Het schrijven van een Commerciële Economie scriptie
Je bent in het laatste jaar beland van de opleiding Commerciële Economie. Dit betekent dat je een scriptie moet gaan schrijven. Dit is het laatste struikelblok naar jouw uiteindelijke diploma toe. Jouw afstudeeropdracht voer je uit binnen een bedrijf naar keuze. Een Commerciële Economie scriptie kan bestaan uit de volgende onderdelen:
- Het uitvoeren van een marktonderzoek
- Het uitbrengen van strategisch advies
- Het opstellen van een strategisch marketingplan
Bij het schrijven van je scriptie dien je rekening te houden met de opleidingseisen. Zo weten wij dat bij de opleiding Commerciële Economie de afstudeeropdracht afgebakend en specifiek moet zijn. Er moet gebruik worden gemaakt van diverse onderzoeksmethodes en marketingmodellen.
Wat zijn de eisen voor een Commerciële Economie scriptie?
Er zijn vele eisen waar jouw scriptie aan moet voldoen. Elke school heeft hiervoor diverse regels. Het is daarom belangrijk dat je hier achter komt, voor je op zoek gaat naar een stageplek. De Hogeschool van Amsterdam heeft bijvoorbeeld een handig document waar alles in staat over afstuderen.
Dit document heeft de HvA geschreven om een richting te geven aan de eisen van jouw scriptie. Dit document wordt ook gebruikt bij de beoordeling van een scriptie door examinatoren. Het is dus belangrijk dat jij je hieraan houd. Er staat immers in wat er van jouw wordt verwacht. Dit document kan je hier vinden.
Enkele eisen voor een Commerciële Economie scriptie zijn:
- het bedrijf moet iets hebben aan jouw onderzoek (bekijk hier 4 gouden tips)
- het probleem mag niet eerder onderzocht zijn
- het bedrijf moet een fysieke plek hebben waar jij kunt werken
- het onderwerp van je scriptie moet in verband staan met marketing- en/of sales
- vaak moeten alle vakken uit jaar 1 en 2 met een voldoende zijn afgesloten (alle studiepunten)
- je mag geen hoofdvraag formuleren waar het antwoord erop al bekend is (er zijn meerdere oplossingen mogelijk)
- jouw begeleider moet voldoende ervaring (en tijd) hebben om jouw op een hoogwaardig hbo niveau te begeleiden
Een Commerciële Economie scriptie moet eigenlijk een win-win situatie zijn. Zowel voor het bedrijf als voor de student. Je kunt een goed onderzoek uitvoeren, als er echt een probleem is binnen een bedrijf. Hierdoor heeft de organisatie ook daadwerkelijk wat aan jouw marketingplan. Wanneer het bedrijf geen echt probleem heeft, wordt het vaak lastig om interviews af te nemen met het management en/of personeel.
Uit ervaring weten wij dat het management weinig tijd vrij maakt om geïnterviewd te worden. Hun prioriteiten liggen elders. Daarnaast stellen hbo instellingen hoogstwaarschijnlijk de eis dat er diverse onderzoeksmethoden worden gebruikt. De volgende onderzoeksmethoden moeten terugkomen in jouw plannen:
- Fieldresearch
- Deskresearch
In jouw Plan van Aanpak ga je dit verder specialiseren. Uit ervaring weten wij dat examinatoren van de opleiding Commerciële Economie streng kijken naar het onderzoeksvoorstel. Besteed hier dan ook voldoende tijd aan.
Extra tip voor studenten:
Het zou zonde zijn als jouw onderzoeksvoorstel wordt afgekeurd. Om dit te voorkomen hebben wij een kant-en-klaar voorbeeld gemaakt. Hierin zie je exact welke onderdelen onmisbaar zijn in jouw Plan van Aanpak. Met dit voorbeeld zie je exact hoe zo’n scriptie opgebouwd moet worden, waarmee je slaagt. Al meer dan 1200 tevreden studenten hebben hiervan gebruik gemaakt. Je kunt dit voorbeeld hier downloaden.
Onderwerpen voor een Commerciële Economie scriptie
Er zijn diverse invalshoeken waar jij een Commerciële Economie scriptie over kan schrijven. De onderwerpen zijn afhankelijk van het probleem van het bedrijf. Het is wel van belang dat het onderwerp te maken heeft in de richting van het CE profiel. De Haagse Hogeschool beschouwd de volgende invalshoeken waarmee je afstudeeropdracht in verband moet staan
- Marketing
- Marktonderzoek
- Communicatie
- Sales
De bovenstaande factoren kan je natuurlijk gebruiken als leidraad voor jouw plan. Uit deze invalshoeken kan je een onderwerp kiezen. Hieronder staan enkele voorbeelden van (mogelijke) onderwerpen:
- Het uitvoeren van een marktonderzoek
- Formuleren van een salesplan
- Het maken van een strategisch marketingplan
- Het schrijven van een import/exportplan
In de bovenstaande hbo scripties kunnen de volgende onderdelen terugkomen:
- Positionering
- Klanttevredenheid
- Naamsbekendheid
- Concurrentieonderzoek
- Afnemersanalyse (afnemersonderzoek)
Het is belangrijk dat je strategisch advies geeft, ongeacht het plan wat je opstelt. Het is de bedoeling dat je als Commerciële Economie aantoont dat je in staat bent om strategisch advies te geven. Dit houdt in dat er bijv. meerdere mogelijke oplossingen zijn om het probleem op te lossen. Jij dient te onderzoeken wat de beste oplossing is op (lange) termijn.
