probeer van elk onderdeel een paar zinnen te omschrijven. Bijvoorbeeld maximaal 4 á 5. Zo vermeld je alleen het belangrijkste.

Samenvatting ondernemingsplan
Houd je samenvatting bondig. Dit doe je door alleen de belangrijkste informatie te vermelden.

3. Tips voor het maken van je samenvatting (introductie)

Het maken van een samenvatting in je bedrijfsplan is niet eenvoudig. Je dient met meerdere facetten rekening te houden. Ook al zijn ze vanzelfsprekend, wij komen vaak tegen dat dit nog niet het geval is. Hieronder geven wij drie waardevolle tips voor je inleiding (samenvatting).

3.1 Scheid de hoofd- van de bijzaken

Het is belangrijk om de hoofdlijnen aan te houden. Hier bedoelen wij mee om alleen de belangrijkste informatie te vermelden. Zo is het natuurlijk zeer relevant om je gesegmenteerde doelgroep te benoemen. Ook is de verwachte winst belangrijk. Minder relevant in je samenvatting is bijvoorbeeld om alle vergunningen te vermelden die noodzakelijk zijn. Je kan bijvoorbeeld in één zin aangeven dat je alle vergunningen bezit om te kunnen starten met je bedrijf.

Een ander concreet voorbeeld:
Onderdeel van je bedrijfsplan is marktonderzoek. Je gaat op zoek naar eventuele kansen en bedreigingen in de markt. Deze verwerk je uiteindelijk in de SWOT-analyse. Je kan deze vinden door middel van deze modellen:

Het is niet de bedoeling om alle factoren uit het DESTEP-model te omschrijven in je samenvatting. Pak alleen de belangrijkste bevindingen eruit. Ga je een sportschool starten? Dan is het belangrijk voor de lezer om te weten of je doelgroep groot genoeg is. Kortom, demografische factoren (volgens het DESTEP-model). Komt bijvoorbeeld uit je marktanalyse naar voren dat de doelgroep voor de sportschool groot is? Dan kan het gunstig zijn voor een investeerder. Zo kunnen er voldoende fitnessabonnementen verkocht worden.

Introductie bedrijfsplan
Bedenk wat de lezer echt interesseert. Het opnoemen van al je vergunningen maakt je samenvatting onnodig lang. In een ander hoofdstuk van je bedrijfsplan, kan je het natuurlijk wel aangeven welke vergunningen je hebt.

3.2 Maak je introductie pas aan het eind

Je samenvatting komt aan het begin van je ondernemingsplan. Hierdoor kan het zijn dat je ook met dit hoofdstuk wilt beginnen. Dit raden wij aan. Waarom? je hebt nog niet voldoende informatie om een samenvatting te maken. Zo weet je nog niet wat er uit jouw marktonderzoek (externe analyse) komt en hoe jouw financiële analyse eruit ziet. Het wordt dan ook lastig om een concrete en goede samenvatting te maken. Ook maak je het jezelf dus makkelijker om het aan het eind te schrijven. Dit lijkt een simpele tip, maar toch zien wij ondernemers, studenten en marketeers die soms deze fout begaan.

3.3 Maak je samenvatting niet langer dan 1-2 kantjes

Je vraagt je misschien af hoe lang een samenvatting dient te zien? Maak het niet langer dan 1 á 2 kantjes. Hierdoor dwing jij jezelf om alleen de belangrijkste informatie te vermelden. Ook kan de lezer snel scannen door de belangrijkste bevindingen. Je maakt ze namelijk ‘warm’ en je geeft aan wat ze kunnen verwachten qua inhoud van jouw bedrijfsidee. Zie het daarnaast ook als een soort ‘verleiden’ om jouw plan verder te lezen. Als je plan geen samenvatting opwekt, kan het zijn dat ze niet verder lezen. Dit is zonde als je op zoek bent naar ‘vreemd vermogen’.

Door het kort en bondig te schrijven, heb je een grotere kans dat je alleen de belangrijkste informatie vermeld.

3.4 Zorg voor structuur, alinea’s en tussenkopjes

Dit klinkt vrijwel vanzelfsprekend, maar toch gaat het vaak fout. Zo zien wij dat ondernemers of studenten bijvoorbeeld beginnen met de financiële cijfers. Vervolgens geven ze een introductie over zichzelf om daarna weer een korte toelichting te geven over het verdienmodel. Je kan wel begrijpen dat dit niet fijn is voor de lezer. Probeer daarom zoveel mogelijk te bundelen. Dit kan je gemakkelijk doen door van ieder hoofdstuk in je ondernemingsplan een korte samenvatting te maken.