Fasen van jouw Commerciële Economie scriptie
Als CE student zijn er een aantal stappen voor het afstuderen. Alle fases zijn belangrijk om met een voldoende af te ronden. Wanneer je de ene fase voorbij bent, kan je naar het volgende gaan. Alles fases bespreek je met jouw begeleider. Dit is zowel de begeleider vanuit jouw Commerciële Economie opleiding als de bedrijfsbegeleider.
Hieronder staan de 4 fases aangegeven. Dit is op basis van 20 weken. Dit kan uiteraard verschillen per hbo instelling.
1. De voorbereiding
Dit is een belangrijke fase voor het vinden van de juiste afstudeerstage. De opleidingscommissie organiseert vaak een dag waarin de student wordt voorgelicht. Tijdens deze bijeenkomst worden er tips gegeven over wat voor soort afstudeeropdracht je uit kan voeren. Daarnaast gaan ze inhoudelijk in waar een stageplek aan moet voldoen. Hierin vertellen zij ook waar jij eventueel een afstudeerstage kan vinden om een Commerciële Economie scriptie te schrijven.
Wanneer jij een stageplek hebt gevonden vul je een afstudeerovereenkomst in. Wanneer dit is goedgekeurd door jouw hogeschool kan je doorgaan naar de volgende fase.
2. Opstellen van een Plan van Aanpak
Het maken van een Plan van Aanpak is een belangrijke basis van jouw Commerciële Economie scriptie. Dit wordt ook wel een onderzoeksvoorstel genoemd. Hierin vertel je op welke wijze je onderzoek gaat uitvoeren en stel je de onderzoeksvragen op. Met dit plan krijgt jouw begeleider een idee wat voor plan er verwacht wordt. Wanneer jouw Plan van Aanpak een go krijgt, kan je doorgaan naar de volgende fase. Wanneer je een no go krijgt, dien je het onderzoeksvoorstel aan te passen.
Het Plan van Aanpak vormt een belangrijke fase in jouw hbo scriptie. Examinatoren nemen dan ook uitgebreid de tijd om deze te beoordelen. Dit doen ze aan de hand van een beoordelingsformulier. Op sommige scholen maken ze dit formulier openbaar, waardoor je het plan op de juiste manier kan opstellen. Wanneer je het op de juiste wijze opstelt krijg je vaak een ‘go’. Dit betekent dat je officieel kan beginnen met je scriptie.
Het concept van jouw Plan van Aanpak lever je vaak na 4 weken in op school. In de tussentijd kan je alvast handige bronnen opzoeken, zodat je direct kan beginnen met het schrijven van je scriptie.
3. Het uitvoeren van jouw afstudeeropdracht
In deze fase ga jij het onderzoek uitvoeren en je scriptie maken. Jouw afstudeeropdracht moet natuurlijk aan vele eisen voldoen. Het doel is om uiteindelijk antwoord te geven op jouw hoofd- en deelvragen. Om een duidelijk structuur te hanteren, kan je het beste jouw plan onderverdelen in twee rapporten
- Onderzoeksrapport
- Adviesrapport
Op deze pagina gaan wij in op de structuur van het onderzoeksrapport- en adviesrapport. Wanneer je de rapporten afgerond hebt, kan je deze inleveren. Jouw scriptie wordt beoordeeld door de examinatoren. Wanneer je geen voldoende scoort krijg je het plan terug met feedback. De feedback dien je te verwerken om alsnog een voldoende te halen.
4. Het verdedigen van jouw scriptie
De laatste fase is je scriptie verdedigen. Je gaat een presentatie geven waarin jij het onderzoek presenteert. Deze presentatie en verdediging gebeurt op jouw hogeschool. Een verdediging kan bestaan uit de volgende onderdelen:
- Het onderwerp van jouw scriptie (probleemstelling)
- De gebruikte onderzoeksmethoden (uitleggen waarom je het gebruikt hebt)
- De (belangrijkste) onderzoeksresultaten
- Het strategisch advies
- Het beantwoorden van kritische vragen
Om het jouw wat makkelijk te maken hebben wij een kant en klaar ontwerp gemaakt voor jouw verdediging. Je kunt de verdediging hier downloaden. Wanneer jouw verdediging met succes is afgerond ben je geslaagd voor je Commerciële Economie scriptie.
Heb je een vraag? Stuur ons gerust een bericht.