Nog een tip: maak tussenkopjes in je samenvatting. Dit zien wij nog te weinig, maar hiermee maak je het duidelijker en overzichtelijker voor de lezer. De tussenkopjes kunnen dan zijn:

  1. Wie ben ik en waarom wil ik gaan ondernemen?
  2. Wat voor onderneming ga ik starten en wat bied ik aan?
  3. Waarom is mijn onderscheidend vermogen?
  4. Op wie ga ik mij richten?
  5. Hoe ga ik mijn klanten bereiken? (onderdeel van de marketingmix)
  6. Wat is mijn verdienmodel en hoeveel winst verwacht ik?
  7. Hoe ga ik mijn bedrijf financieren?

Je kan er voor kiezen om bepaalde tussenkopjes te bundelen. Zo past het vierde en vijfde kopje goed bij elkaar. Uiteindelijk is het ook mogelijk om de tussenkopjes weg te halen. Je hebt dan een doorlopend verhaal. Maar wel gestructureerd.

Let op:
Bovenstaande tussenkopjes zijn niet per se leidend. Ook een andere structuur is mogelijk. We laten hiermee alleen zien dat je het jezelf makkelijker kan maken door vragen op te stellen en deze te beantwoorden. Hiermee voorkom je dat je dingen door elkaar gaat halen en noodzakelijke informatie vergeet.

tussenkopjes ondernemingsplan
Links: wel tussenkopjes. Rechts: geen tussenkopjes. De rechterkant is lastiger te ‘scannen’ voor de lezer. Onze tip is dan ook om dit wel te doen in je samenvatting.

4. Voorbeeld van een samenvatting

Benieuwd hoe je een samenvatting maakt? Hieronder hebben wij uitgeschreven hoe jij dit in elkaar kan zetten. Dit hebben we gedaan aan de hand van een voorbeeld. We houden in dit geval rekening dat je een online webwinkel (webshop) begint voor huisdieren. Dit is slechts een fictief en kort voorbeeld zodat je enigszins op weg geholpen wordt.

Wie ben ik en waarom wil ik gaan ondernemen?
Mijn naam is, Elise de Groot. Sinds 2010 werk ik met veel passie als leidinggevende in een dierenspeciaalzaak. Door mijn passie voor dieren help ik eigenaren graag met het uitkiezen van de juiste benodigdheden voor: katten, honden en konijnen. Doordat ik een gat in de markt heb gevonden, voor een specifieke doelgroep, trekt het mij om te ondernemen. Mijn missie is dan ook: huisdiereigenaren voorzien van de juiste materialen zodat dieren zich daadwerkelijk ‘thuis’ voelen.

Wat is het probleem?
Op dit moment is het probleem dat veel huiseigenaren niet weten wat zij precies voor hun huisdier moeten komen. Dit resulteert in vreemd gedrag van het dier, beschadigde meubelen in huis en eventueel slapeloze nachten. Voor veel mensen kan dit nadelige gevolgen hebben. Zo ervaren zij meer stress en komen ze vaker vermoeid aan op het werk (bron: X). Het niet hebben van de juiste producten leidt namelijk tot dit probleem, blijkt uit onderzoek van X. Als ondernemer van HuisdierFanaat.nl pak ik dit probleem aan. Met de juiste producten kan je dit namelijk voorkomen.

Wat ga ik aanbieden?
Met mijn bedrijf HuisdierFanaat.nl richt ik mij op drie productgroepen: speeltjes, voer- en drinkbakken en (slaap)manden. Door mij alleen te richten op deze groepen, creëer ik een niche. Ik ga ervoor zorgen dat ik een autoriteit wordt op dit gebied. HuisdierFanaat.nl wordt een online webwinkel waar huisdiereigenaren de juiste spullen kopen, zodat het dier geen vreemd gedrag vertoont en huiseigenaren goed kunnen doorslapen in de nacht. De producten die ik aanbiedt zijn wetenschappelijk getest en dragen bij voor een prettigere sfeer in huis.

Op wie ga ik mij richten?
Ik ga mij richten eigenaren van honden, katten en konijnen in heel Nederland. Dit zijn mensen tussen de 25-60 jaar die overdag werken. Deze personen zijn ‘carrière’ gevoelig en hebben een leidinggevende functie in een bedrijf. Rust is voor hen uiterst belangrijk om te kunnen presteren. In het weekend gaan zij vaak naar de sportclub en maken ze een strandwandeling. Zij hebben twee kinderen en vaak maar één huisdier. Uit cijfers van NDG blijken in Nederland ruim 3 miljoen honden, 2 miljoen katten en 3 miljoen konijnen te leven bij gezinnen. De online verkoop van huisdierproducten bedroeg in 2019: 250 miljoen euro.

Hoe ga ik klanten trekken?
Ik wil als ‘expert’ gezien worden op dit gebied. Dit zorgt ervoor dat men vertrouwd op mijn producten en mond-tot-mond reclame ontstaat. Het voordeel hiervan is dat ik zowel naamsbekendheid op doe (voor de lange termijn) en producten worden afgenomen. Ik wil voornamelijk  ‘gratis’ verkeer naar de webshop toehalen. Dit ga ik doen door maandelijks twee blogs te schrijven, zodat de webwinkel goed wordt gevonden in Google.

Daarnaast organiseer ik webinars voor huiseigenaren. Daardoor raken mensen vertrouwd met mijn bedrijf en zien zij het gezicht hierachter. Door ‘gratis’ kennis weg te geven bouw ik een lange termijn-relatie op.

Tot slot zet ik Google Ads en social media in om producten onder de aandacht te brengen. Op social media plaats ik wekelijks een product met hierbij een handige tip.

Hoe ga ik mijzelf onderscheiden?
In Nederland is er nog geen specifieke webwinkel die het probleem aanpakt. Zij communiceren vooral over het product en niet over het probleem en de oplossing. Dit onderscheidt mij direct van de rest: door mijn kennis en ervaring help ik huisdiereigenaren met de juiste producten. Dit doe ik zowel telefonisch als via een Live-chat op de site. Doordat ik een ‘niche’ creëer, onderscheid ik me van andere aanbieders. Daarnaast biedt ik alleen producten aan die wetenschappelijk zijn getest. Daardoor is het assortiment ‘betrouwbaarder’ en ‘effectiever’ dan van de concurrentie. Ik toon dit aan middels de juiste certificaten op de website.

Hoe ga ik het financieren en wat is de verwachte winst?
De totale investering bedraagt in de opstartfase: € 40.000. Dit is inclusief het maken van de webshop, opslag, verzendverpakkingen en voorraad. Zelf breng ik € 18.000 in. Het overige bedrag van € 22.000 euro dien ik te lenen. De verwachte prognose is dat de webshop binnen vier jaar een winst behaalt van € 140.000.

5. Ons voorbeeld is handig voor je ondernemingsplan

Ben je bezig met je ondernemingsplan? Dan is het verstandig om hier voorbeelden voor te zoeken. Zo weet je exact wat je in jouw plan moet vermelden. Ieder onderdeel uit het plan vraagt namelijk om bepaalde kwaliteiten. Op het moment dat één onderdeel niet goed uitgewerkt is, kan dit negatieve gevolgen hebben. Zo kan de investeerder niet overtuigt raken om je een financiering te verstrekken. Vaak komen wij (startende) ondernemers tegen die vastlopen bij het maken van een marketingplan, doelgroepomschrijving en externe analyse.

Een optie is natuurlijk om een expert in te schakelen. Het nadeel is dat je hier een ruim budget voor moet hebben. Voor het laten maken van een marketingplan ben je soms meer dan €900. Daarom hebben wij een voorbeeld voor je gemaakt op Marketingscriptie.nl. Al meer dan 500+ ondernemers hebben dit marketingplan geraadpleegd voor hun eigen ondernemingsplan. Door de eenvoudige stappen uit het voorbeeld te volgen, weet je precies:

  • hoe je met jouw marketingplan investeerders overtuigt
  • wat de ontwikkelingen zijn in jouw markt
  • hoe jij de doelgroep goed kan omschrijven
  • welke strategie je moet hanteren

Met dit voorbeeld zorg je voor een beter ondernemingsplan.

Veelgestelde vragen over een samenvatting

Waarom een samenvatting?

Met een goede samenvatting overtuig je de lezer om jouw ondernemingsplan verder door te nemen. Hier vermeld je alleen de belangrijkste informatie in. Op deze pagina vertellen wij hoe je dit kan doen.

Wat moet er in mijn samenvatting?

Er is geen vaste structuur voor je samenvatting. Wel is het belangrijk om de volgende onderdelen erin te vermelden:
1. Bedrijfsidee
2. Doelgroep
3. Marketingplan
3. Financiële analyse

Hoe lang moet mijn samenvatting zijn?

Wij adviseren om je samenvatting maximaal 1-2 kantjes te maken. Zo dwing jij jezelf om alleen de belangrijkste informatie te vermelden.

Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.